Schweiziska bankkonton?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Schweiziska bankkonton?

Inlägg av Borebo » 27 juni 2016, 16:51

Kan någon svara på följande? Om man tänker att någon förmögen familj deponerade exempelvis diamanter i ett bankfack i Schweiz just före andra världskriget och sedan gick hela familjen under i Holocaust, så vad krävs idag för att få tillgång till detta bankfack? Namn, nummerkoder, nycklar, kvitton eller vad?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Schweiziska bankkonton?

Inlägg av Martin Lundvall » 27 juni 2016, 19:42

Har du något liggande? :)
Tyvärr ingen information, däremot närbesläktat när det gäller konst som stals och även arbetet för att hitta den rätta ägaren. Plundrarna – Hur nazisterna stal Europas konstskatter

/martin

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Schweiziska bankkonton?

Inlägg av Amund » 27 juni 2016, 20:19

I nedanstående länk står det ganska noggrant hur man historiskt har gått till väga, både generellt men även i samband med Holocaust. Det är ofta juridiskt komplicerat med sekretess osv. i fallet judar särskilt eftersom konton och bankfack kan ha öppnats i falska namn. Det viktiga börjar från sida 141 i länken.

https://data.riksdagen.se/fil/982A5A77- ... 65A17EF0D7

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Schweiziska bankkonton?

Inlägg av Borebo » 28 juni 2016, 15:42

Tack för svaren! Angående Martins fråga så hade jag inget speciellt i tanke, utan ville bara veta hur länge tillgångar kan bli liggande i ett schweiziskt bankfack och hur man gör anspråk på detta? Amunds länk gäller ju hur man i Sverige tolkat dylika tillgångar och vem som kan göra anspråk på dem, men jag antar att Schweiz tolkar annorlunda.
När Sveriges agerande under andra världskriget diskuterats så tänker man ju ofta på hur Sverige utlämnade balternas guldreserv åt Stalin. Ifall balterna fört den till Schweiz så skulle den troligen varit i säkerhet? Eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Schweiziska bankkonton?

Inlägg av Martin Lundvall » 28 juni 2016, 22:03

Vet inget mer, men två följande länkar kan vara av intresse
https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_J ... wiss_banks
http://money.howstuffworks.com/personal ... count2.htm

/martin

Användarvisningsbild
John
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 7 juli 2002, 09:29
Ort: JL

Re: Schweiziska bankkonton?

Inlägg av John » 22 juli 2016, 14:41

Hej

I mitt minne finns en skandal för 20-30 år sedan som bl.a beskrevs i ett reportage i SVT.
En schweizisk bankman vittnade om att ledningen på den privatbank som han arbetade på, öppnade och stal pengar och värdeföremål i bankfack som inte öppnats sedan före kriget. Det fanns också konton som inte hade rörts sedan samma tid. Man tog hand om pengarna. Om någon mot förmodan skulle ställa krav på dessa pengar så var det ju ingen ko på isen. Pengarna var ju bara att betala ut så var ingen skada skedd.
Han berättade även att man förstörde den dokumentation om bankfack och kontons ägare som fanns.

Så vitt jag förstått kan/kunde man öppna anonyma nummerkonton/bankfack. Syftet var ju att myndigheter inte skulle kunna spåra dessa.

Jag har vid flera tillfällen försökt söka information om denna händelse men aldrig hittat något. Kanske är det mitt minne som lurar mig.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Schweiziska bankkonton?

Inlägg av Urban » 22 juli 2016, 15:17

Tydligen så beslutade man 2013 i Schweiz att sätta en gräns på 62 år för orörda bankkonton, därefter tillfaller tillgångarna staten: http://world.time.com/2013/03/21/a-new- ... itzerland/

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Schweiziska bankkonton?

Inlägg av Wooster » 10 augusti 2016, 14:03

Jag minns att det i samband med rättstvisterna på 90-talet också annonserades efter innehavare eller efterlevande till innehavare av olika schweiziska bankkonton i olika dagstidningar runt om i världen, också i Sverige. Det var lite exotiskt och närmast ödesmättat att sitta och titta i GöteborgsPosten på en helsida med kolumn efter kolumn av namn.

Skriv svar