Skattletare i Niederschlesien

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Skattletare i Niederschlesien

Inlägg av kblomster » 4 maj 2016, 11:38

The New Yorker skriver i veckans nummer en lång och intressant artikel om diverse skattletare i Polen och Tjeckien. Många verkar ju vara rätt vridna, men hela Niederschlesien-regionen verkar ju faktiskt vara underminerad av diverse underjordiska komplex, både gamla gruvor och nazityska anläggningar med oklart syfte (dock troligen skyddade ledningsplatser).

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Skattletare i Niederschlesien

Inlägg av PeterE » 6 maj 2016, 07:17

Intressant artikel, tack. Jag läste nyligen om en skattletare som menade att ha hittat det mytomspunna bärnstensrummet från Leningrad:

http://jyllands-posten.dk/kultur/histor ... -i-bunker/

/Peter

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Skattletare i Niederschlesien

Inlägg av Grille » 24 maj 2016, 10:55

Troligen ligger det en hel del nedgrävt ännu idag både i Schlesien och Ostpreussen och nu tänker jag främst på privatpersoners föremål. De som planerade kunde säkert hitta på väldigt bra gömmor. De som fick bråttom och grävde ner i trädgården fick nog räkna med att gömstället skulle upptäckas.

Dock läste jag om en adelsman som ganska nyligen ( inom 10 år) som letade upp sitt gamla slott och fann hela kökssilvret, porslin och annat nedgrävt där de lämnade det 1944/45. Det bör väl varit i fd DRR? Vet inte vad Polen skulle säga om någon återvänder till de Masuriska träsken och gräver upp en familjeskatt? Eller har EU gjort att sådana expeditioner "ok"? På kommunisttiden otänkbart i alla fall

Skriv svar