Numrering på jaktflygplan

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Numrering på jaktflygplan

Inlägg av a81 » 14 mars 2016, 21:55

Jag har en liten flygmodell av trä, som min morfar gjorde när han var inkallad under Andra världskriget. Han var på F8 i Barkarby utanför Stockholm. Efter en del googlande tror jag att det är en J9, alltså en Seversky P-35, även kallad Seversky EP-1.

Modellen har nummer 17, motsvarande nummer 8 på denna modell:

http://www.hyperscale.com/features/2001/p35aws_1.htm

Vad stod detta nummer för?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Numrering på jaktflygplan

Inlägg av HomeGuardSoldier » 15 mars 2016, 09:22

Den svarta 8:an borde vara F8 (flygflottilj 8) och den vita 8:an är sannolikt anropsnumret "Vit 8". Samma system användes fram tills för några år sedan. Numera är flottiljsiffran borta och helt ersatt av de tre sista siffrorna i serienumret.

HGS

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Numrering på jaktflygplan

Inlägg av a81 » 15 mars 2016, 17:51

På modellen som morfar gjort står det 17 med stora vita siffror, som vit 8 på modellen i länken. Jag har sett på foton på nätet på riktiga flygplan att varje flygplan verkar ha haft ett individuellt nummer och att olika färger på numren verkar ha förekommit (inte bara vit). Jag tolkar det som något slags individbeteckning. Vit 17 på min modell står alltså på samma ställe som vit 8 på modellen i länken ovan, så det bör inte ha med F8 att göra, eftersom vit 17 bör ha hört hemma på F8. Min modell har inte det lilla svarta numret, men den siffran kan mycket väl syfta på vilken flygflotilj det handlade om.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Numrering på jaktflygplan

Inlägg av Sarvi » 15 mars 2016, 20:15

Jag tror att svaret finns på sidan du länkade till (kursiverade den relevanta passagen):
The 'Flygflottilj'-number was carried in black left of the roundel on both fuselage sides. From Summer 1942 onwards F8 experimented with several different squadron insignias ( i.e. a ram, a wasp, a gull etc.). It was not before mid-1943 that F8 chose a black eagle on a coloured disc (1st squadron: red, 2nd squadron: blue, 3rd squadron: yellow) for all three squadrons as it's only insignia. Each plane carried it's individual call-number in big white numerals on both sides of cowling and rudder (1st squadron: 1-15, 2nd squadron: 16-30, 3rd squadron: 31-45, 'other aircraft': 46 upwards).
Sen vill jag minnas att FV bytte anropssignal någon gång under fyrtiotalet så att man istället hade de välbekanta Gul Kalle etc.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Numrering på jaktflygplan

Inlägg av a81 » 15 mars 2016, 20:58

OK, tack för svaret! Det betyder att min modell visar ett flygplan i andra skvadronen (eller heter det något annat på svenska?), troligen före 1942/1943, i och med att bagge/geting/mås eller örn saknas på modellen. J 9 kom till F8 1940 och det bör ha varit då min morfar gjorde sin värnplikt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Numrering på jaktflygplan

Inlägg av Sarvi » 15 mars 2016, 21:10

Squadron är översättningen av svenskans division.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Numrering på jaktflygplan

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 mars 2016, 05:10

Sarvi skrev:Sen vill jag minnas att FV bytte anropssignal någon gång under fyrtiotalet så att man istället hade de välbekanta Gul Kalle etc.
Jag tror (läste det i en bok för många år sedan) att man gick över till anropssignaler istället för som tidigare flygförarnas namn efter att man efter krigsslutet spelade upp beslagtagna ljudinspelningar, gjorda av tyskarna, där man hade imiterat de svenska piloternas namn och röster perfekt. Tänk vilken effekt det hade haft vid en hypotetisk krigstida invasion av Sverige... Många svenska piloter, som först hade skrattat åt det, slutade skratta när de hörde dessa inspelade band.

Därefter övergick man helt till att prata i kod även i luften

HGS

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Numrering på jaktflygplan

Inlägg av tyskaorden » 3 juli 2017, 19:54

Färgen på numren gissar jag hängde samman med vilken division inom flottiljen flygplanet tillhörde:

1. division - röd.
2. division - blå.
3. division - gul.

Till detta lades flottiljens anropssignal:
Harald röd, Harald blå och Harald gul var F8:s 1., 2. respektive 3. divisioner. F8 hade också en 4. division som utgjordes av den fd. Stabens flygavdelning.

Skriv svar