Det här hittar vi inte i den Bergströmska boken "Ardennerna"...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Det här hittar vi inte i den Bergströmska boken "Ardennerna"...

Inlägg av sveahk » 31 mars 2016, 12:59

...tror jag...och hör kanske bara perifert hemma där - men här i Skalman helt säkert :D !

Vad det hela gäller, jo, bland de sovjetiska troféerna som under andra världskrigets slutskede och slut samlades ihop vid deras vilda framfart västerut, hörde naturligtvis också ett otal tyska dokument - och ett av dessa har följande titel...
IMG_2155.jpg
"Utbildningshänvisning Nr. 35 (Väst). Erfarenheter samlade under defensivkampen mot amerikanarna." Utgivet av OKH den 13 januari 1945 - alltså kan vi anta är det samlade erfarenheter från speciellt Ardenner-striderna ("...in den letzten Abwehrkämpfen").

Ett smakprov: " Den amerikanska stridsvagnen tycker inte om oöversiktlig terräng (skog, små buskområden); mest rädd är han för Panzerfaust och Panzerschreck; han undviker varje terrängavsnitt där sådan fara lurar. Vid oöversiktlig terräng ställer han stridsvagnen på behörigt avstånd och pangar på så mycket det går - tills han tror att allt är förstört, då närmar han sig långsamt med sitt infanteri."

Ytterligare ett par:
IMG_2156.jpg
"Den amerikanska infanteristen angriper ofta försiktigt och långsamt. Är han utan skydd går han även vid lätt infanteri- och artillerield tillbaka.
F ö l j d a k t l i g e n: Skjut och skjut igen....
"
IMG_2157.jpg
"Amerikanska angrepp, avvisade 6-8 gånger, fortsätter envist mot samma ställe...från samma ställe...på samma sätt..."
IMG_2158.jpg
"Amerikanaren är tuffare i försvar än i angrepp; men skarpt angripen retirerar han även här .Han giller inte närkampen.
F ö l j d a k t l i g e n: "Furor teutonicus" i angrepp...
"

"För amerikanaren upphör krigandet för det mesta framåt midnatt. Han drar sig avspänt tillbaka för att "sova", och det gör han djupt..."

Ett par korta klipp som ger tyskens, i alla fall det tyska utbildningsbefälets intryck av sina amerikanska motståndare under Ardennerna-fasen...

Mvh Hans K
Senast redigerad av 6 sveahk, redigerad totalt 1 gång.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Det här hittar vi inte i Bergströms Ardennerbok...

Inlägg av varjag » 31 mars 2016, 13:08

Stämmer ganska bra - med det mesta jag har läst....
Tack sveahk för det snippet, Varjag

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Det här hittar vi inte i den Bergströmska boken "Ardennerna"...

Inlägg av Ro/Lt » 13 april 2016, 11:56

Intressant, aldrig sett liknande ur tyskt perspektiv...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Det här hittar vi inte i den Bergströmska boken "Ardennerna"...

Inlägg av sonderling » 13 april 2016, 12:29

Jag kan tänka mig att det var bra info för Sovjet´s armé inför kalla-kriget. :)
Väldigt intressant och som sagt stämmer med vittnesuppgifter man läst om i andra böcker. (Alla soldatskildringar av USA´s fiender instämmer i en sak, vare sig man är Tysk, Korean eller Vietnames, i att det amerikanska artilleriet var ett fruktat vapen.) Minsta skott från fi och flyget eller artilleriet kallas in, stämmer väl fortfarande till viss del eller? Annars kulle det vara intressant att veta om US Army lärde sig nått och agerade annorlunda i typ Korea. Förövrigt har jag läst att Rommel sa nånting om att US Army var snabba att lära sig av sina misstag men glömde lika fort. Och det där har jag tänkt på och undrat vad det berott på. I Vietnam hade man ju 1 års rotation så så fort man lärde sig nått var det dags att åka hem och skicka in en ny bunt gröngölingar. Men hur var det under VK 2?

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Det här hittar vi inte i den Bergströmska boken "Ardennerna"...

Inlägg av KoteGaeshi » 13 april 2016, 18:11

sonderling skrev:I Vietnam hade man ju 1 års rotation så så fort man lärde sig nått var det dags att åka hem och skicka in en ny bunt gröngölingar.

Hade de inte stamanställd underbefälskår som var "in theater" längre tider?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Det här hittar vi inte i den Bergströmska boken "Ardennerna"...

Inlägg av Stefan » 13 november 2016, 11:08

De tyska observationerna är säkert korrekta. Men det har ju en bakgrund i att amrisarna sparade på manskapets liv. Det var aldrig eller sällan: angrepp till varje pris. Och dessutom hade de gott om ammo och andra förråd, så varför ta risker om man först kunde i lugn och ro mjuka upp motståndarna med flygbombardemang eller artilleribeskjutning??

Har man tillräcklig överlägsenhet och gott om tid, kan man kosta på sig sådant.
De hade inte heller halvt vansinniga överbefälhavare (Hitler, Stalin) som piskade trupperna till anfall respektive försvar till sista blodsdroppen... En general eller officer som retirerade kunde bli utskälld, kunde nån gång få degradering, men han blev aldrig avrättad, MÖJLIGEN om det var något alldeles iögonfallande dumt och fel.

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det här hittar vi inte i den Bergströmska boken "Ardennerna"...

Inlägg av Christer Bergström » 2 december 2016, 21:37

Intressant. Fast nog finns det mycket av sådan information i min Ardennerbok, dock inte från just det dokumentet.

Har du länk till det dokumentet? För det ligger väl på den ryska hemsidan över sådant?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Det här hittar vi inte i den Bergströmska boken "Ardennerna"...

Inlägg av MD650 » 2 december 2016, 21:53

Känner också igen det där men kommer inte ihåg var jag läst det.
:)

Skriv svar