När Mannerheim rökte i Hitlers närvaro

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

När Mannerheim rökte i Hitlers närvaro

Inlägg av patrik blom » 21 oktober 2016, 13:10

Jag ställde för några månader sedan en quiz-fråga om vilken betydande person som hade vågat röka i Hitlers närvaro. Svaret skulle vara Mannerheim, vilket föranledde en skalman att utfärda skrön-varning och begära uppgift om källan, som jag då inte kunde erinra mig. En annan menade att Mannerheim som "officer och gentleman" givetvis aldrig rökte när någon som starkt ogillade rökning var närvarande.

En nyutkommen bok om Mannerheim av den pensionerade ambassadören Dag Sebastian Ahlander, Historiska media, som ger intryck av att vara väl researchad, beskriver på sid 272 Mannerheims rökning under Hitlers besök på marskalkens 75-årsdag.

Hitler, president Ryti, statsminister Rangell och Mannerheim satt under måltiden vid ett litet bord för fyra. På ett foto i boken ser man att de sitter tätt, så att jag (som f d rökare) bedömer att om en av de fyra rökte, så fick de tre övriga rök i ansiktet.

Citat ur boken:

”Så blev det dags för kaffe i salongsvagnen. Hitlers adjutant hade nogsamt framhållit, att ingen fick röka i Hitlers närvaro. På detta hade Mannerheim helt kort svarat: "Das bestimme Ich - Det bestämmer jag".

Till kaffet hade Mannerheim till den tyske adjutantens förfäran tänt en cigarr, för han tog aldrig order av underlydande, och den blå cigarröken hade snart stigit mot vagnstaket. Till tyskarnas fasa hade också andra finländska officerare börjat röka, och en hög tysk officer väste: ”Skandal!”

Snart nog var luften i vagnen blå av rök, men allt hade gått bra, för Hitler hade varit på gott humör under hela sitt första och enda besök i Norden.”

Om inte annat antar jag att Historiska media ser till att de böcker de ger ut är historiskt korrekta.

Skriv svar