Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Petsamotrafiken och Tysktrafiken är säkert två begrepp som de flesta här på Skalman känner till - där svenska åkerier skickade sina lastbilar med transporter till utvalda orter i norra Finland. Svenska chaufförer fick så en släng av krigets verklighet, bra beskrivet av Eric Björklund i ett par böcker - http://www.petsamo.se/ . Tysktrafiken, som gick över Haparanda/Torneå, var framför allt aktiv under vintern 1941/42, och upphörde framåt våren 1942.
Men med det svenska engagemanget med motorfordon (och motorer) på den tyska fronten i Finland var det därmed inte slut.
I SS.Division "Nord" Kriegstagebuch från mitten av 1942 och ett år framåt hittar vi ett par "svenska" notiser, som jag gärna vill presentera - och vars innehåll i alla fall för mig var obekanta...
Först ut, 1 augusti 1942:
"Motorfordon
Märkning av motorfordon som skall repareras/Sverige
OK för 20.(Geb.) Armee...har beordrat att Rep.-Nr. nu - för bättre maskering(kamouflage) - ska anbringas på den vänstra dörrens insida. Samtidigt ska en pappskiva med Rep.-Nr. fästas på ratten."
Den kommentaren gjorde mig nyfiken, och jag började söka efter mer - och se där, under de följande tio månaderna, fram till juni 1943, dök det upp ett antal "svenska" korta notiser i SS-Division "Nord" Krigsdagböcker. Här ett ihopklippt urval (alla är från månadsrapporter):
1. Fram till 31.7.42(under en månads tid) skickades 71 motorer och 19 motorfordon, amerikanskt och engelskt ursprung, för översyn till Sverige.
2. Från översynen i Sverige har, sedan 1.9.1942, 7 motorfordon och 30 motorer kommit tillbaka.
3. På grund av överbelastning hos de svenska verkstäderna kan tills vidare motorfordon och motorer inte skickas till Sverige.
Under rapporttiden (oktober 1942) skickades 3 motorer till Sverige....
Från översynen i Sverige har, sedan 1.10.1942, 6 motorfordon och 33 motorer kommit tillbaka.
4. (Här beskrivs däckproblem, som förstärkts av alla reparerade fordon från Sverige och Tyskland).
Från översynen i Sverige har under rapport-tiden (november 1942) 2 motorfordon och 15 motorer kommit tillbaka.
Reparationsstoppet i Sverige är nu upphävt.
5. Reparation av Ford-motorer.
Tyska Ford-motorer...skickas utan aggregat till H.K.P. Hamburg.
Gäller ej för amerikanska Ford-motorer, som med aggregat skickas för reparation till Sverige.
6. ...Mellan 3.-22.5.1943 kom 3 reparerade motorer tillbaka från Sverige.
Ett par frågor dyker upp:
Var i Sverige reparerades de tyska motorerna?
Hur pass känt är detta?
Amerikanska och engelska fordon och motorer - kan vi anta att det rör sig om "Beutegut" (i kriget erövrat material), som de hade svårigheter att underhålla och reparera i Tyskland?
Måste naturligtvis ha skett med den svenska regeringens goda minne - svenska dokument?
Hoppas på kommentarer och möjliga svar från våra kunniga Skalman-läsare...!
Mvh
Hans K
Men med det svenska engagemanget med motorfordon (och motorer) på den tyska fronten i Finland var det därmed inte slut.
I SS.Division "Nord" Kriegstagebuch från mitten av 1942 och ett år framåt hittar vi ett par "svenska" notiser, som jag gärna vill presentera - och vars innehåll i alla fall för mig var obekanta...
Först ut, 1 augusti 1942:
"Motorfordon
Märkning av motorfordon som skall repareras/Sverige
OK för 20.(Geb.) Armee...har beordrat att Rep.-Nr. nu - för bättre maskering(kamouflage) - ska anbringas på den vänstra dörrens insida. Samtidigt ska en pappskiva med Rep.-Nr. fästas på ratten."
