Invasionen av Södra Frankrike 1944 på annat ställe

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Invasionen av Södra Frankrike 1944 på annat ställe

Inlägg av mattep74 » 24 oktober 2016, 16:50

Varför försökte de allierade inte att landa typ vid Genua istället för Marseille? Då kunde de fångat den tyska italenska armén i en jättesäck om de kört österut till Venedig typ? Var detta möjligt? Armegrupp G i södra Frankrike var ändå snart tvugna att åka hem då allierade huvudarmen var nära att stänga in dem när den nådde Schweiz.

Eller varför efter att ha nått stranden så tog sig de allierade in i Italien då jag inte tror att det var så försvarat som 1940 då.

Jag vet alltså inte hur gränsen Frankrike/Italien ser ut.

Jag har heller inte hittat litteratur eller googlesökningar för detta

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Invasionen av Södra Frankrike 1944 på annat ställe

Inlägg av Stefan » 28 oktober 2016, 21:43

mattep74 skrev:Varför försökte de allierade inte att landa typ vid Genua istället för Marseille? Då kunde de fångat den tyska italenska armén i en jättesäck om de kört österut till Venedig typ? Var detta möjligt? Armegrupp G i södra Frankrike var ändå snart tvugna att åka hem då allierade huvudarmen var nära att stänga in dem när den nådde Schweiz.

Eller varför efter att ha nått stranden så tog sig de allierade in i Italien då jag inte tror att det var så försvarat som 1940 då.

Jag vet alltså inte hur gränsen Frankrike/Italien ser ut.

Jag har heller inte hittat litteratur eller googlesökningar för detta

Jag minns inte på rak arm de exakta överväganden. Men rent allmänt, så Italien som stat och den italienska armén har ju kapitulerat redan tidigare. Italienarna var nu närmast allierade. Däremot så blev Italien istället ockuperat av tyska trupper, som försvarade sig där hårdnackat.

Men. De hade ju Alperna och alla bergskedjorna mellan sig och Das Vaterland, så de var inget direkt hot mot huvudfronten. De stod där de stod, att dö eller kapitulera.

Däremot var det bråttom att befria Frankrike. Om inte annat så för att få tillgång till franska soldater, via frivilliga och utskrivningar. Och givetvis, att rekrytera dem som redan tidigare varit soldater, i Vichy och eller i Frankrike innan juni 1940.

De allierade HADE med sig en betydande fransk armé, men denna armén bestod till stora delar, kanske rent av största delen, av "infödda" soldater, dvs nordafrikanska och svarta soldater. Ville man att det skulle heta att Frankrike deltog i slutangreppet mot Tyskland med övervägande franskfödda soldater, var man alltså tvungen att befria Frankrike först för att få tillgång till massan av vita soldater.

För övrigt, ytterligare några hundra tusen manskap var inte helt utan betydelse, och motiv nog. Även om den franske soldaten var av sekunda kvalité jämfört med de bästa allierade eller tyska. Ja, ibland även jämfört med de bästa "infödda" soldaterna.

Redan i fälttåget 1940 några av de regementen som gav hårdast motstånd och största förlusterna för de tyske, det var de franska färgade regementen. Det var kanske en delanledning till att tyskarna avrättade dem nästan alla dem som de tog tillfånga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Invasionen av Södra Frankrike 1944 på annat ställe

Inlägg av Markus Holst » 28 oktober 2016, 22:38

Hade det varit möjligt att få fram tillräckligt många soldater till medelhavet för att invadera därifrån?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Invasionen av Södra Frankrike 1944 på annat ställe

Inlägg av mrsund » 29 oktober 2016, 12:36

Jag tror den stora bristen var landstigningsbåtar och sen logistik.

Skriv svar