Sjöminor

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Sjöminor

Inlägg av cbx » 20 maj 2016, 08:45

hej

Jag läste precis en bok sjökriget i Östersjön. Något som slog mig då jag läste om alla minor som kastas ner i havet runt alla våra kuster. Är där något som vet vad en sjömina kostar? En mina är ju helt klart mycket billigare än skeppet som sänktes med hjälp av minan. Är ju ett avskräcknings vapen och skydd mot invasion så kanske det är fel att bara kolla på kostnaden, men kostnaden lär var skyhög.

CBX

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sjö minor

Inlägg av gunship » 20 maj 2016, 10:43

Massproduktion får nog ner kostnaden? Utvecklingen kostar, sedan kanske magnetdetonatorn, annars är det nog ganska simpla grejer. Klart, helt billigt är det inte, men jag tror inte minorna var en enorm utgift i det stora hela.

Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Re: Sjö minor

Inlägg av cbx » 20 maj 2016, 11:10

Jo så har jag också tänkt. Men där finns en kostnad ändå även om den massproduceras. En kostnad som måste sätta mot vilken nytta de gjorde. Det lades ner otroliga mängder minor. Sitter på jobb så kan inte gå in och kolla mängden.
Som exempel i från livet så har jag deltagit ett möte där det diskuterades om vi skulle lägga på en persilje kvist på smörgåsar eller om det blev för dyrt. Även om en kvist kostade 10 öre så sammanlagt blev det mycket pengar av det.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sjöminor

Inlägg av varjag » 20 maj 2016, 11:57

cbx skrev:hej

Jag läste precis en bok sjökriget i Östersjön. Något som slog mig då jag läste om alla minor som kastas ner i havet runt alla våra kuster. Är där något som vet vad en sjömina kostar? En mina är ju helt klart mycket billigare än skeppet som sänktes med hjälp av minan. Är ju ett avskräcknings vapen och skydd mot invasion så kanske det är fel att bara kolla på kostnaden, men kostnaden lär var skyhög.

CBX
Hej cbx,
Jag vet inte heller den monetära kostnaden av sjöminorna. men som du själv skrev - var den vid träff, en god investering.

''runt alla våra kuster'' - lades bara DEFENSIVA minspärrar med svenska minor. Likaså, var de tysk/finska mineringarna av Finska Viken
defensiva - för att hålla ryska flottan instängd.
Vilket, i stort sett lyckades under de kritiska åren.
Det alldeles övervägande antalet svenska/finska/tyska minor i Östersjön - var kontaktminor. Som vad jag kan bedöma, borde varit
dyrare att både tillverka OCH LÄGGA UT- än flygplansfällda magnetminor.

Det var ju med de senare, som Royal Air Force ''nedlusade'' södra Östersjön i tusentals......
Dessa var OFFENSIVA mineringar, avsedda att störa den tyska sjöfarten till de tyska och polska hamnarna, Öresund, Bälten och
infarterna till Kiel-kanalen. Samt Kattegatt.
Och - krävde väldiga förluster för tyskar och neutrala......

''Krigskostnaderna'' är ju ett nebulöst begrepp. Man räknar inte med kronor, ££ eller $$ - utan bara effekten.

Minornas effect, var inte bara - sänkningar och skadade fartyg.De senare krävde dyrbar varvstid och arbetskraft att reparera.
Utan fastmera, de oerhört stora resurser i form av manskap, fartyg och tid - som krävdes för att svepa dem. Eller - vanligare
röja minsvepta ''farleder'' mellan dom.

Ett evighetsjobb som aldrig slutade.......

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Sjöminor

Inlägg av mrsund » 20 maj 2016, 12:00

Du får jämföra med hur mycket fler Fartyg, robotar, Ubåtar och flygplan etc som hade behövts, minor är väldigt kostnadseffektivt och sparar liv på egna sidan, som en dum drönare.

Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Re: Sjöminor

Inlägg av cbx » 20 maj 2016, 14:26

Har den biten med i åtanke, bättre att spara liv på egen sida och skada fiende.
Men den mängden de la ut har ju ett ekonomiskt värde. Att de inte tar hänsyn till det ekonomiska men i fred har ju även det militära en viss budget att ta hänsyn till. De minfält som tyskarna la i början av kriget bör ju ha byggts i freds tid. Sedan har finns det materiell tillgång som blir en kris fråga i krig.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sjöminor

Inlägg av JohnT » 20 maj 2016, 18:32

Från svensk sida var problemet under 1940 bristen på Trotyl, en sjömina motsvarade ca 1 000 st 7cm granater
så att fylla fyra jagares minräls motsvarade ammunition för en månad för armens fältartilleri (lite grovt räknat)
Och eftersom Trotyl var det enda "bra" militära sprängämnet som tålde väta så var marinen ovillig att använda t ex nitrolit.