Den kommentaren gjorde mig nyfiken, och jag började söka efter mer - och se där, under de följande tio månaderna, fram till juni 1943, dök det upp ett antal "svenska" korta notiser i SS-Division "Nord" Krigsdagböcker. Här ett ihopklippt urval (alla är från månadsrapporter):
1. Fram till 31.7.42(under en månads tid) skickades 71 motorer och 19 motorfordon, amerikanskt och engelskt ursprung, för översyn till Sverige.
2. Från översynen i Sverige har, sedan 1.9.1942, 7 motorfordon och 30 motorer kommit tillbaka.
3. På grund av överbelastning hos de svenska verkstäderna kan tills vidare motorfordon och motorer inte skickas till Sverige.
Under rapporttiden (oktober 1942) skickades 3 motorer till Sverige....
Från översynen i Sverige har, sedan 1.10.1942, 6 motorfordon och 33 motorer kommit tillbaka.
4. (Här beskrivs däckproblem, som förstärkts av alla reparerade fordon från Sverige och Tyskland).
Från översynen i Sverige har under rapport-tiden (november 1942) 2 motorfordon och 15 motorer kommit tillbaka.
Reparationsstoppet i Sverige är nu upphävt.
5. Reparation av Ford-motorer.
Tyska Ford-motorer...skickas utan aggregat till H.K.P. Hamburg.
Gäller ej för amerikanska Ford-motorer, som med aggregat skickas för reparation till Sverige.
6. ...Mellan 3.-22.5.1943 kom 3 reparerade motorer tillbaka från Sverige.
Ett par frågor dyker upp:
Var i Sverige reparerades de tyska motorerna?
Hur pass känt är detta?
Amerikanska och engelska fordon och motorer - kan vi anta att det rör sig om "Beutegut" (i kriget erövrat material), som de hade svårigheter att underhålla och reparera i Tyskland?
Måste naturligtvis ha skett med den svenska regeringens goda minne - svenska dokument?
Hoppas på kommentarer och möjliga svar från våra kunniga Skalman-läsare...!
Mvh
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9800
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Intressant! Jag vet inte mycket men det jag kan tänka mig är att det måste vara svårt att hindra civila produkter (exempelvis lastbilsmotorer) från att repareras i Sverige, särskilt med tanke på att väldigt många företag i Sverige var tyskägda, till och med Landsverk var ju tyskt men kunde väl knappast ha beordrats att skicka sina produkter till Tyskland.sveahk skrev:Ett par frågor dyker upp:
Var i Sverige reparerades de tyska motorerna?
Hur pass känt är detta?
Andra exempel på tyska verkstadsföretag var AB Svenska Strebelverken, AB Elema, AB Robo, AB Rylander/Asplund, Ackumulatorfabrik AB Tudor.
Att inte belasta den överbelastade tyska produktionsapparaten samt närheten till Sverige borde ha gjort det lönsamt att anlita företag i Sverige, vi sålde ju malm så varför inte även verkstadstjänster? Fast det är klart att om det blev allmänt känt att man reparerade utrustning till rena motoriserade fältdivisioner så bör det ha blivit skriverier, så det bör i så fall ha skett väldigt diskret... Via tyskmagasinen i Luleå?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tack för dina reflektioner Amund...och speciellt för listan med tyska verkstadsföretag i Sverige - ett rejält antal, som alla fick arbeta oantastade under kriget...?
Möjligtvis var det också dessa verkstäder som under 1942/43 tog hand om de amerikanska/engelska fordonen och motorerna. Eftersom notiserna om rep. uppdragen dök upp i SS.Division "Nord"s krigsdagbok, så kan vi nog utesluta det civila, och med stor säkerhet anta att fordon och motorer tillhörde militären - och i detta fall Waffen-SS.
