Varför var inte Montgomery och Bradley på Pattons begravning

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Garibaldi
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 januari 2005, 18:18
Ort: Sverige

Varför var inte Montgomery och Bradley på Pattons begravning

Inlägg av Garibaldi » 9 mars 2017, 22:32

Hoppas att detta inte har varit upp tidigare. Har sökt men inte funnit något så jag beklagar om det redan har besvarats.

Letade information om Pattons begravning i Heidelberg 1945. Fann på pattonhq.com vilka som var inbjudna, (eller i alla fall kom), och det slår mig att det är i alla fall två namn som jag saknar, (även om det finns skäl för att de inte skulle vara där med tanke på historiken); Omar Bradley och Bernard Montgomery.

Här är de som var där ifrån USA och England:
"The U.S. Army was represented by Generals MacNarney Burpee, Ross, W. B. Smith, Moses, Balmer, Halley, Nevius Summers and Colonel C.H. Reed. The U.S. Navy was represented by Vice Admiral Glassford. Other high ranking officers were present.

England was represented by Lieutenant General Thomas, Major General Marriott, Lieutenant Colonel Lambert, Lieutenant Colonel Taylor and Major Grieve."

Det finns nog många orsaker till att Bradley och Montgomery inte var närvarande men jag kan inte finna något på nätet. Är det någon som har någon information att ge?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Varför var inte Montgomery och Bradley på Pattons begravning

Inlägg av Stefan » 10 mars 2017, 15:34

Värt att påpeka är att det inte alls var hela garnityren med, utan representanter, andra och tredjerankare. Som synes, långt ifrån alla representanterna var generalspersoner, speciellt på den brittiska sidan då.
Det är kanske snarare det som är frågan, att garnityren inte alls kom med, de som kunde, utan valda representanter av relativt låg grad. Alternativt mindre välkända generaler.

Och då avses det inte att de skulle skickat representanter för manskapet - vilket i sig vore naturligt. Jänkarna var mycket för att högsta befälet skulle besöka trupperna så ofta de kunde.

Användarvisningsbild
Garibaldi
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 januari 2005, 18:18
Ort: Sverige

Re: Varför var inte Montgomery och Bradley på Pattons begravning

Inlägg av Garibaldi » 10 mars 2017, 23:28

Värt att påpeka är att det inte alls var hela garnityren med, utan representanter, andra och tredjerankare. Som synes, långt ifrån alla representanterna var generalspersoner, speciellt på den brittiska sidan då.
Det är kanske snarare det som är frågan, att garnityren inte alls kom med, de som kunde, utan valda representanter av relativt låg grad.
Ställde mig en fråga imorse om det var så att vilka som "fick" närvara vid begravningen bestämdes på högre ort när det gällde högre officerare. Fast det låter väldigt osannolikt i mina öron.

Bradley hade ju, trots allt, Patton som sin chef under en lång tid. Borde inte han - trots de motsättningar de hade - ha visat respekt genom att närvara vid begravningen? Att Montgomery inte kom kan jag till stor grad förstå - även om jag anser att han kunde ha kastat de personliga motsättningarna på tippen när Patton dog.

Var Patton så mycket av "ett nödvändigt ont"?

Kan skrämmande lite om honom annat än att han slog en soldat som hade fått problem med nerverna, hade svårt att hålla munnen stängd och lät sina tankar komma ut till pressen samt de stereotypiska bitarna om att vara en primadonna som såg sig själv att vara någon som var satt att genomföra stordåd o.s.v. Men det sistnämnda kan ju ha sagts om Montgomery också - fast kanske inte lika utstuderat.

Tyskarna hade å andra sidan väldigt höga tankar om Patton, men jag betvivlar att de hade velat ha honom på deras sida - eller tänker jag fel här? De borde ju ha haft information om alla "klavertramp".

De allierade vann inte kriget, (den europeiska delen), p.g.a. Patton men vem hade kunnat göra det han gjorde i hanses plats? Nu var det ju inte Patton som fick tyskarna till att tro att den "riktiga" landstigningen skulle ske vid Calais och under dennes kontroll. Varje tysk soldat som inte sändes till Normandie p.g.a. denna geniala idé var en mindre som de allierade inte behövde överkomma - plus flyg, tanks m.m.

Visst, det var, som sagt, inte Pattons idé men det visar ändå vilken respekt och rädsla tyskarna hade när det gällde honom. Enkom detta borde vara tillräckligt för att ha skickat Presidenten till begravningen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför var inte Montgomery och Bradley på Pattons begravning

Inlägg av Hans » 11 mars 2017, 01:53

Hur såg det ut när andra kända generaler dog?

MVH

Håna

Skriv svar