Att tillverka plåtskalen var mest att få igång produktionen, det var "lagom stora" komponenter för att kunna pressas en masse.

mvh
/John

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sjöminor

Inlägg av varjag » 20 maj 2016, 22:39

cbx skrev:
Men den mängden de la ut har ju ett ekonomiskt värde. Att de inte tar hänsyn till det ekonomiska men i fred har ju även det militära en viss budget att ta hänsyn till. De minfält som tyskarna la i början av kriget bör ju ha byggts i freds tid. Sedan har finns det materiell tillgång som blir en kris fråga i krig.
Den mängden dom lade ut efter krigsutbrottet 1939 - var ytterst blygsam. Men propagandan och ''minvarningarna'' -
fick motsidan att tro, att ''äggen låg lika tätt'' som i en äggkartong... :)

Det var bara skryt - det fanns inte nog med minor för att ens kunna utgöra en ''minspärr''.....
Den visar i blått de tyska Westwall och Martha spärrarna i Helgolandbukten och i nordvästlig riktning och, i brunt, de brittiska, överlappande de tyska, i Helgolandbukten. Men även visande en massiv minmur täckande i stort sett hela Englands östkust från Themsenmynningen till norr om Aberdeen.

Redan ordet ''minspärr'' låter ju betryggande solidt och bra. Men verkligheten var, att ''skrytspärr'' hade varit mera passande. För parternas utfärdande av ''minerade områden'- var mest skryt.
Vi tar en titt på de tyska Westwall & Martha-fälten. Deras totala yta, var omkring 20 000 km2!
Vari minutläggare, kryssare och jagare - under sju intensiva mineringsdagar 4:e - 17:e september lade ut 3879
kontaktminor.
Det - betyder att varje Fem Kvadratkilometer - försvarades av - En Mina :)
Den enda förlusten under hela operationen - var Motortorpedbåten S 17. Avskriven p.g.a. ''väderskador''
Som synes - en ytterst porös minspärr!

Men, den engelska - på kartan ovan, var en triumf för brittiska propaganda.
Förutom ett mindre minfält att spärra Engelska Kanalen, existerade den inte. Ett par jagare hade droppat några dussin minor nära Helgoland...resten var bluff
viewtopic.php?f=6&t=42284&p=646804&hili ... 40#p646804

Den första svenska defensiva mineringen - ''Norra Mineringen/Ålandshav'' , som avsåg hindra ryska flottans inträngande
i Bottenhavet/Bottenviken 1939/40 - bestod av 200 stycken 50-kilosminor av M/1914 - som lades på grundbanken mellan
Understen och Market - en sträcka på bara c:a 17 km. Så där - kunde man i alla fall tala om en ''spärrlinje''.

Något som stormakternas havsmineringar - inte mäktade med p.g.a. brist på minor.

viewtopic.php?t=1085

Varjag

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Sjöminor

Inlägg av Tankspridd » 21 maj 2016, 05:36

Kom vi inte fram till i en tidigare tråd där de tyska sjömännens minsvepning togs upp . Att själva problemet var inte själva antalet minor utan själva minornas konstruktion med bottenankare som gjorde att minorna kom på drift var det egentliga problemet ( Dvs att minfälten långt ifrån alltid hamnade eller stannade kvar på avsedd plats )

Mina sökkunskaper på forumet fallerar och jag hittar inte tråden :-(

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sjöminor

Inlägg av varjag » 22 maj 2016, 03:46

Tankspridd skrev:Kom vi inte fram till i en tidigare tråd där de tyska sjömännens minsvepning togs upp . Att själva problemet var inte själva antalet minor utan själva minornas konstruktion med bottenankare som gjorde att minorna kom på drift var det egentliga problemet ( Dvs att minfälten långt ifrån alltid hamnade eller stannade kvar på avsedd plats )

Mina sökkunskaper på forumet fallerar och jag hittar inte tråden :-(
Ankrade kontaktminor - flöt till ytan om ankarvajern gick av vilket resulterade s.k. -
...drivminor....jpg
...drivminor....jpg (13.41 KiB) Visad 4367 gånger
- armerade, farliga och - kunde påträffas var som helst dit vindar och ström fört dem.....

Flygplansfällda bottenminor - stannade givetvis på plats - men flygnavigation på natten & över vatten lämnade
mycket övrigt att önska vad avser korrekta positioner.
Dom kunde hittas var som helst! Även i svenska vatten - fast meningen var att fälla dom i södra Östersjön
utanför tyska/polska hamnar och kuster......de danska Bälten och norska hamnar.

Varjag

Skriv svar