Mvh
Hans K
Möjligtvis var det också dessa verkstäder som under 1942/43 tog hand om de amerikanska/engelska fordonen och motorerna. Eftersom notiserna om rep. uppdragen dök upp i SS.Division "Nord"s krigsdagbok, så kan vi nog utesluta det civila, och med stor säkerhet anta att fordon och motorer tillhörde militären - och i detta fall Waffen-SS.
Mvh
Hans K
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Att Sverige importerade och exporterade krigsmaterial och råvaror under andra världskriget är väl känt. Vad som emellertid förundrar här, är att Sverige också reparerade krigsmaterial för en främmande nation, i detta fall Tyskland. Fordon och motorer som använts och slitits ner vid fronten, eller näst intill, skickades till Sverige för översyn och reparering - för att vidare kunna nyttjas i frontala sammanhang...!
Verkar i alla fall på mig vara inte helt normalt - och jag undrar fortfarande var i de svenska dokumenten vi kan hitta en bekräftelse på detta...?!
Mvh
Hans K
Verkar i alla fall på mig vara inte helt normalt - och jag undrar fortfarande var i de svenska dokumenten vi kan hitta en bekräftelse på detta...?!
Mvh
Hans K
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 1916
- Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
- Ort: Stockholm
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
I alla fall fram til 1943 så var det nog inte så många som ställde frågor, frågan är om detta officielt gick under finlandshjälp?sveahk skrev:Tack för dina reflektioner Amund...och speciellt för listan med tyska verkstadsföretag i Sverige - ett rejält antal, som alla fick arbeta oantastade under kriget...?
Jag vet att det fann verkstadsgrupper med frivilliga svenskar hjälpte till i Finland men de var stationerade i Finland fram til maj 1943.
Ja, men det var antagligen civila fordon som hade köpts upp från ockuperade Europa, så vill man inte se så går det nog att inte se att de var tyskar.sveahk skrev: Möjligtvis var det också dessa verkstäder som under 1942/43 tog hand om de amerikanska/engelska fordonen och motorerna. Eftersom notiserna om rep. uppdragen dök upp i SS.Division "Nord"s krigsdagbok, så kan vi nog utesluta det civila, och med stor säkerhet anta att fordon och motorer tillhörde militären - och i detta fall Waffen-SS.
Nej, det tycker jag inte, sverige importerade Jasveahk skrev: Att Sverige importerade och exporterade krigsmaterial och råvaror under andra världskriget är väl känt.
Men Sverige exporterade inget krigsmateriel till Tyskland, det närmaste var de KFK-båtar som byggdes på svenska varv som iofs var förberedda för att beväpnas men de kunde exporteras som civila.
Enda officielt erkända vapenexporten till en krigförande var till Finland.
Mvh
/John
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Export av järnmalm och kullager till båda sidorna avses, om inte primärt krigsmaterial, så näst intill...men, för att inte förlora trådens huvudtema, detta är av intresse:
sveahk skrev: Vad som emellertid förundrar här, är att Sverige också reparerade krigsmaterial för en främmande nation, i detta fall Tyskland. Fordon och motorer som använts och slitits ner vid fronten, eller näst intill, skickades till Sverige för översyn och reparering - för att vidare kunna nyttjas i frontala sammanhang...!
Verkar i alla fall på mig vara inte helt normalt - och jag undrar fortfarande var i de svenska dokumenten vi kan hitta en bekräftelse på detta...?!
Mvh
Hans K
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 1916
- Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
- Ort: Stockholm
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Jag tänker så här:sveahk skrev:
"Motorfordon
Märkning av motorfordon som skall repareras/Sverige
OK för 20.(Geb.) Armee...har beordrat att Rep.-Nr. nu - för bättre maskering(kamouflage) - ska anbringas på den vänstra dörrens insida. Samtidigt ska en pappskiva med Rep.-Nr. fästas på ratten."
Om man nu även ska gömma rep-nr så det inte syns utanför så kan man ju undra vad de tidigare åtgärderna var?
