Bästa tidspunkt för Tyskland att anfalla Sovjet?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28523
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bästa tidspunkt för Tyskland att anfalla Sovjet?

Inlägg av Hans » 1 november 2015, 17:28

LasseMaja skrev:
JohnT skrev:Om inte världsrevolution så kan man väl inte förneka att Stalin "flyttade fram sina positioner" genom att erövra halva Polen,
närvaron i Baltstaterna och Finska vinterkriget?
Men det handlar mer eller mindre om geopolitiska stormaktsmanövrar. Det är ganska tydligt att Stalin manövrerade för att hålla sig utanför en storkonflikt. Roffa åt sig lite när det inte kostade för mycket, visst, men ingen plan att erövra Europa/världsrevolution.
Jag gillar verkligen ert språkbruk 'geopolitiska stormaktsmanövrar' när vi pratar om blodiga anfallskrig. Hur många finnar dog i den 'geopolitiska stormaktsmanövern'?

Nästa gång jag sparkar hunden så skall jag säga att det var en 'geopolitisk stormaktsmanöver'.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3584
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Bästa tidspunkt för Tyskland att anfalla Sovjet?

Inlägg av Davian » 1 november 2015, 17:41

Bara för att du inte gillar ett begrepp så är det inte mindre sant för det. Englands imperiebyggande över jorden på sin tid var geopolitiska stormaktsmanövrar. Sovjetunionen sysslade med det också.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28523
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bästa tidspunkt för Tyskland att anfalla Sovjet?

Inlägg av Hans » 1 november 2015, 18:29

Nja, det var väl enligt ert språkbruk ren och skär kapitalistisk imperialism. Men eftersom det var Stalin så är det nu 'geopolitiska stormaktsmanövrar'.

Sorry Davian. Jag orkar inte ta striden idag, barn och djur att utfodra (även en katt) och dessutom fruntimmersproblem ;-)

Önskar fortfarande ett glas med dig.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3584
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Bästa tidspunkt för Tyskland att anfalla Sovjet?

Inlägg av Davian » 1 november 2015, 18:37

Sovjetunionen sysslade också med imperialism. Imperialism är också geopolitiska manövrar. Geopolitik är ju inget värdeord. Eller?

Ja. ett glas vore alltid välkommet. Jag finns i Göteborg, du finns utrikes enligt din profil. nästa gång jag är utrikes ska jag kontakta dig :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bästa tidspunkt för Tyskland att anfalla Sovjet?

Inlägg av varjag » 1 november 2015, 21:23

LasseMaja skrev:
Roffa åt sig lite när det inte kostade för mycket, visst, men ingen plan att erövra Europa/världsrevolution.
Glöms inte Korea bort här?
När Kim-il-Sung oprovocerat - försökte ''befria Sydkorea'' 1950 - hade han givetvis först hört sig för med Överguden i Moskva -
som gav sitt bifall!
Det blev som bekant en dyr affär för både Den Ofelbare och hans satrap Mao.....
-för att inte tala om Kim - han förlorade halva sin armé under tre års krig.

Varjag

Davian
Medlem
Inlägg: 3584
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Bästa tidspunkt för Tyskland att anfalla Sovjet?

Inlägg av Davian » 2 november 2015, 00:53

Ja, men det är skillnad på det och att Sovjet med egna soldater åker runt och krigar. Att stödja a dra länders/organisationers krigande är i linje med stalinism. Korea, Kina, Vietnam, Angola, Spanien, Jugoslavien, Grekland, mozambique, är några andra exempel på när Sovjet stödjer nationella rörelser.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Bästa tidspunkt för Tyskland att anfalla Sovjet?

Inlägg av LasseMaja » 2 november 2015, 21:13

varjag skrev:Glöms inte Korea bort här?
När Kim-il-Sung oprovocerat - försökte ''befria Sydkorea'' 1950 - hade han givetvis först hört sig för med Överguden i Moskva -
som gav sitt bifall!
Citat från wikin:
Efter Sovjetunionens fall har man i arkiven funnit att Kim Il Sung rest till Moskva och diskuterat Sydkoreafrågan.[28] Stalin motsatte sig länge ett anfall då han fruktade att USA skulle ingripa. Kim spelade då ut ledarna för Kina och Sovjetunionen mot varandra: han fick både Mao Zedong och Stalin att tro att den andre var mer positiv till ett krig än han verkligen var.[28][31]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koreakriget

Man kan läsa mer i artikeln om turerna innan kriget drog igång. Och precis som under 1930-talet så får jag uppfattningen att Stalin även här var en försiktig general. Inte alls som "gamblern" Hitler t.ex.

Skriv svar