Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Christer Bergström » 18 december 2015, 15:42

Operation Barbarossa 1941 – världshistoriens största fälttåg: Hitler mot Stalin av Christer Bergström

Utkommer på Vaktel förlag i maj 2016, lagom till 75-årsdagen av operation Barbarossa!

Missa inte denna BÖCKERNAS BOK OM OPERATION BARBAROSSA!

Bild

Boken bygger på ett gigantiskt forskningsarbete i tyska och ryska arkiv under många år av Christer Bergström, erkänd som en av de internationellt ledande experterna på östfronten under andra världskriget. Christer Bergström har författat 26 kritikerrosade böcker om andra världskriget. Flertalet behandlar östfronten, bl.a. bokserien ”Black Cross/Red Star: The Air War over the Eastern Front” som internationellt betraktas som standardverket om flygkriget på östfronten.

Bergström har under många år rest i Tyskland och Ryssland och träffat och intervjuat ett stort antal veteraner. ”Operation Barbarossa 1941 – världshistoriens största fälttåg” bygger i stor utsträckning på deras berättelser och personliga öden.

Boken är rikt illustrerad med ett stort antal aldrig förr publicerade bilder. Framför allt är det en dramatisk historia som ger en enorm mängd helt nya och omvälvande fakta.

Christer Bergströms senaste böcker ”Ardennerna 1944-1945” och ”Slaget om England” har flyttat fram det internationella forskningsläget samt bidragit till en omfattande internationell omprövning av dessa slag. Med verket ”Operation Barbarossa 1941 – världshistoriens största fälttåg” kommer detta att i ännu högre grad bli verklighet. Bered dig på att ompröva mången uppfattning om detta världshistoriens största fälttåg!

Innehållsförteckning

Brandenburgare i natten
Kapitel 1: Hitler mot Stalin
Kapitel 2: Livsrum
Kapitel 3: Barbarossa
Kapitel 4: Wehrmacht mot Röda armén
Kapitel 5: Mot avgrunden
Kapitel 6: Anfall i gryningen
Kapitel 7: De första förintelseslagen
Kapitel 8: Pansarslag i norr
Kapitel 9: Framryckningen mot Kiev
Kapitel 10: Framryckningen mot Moskva
Kapitel 11: Blixtkriget hejdas
Kapitel 12: Förintelse i Ukraina
Kapitel 13: Leningrad håller ut
Kapitel 14: Den finska fronten
Kapitel 15: Sista försöket mot Leningrad
Kapitel 16: Tyfon mot Moskva
Kapitel 17: Kapplöpningen om ”Sovjetunionens Ruhrområde”
Kapitel 18: Slaget om Krim
Kapitel 19: Röda armén slår tillbaka
Resultat och slutsatser
Bilagor

Ur innehållet

* Stalin kände till den tyska anfallsplanen i detalj - varför reagerade han inte?

* Ryska reaktioner på det tyska överfallet.

* Varför tillfogades Röda armén så enorma förluster?

* Gigantiska pansarslag, enorma luftslag.

* Mängder av dramatiska ögonvittnesskildringar från båda sidor.

* Balter och ukrainare i Förintelsen.

* Stalins terror och massmord under kriget.

* Sovjetiska partisaner - frihetshjältar eller Stalins förtryckare?

* Hur kunde Leningrad hålla ut?

* Den finska fronten - myter och legender.

* Svenskar i operation Barbarossa.

* Myten om "General Vinter".

* De verkliga förlusterna på båda sidor.


Fakta om boken

Bandtyp: Inbunden
Antal sidor: 332
Format: 210 mm x 298 mm
250 bilder, flertalet aldrig förr publicerade
Många tydliga kartor
ISBN: 978-91-983068-0-4
Utgivningsdatum: 20160515
Pris: 400 kr
Författare: Bergström, Christer

FÖRBESTÄLL NU för bara 299 kr! (Ordinarie pris 400 kr.)
Du får ett personligt signerat exemplar innan den har kommit ut i bokhandeln!
Maila in din förbeställning och din adress till vaktelforlag@gmail.com
OBS! Erbjudandet är tidsbegränsat!

Bild

Se även
http://www.vaktelforlag.se/
och
http://www.bergstrombooks.se/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av sonderling » 18 december 2015, 17:45

Fan! Jag som skulle ju sluta läsa om andra världskriget men boken låter onekligen intressant och verkar ta upp flera punkter jag undrat över. Hur länge gäller erbjudandet?

Sonderling

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Borussia » 18 december 2015, 20:48

sonderling skrev:Fan! Jag som skulle ju sluta läsa om andra världskriget
Men för i helvete Karl, är du alldeles från vettet :milwink:
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Grille » 4 januari 2016, 11:26

Också haft en såna funderingar. Började att fördjupa mig i WWI men kom tillbaka :)

Den här boken måste man ju ha/läsa

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Christer Bergström » 4 januari 2016, 17:14

sonderling skrev:Fan! Jag som skulle ju sluta läsa om andra världskriget men boken låter onekligen intressant och verkar ta upp flera punkter jag undrat över. Hur länge gäller erbjudandet?

Sonderling
Tja, erbjudandet gäller bara ett litet tag till. Det väller in förbeställningar - över 50 st på bara två veckor. Det är rekord bland alla mina böcker, så det verkar som om denna kommer att bli min personliga bästsäljare hittills. (Den kommer f.ö. ut samtidigt på svenska, engelska och spanska.)