För mig låter det otroligt att man skulle gömma rep-nr (vad jag fattar som en liten skylt)
medan man låter tyska militära registreingsskyltarna och eventuella förbandsbeteckningar sitta kvar.
Alltså borde bilarna ha "civiliserats" innan de skickades till Sverige, alternativt får Finska armé skyltar.
Och då kommer vi till det som jag skrev i förra posten:
Jag hittar inte källan men vill minnas att jag läst att reparationstjänsten i huvuddel åkte tillbaka till Sverige och att finnarna skickade motorfordon till sverige för reparation.I alla fall fram til 1943 så var det nog inte så många som ställde frågor, frågan är om detta officielt gick under finlandshjälp?
Jag vet att det fann verkstadsgrupper med frivilliga svenskar hjälpte till i Finland men de var stationerade i Finland fram til maj 1943.
och
så vill man inte se så går det nog att inte se att de var tyskar.
Jag har inte längre snabb tillgång till Eric Björklunds böcker eller "Svenska frivilliga i Finland 1939-1944" men det borde vara därifrån jag har fått det.
Sedan kan man fundera utifrån svenska individers synpunkt, jag tror inte att det måste vara tyska bolag som skötte verksamheten i sverige.
Avspärrningen minskade biltrafiken, Gengasen var mindre effektiv, man behövde fortfarande smörjolja och gummidäck.
Kontentant blev att de svenska bilverkstäderna fick mindre att göra och om det då kommer kunder från finland som betalar så varför fråga för mycket?
Du hittar mer om motorfordon under kriget på sidan 1018 i nedanstående SOU:
http://weburn.kb.se/metadata/222/SOU_2525222.htm
Mvh
/John
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tack John för dina tankegångar - hjälper bra på vägen till en viss förståelse för vad som hände...
I de lästa Krigsdagböckerna nämns de finska bundsförvanterna i olika sammanhang, men aldrig i de olika bidragen under titeln Kraftfahrzeuge. Så, tills jag får det annorlunda dokumenterat, är min förmodan att svenska verkstäder i verkligheten reparerade Waffen-SS motorfordon och motorer.
Tack också för denna hänvisning...
http://weburn.kb.se/metadata/222/SOU_2525222.htm
...men även där verkar rep.uppdragen lysa med sin frånvaro...
Mvh
Hans K
Även jag tror knappast att fordonen kom till/åkte tillbaka över den svenska gränsen med Waffen-SS skyltar, utan var nog på något vis "civiliserade" som du skriver. Men det betyder inte att de var civila fordon - de användes säkert inte i den finska civiltrafiken, varken bilar, lastbilar eller deras motorer. Utan gick tämligen säkert tillbaka till SS-Div."Nord"-användning.JohnT skrev: För mig låter det otroligt att man skulle gömma rep-nr (vad jag fattar som en liten skylt)
medan man låter tyska militära registreingsskyltarna och eventuella förbandsbeteckningar sitta kvar.
Alltså borde bilarna ha "civiliserats" innan de skickades till Sverige, alternativt får Finska armé skyltar.
Mvh
/John
I de lästa Krigsdagböckerna nämns de finska bundsförvanterna i olika sammanhang, men aldrig i de olika bidragen under titeln Kraftfahrzeuge. Så, tills jag får det annorlunda dokumenterat, är min förmodan att svenska verkstäder i verkligheten reparerade Waffen-SS motorfordon och motorer.
I Björklunds "Tysktrafiken" nämns det kort att under vintern 1941/42 fanns det verkstadsservice i Haparanda för de svenska lastbilarna som transporterade hus och annat till Finland fram till våren 1942. Möjligtvis fortsatte de efter "Tysktrafiken" slut att ta hand om tyskt material (med engelska/amerikanska motorer). Boken "Petsamotrafiken" har jag inte kunnat konsultera, och i Gyllenhaals "Svenska Frivilliga..." har jag med snabbkoll inte hittat något om rep.uppdragen.JohnT skrev:
Jag vet att det fann verkstadsgrupper med frivilliga svenskar hjälpte till i Finland men de var stationerade i Finland fram til maj 1943.