FÖRBESTÄLL NU för bara 299 kr! (Ordinarie pris 400 kr.) Betala först i februari!
Du får ett personligt signerat exemplar innan den har kommit ut i bokhandeln!
Maila in din förbeställning och din adress till vaktelforlag@gmail.com
OBS! Erbjudandet är tidsbegränsat! 8-)

Glöm inte att kolla in min hemsida bergstrombooks.se

Vi höres!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11122
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av sveahk » 5 januari 2016, 22:45

Detta är tredje boken inom 15 år som du publicerar på temat Operation Barbarossa, så hur pass mycket skiljer den sig från säg din Barbarossa-bok från 2007? (Utom att den - förutom ytterligare en engelsk version - nu också kommer på svenska...och spanska)

Här de tidigare utgåvorna:
Christer Bergström/Black Cross Red Star: Air War over the Eastern Front : Operation Barbarossa 1941: The Air War Over the Eastern Front – September 2000
Christer Bergström/Barbarossa: The Air Battle July-December 1941 – 31. März 2007

undrar Hans K

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Christer Bergström » 5 januari 2016, 22:56

Hej Hans!

Detta är en TOTALT ny och annorlunda bok. De föregående har handlat om flygkriget. Detta är en bok med fokus på markkriget.

(Black Cross/Red Star, vol. 1, från år 200 sålde snabbt slut. Den andra boken du refererar till - Barbarossa, the Air War från 2007 - var den "inofficiella" uppdaterade andra upplagan, då det förlag som då ägde rättigheterna till Black Cross/Red Star, vol. 1 inte ville ge ut någon andra upplaga i den utformning jag ville se, med bättre grafik.)

Förbeställ gärna. :milsmile: vaktelforlag@gmail.com

http://www.vaktelforlag.se/bocker/barbarossa.htm

Vi höres!

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Christer Bergström » 1 juni 2016, 01:22

Om två veckor kommer boken (den svenska upplagan)! Det blir min nästa "Ardennerbok" - dvs en bok som ger lika mycket nytt om operation Barbarossa som min Ardennerbok gjorde om Ardenneroffensiven. Fast den här är mer lättläst.

http://www.vaktelforlag.se/bocker/barbarossa.htm

Bara några dagar kvar att förbeställa ett personligt signerat exemplar till det extra låga priset 299 kr + frakt. Förbeställ från vaktelforlag@gmail.com

(Den engelska upplagan kom idag. Den kommer f.ö. ut ungefär samtidigt på engelska, svenska, spanska och finska.)

Bild

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av sonderling » 1 juni 2016, 07:25

Jag funderade på en sak när jag tittar på omslaget och detta med bilder eller foton. Fotona på omslaget är ju rätt vanliga, eller jag känner igen dem om jag säger så.
Och jag funderade på vad det är för fotomaterial man kan välja bland. Finns det nån officiell bildbank där ute eller bildbyrå som man köper foton av eller hur går det till? Många gånger ser man ju samma foton i olika böcker och tidskrifter, så jag antar att det kanske finns en begränsad upplaga att ta av kanske? Ibland ser man ju ofta fel etiketterade bilder, som tja tiger stridsvagn under Barbarossa 41 och jag har undrat om bilden legat fel i ett arkiv eller textförfattaren missat. (Jag antar ju att man kan använda egna foton men det är ju kanske få förunnat att ha en egen samling.)

Och är det dyrt? För ibland kan jag tycka att en del böcker är lite snåla på den fronten.

Ja jag blev lite nyfiken bara, rent allmänt och kanske inte just relaterat till denna bok? :)

Sonderling

PS, jag kan ju tillägga att jag är lite avis på er forums medlemmar som skriver böcker, det är lite grann av en dröm man har själv.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Konigsberg » 10 juni 2016, 22:23

Tusan, det här erbjudandet har jag missat. Men kommer SMB att sälja boken?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Hexmaster » 17 juni 2016, 09:02

sonderling skrev:Och jag funderade på vad det är för fotomaterial man kan välja bland. Finns det nån officiell bildbank där ute eller bildbyrå som man köper foton av eller hur går det till? Många gånger ser man ju samma foton i olika böcker och tidskrifter, så jag antar att det kanske finns en begränsad upplaga att ta av kanske?
Det finns väldigt, väldigt många bilder från andra världskriget ... Men "favoriterna", de som vi ideligen ser, är desto färre. Ibland beror det på att vissa händelser dokumenterats sämre eller inte alls, ibland att vissa bilder är så mycket bättre än andra, nog så ofta på slentrian.

De är fördelade på olika bildbyråer. Ganska många är fria, har jag för mig, och de blir fler efterhand.
sonderling skrev:Ibland ser man ju ofta fel etiketterade bilder, som tja tiger stridsvagn under Barbarossa 41 och jag har undrat om bilden legat fel i ett arkiv eller textförfattaren missat.
Båda delarna! Ibland i kombination. :-)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av sonderling » 19 juni 2016, 11:21

Tackar för förklaringen Hexmaster. :)

Sonderling

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Christer Bergström » 22 juni 2016, 11:30

Flertalet bilder i boken har aldrig förr varit publicerade. Jag valde två vanliga bilder till omslaget för att ge en känsla av igenkänning, vad boken handlar om.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av Amund » 26 juli 2016, 18:00

Jag har snart läst ut den här boken och tänkte skriva lite vad jag tycker. Men vill inte förekomma någon recension om någon är på gång?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Böckernas bok om Operation Barbarossa!

Inlägg av mrsund » 27 juli 2016, 09:48

Amund skrev:Jag har snart läst ut den här boken och tänkte skriva lite vad jag tycker. Men vill inte förekomma någon recension om någon är på gång?
Det ser jag fram emot :)

Skriv svar