Jag hittar inte källan men vill minnas att jag läst att reparationstjänsten i huvuddel åkte tillbaka till Sverige och att finnarna skickade motorfordon till sverige för reparation.
Jag har inte längre snabb tillgång till Eric Björklunds böcker eller "Svenska frivilliga i Finland 1939-1944" men det borde vara därifrån jag har fått det.
Mvh
/John
Tack också för denna hänvisning...
http://weburn.kb.se/metadata/222/SOU_2525222.htm
...men även där verkar rep.uppdragen lysa med sin frånvaro...
Mvh
Hans K
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9800
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Hittade denna för övrigt mycket intressanta skildring av svenska sjukvårdsinsatser för den tyska Lapplandsarmén, den ger inga svar men en hypotes i alla fall.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
På sidan 54 i denna PDF kan man läsa följande:
Överstyrelsen konstaterade med tillfredsställelse i augusti 1941 att man kunnat bistå den finska armén genom att ställa ett tiotal nyinköpta engelska sjuktransportbilar, så kallade kväkarbilar, till finska Röda korsets förfogande. Det var väl så man måste skriva i offentliga styrelseprotokoll när starka sekretessregler gällde. Men i själva verket hade statsministern bett prins Carl att Röda korset skulle ordna så, att skadade tyska soldater kunde transporteras, i första hand från Kemi till Torneå, och komplettera tyska sjukbussar och sjuktåg inne i Finland.
Denna verksamhet verkar ha pågått till och med den 17:e maj 1943, det framgår även längre ned i texten att dessa lastbilar tankades i Haparanda för att inte tära på tyskarnas begränsade bränsleförråd.
Mina reflektioner blir att jag har svårt att tänka mig att lastbilarna uteslutande skulle ha utnyttjats till sjuktransporter med tanke på att det var en ganska lågintensiv krigföring i norr, och att de därför även utnyttjats till reguljära transporter av underhåll till fronterna och därför ansetts tillhöra förbanden? Fast jag är inte kompetent att avgöra huruvida det är rimligt eller inte.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
På sidan 54 i denna PDF kan man läsa följande:
Överstyrelsen konstaterade med tillfredsställelse i augusti 1941 att man kunnat bistå den finska armén genom att ställa ett tiotal nyinköpta engelska sjuktransportbilar, så kallade kväkarbilar, till finska Röda korsets förfogande. Det var väl så man måste skriva i offentliga styrelseprotokoll när starka sekretessregler gällde. Men i själva verket hade statsministern bett prins Carl att Röda korset skulle ordna så, att skadade tyska soldater kunde transporteras, i första hand från Kemi till Torneå, och komplettera tyska sjukbussar och sjuktåg inne i Finland.
Denna verksamhet verkar ha pågått till och med den 17:e maj 1943, det framgår även längre ned i texten att dessa lastbilar tankades i Haparanda för att inte tära på tyskarnas begränsade bränsleförråd.
Mina reflektioner blir att jag har svårt att tänka mig att lastbilarna uteslutande skulle ha utnyttjats till sjuktransporter med tanke på att det var en ganska lågintensiv krigföring i norr, och att de därför även utnyttjats till reguljära transporter av underhåll till fronterna och därför ansetts tillhöra förbanden? Fast jag är inte kompetent att avgöra huruvida det är rimligt eller inte.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tack Amund för den hänvisningen - svenska sjukvårdsinsatser för den tyska Lapplandsarmén, absolut ett intressant ämne att dyka djupare i. Om "deras" lastbilar hade något med Waffen-SS-fordonen...nja...svar: vet ej - men inget är omöjligt...
Vad som gör att jag inte fullt tror på den tesen, är att i samtliga rapporter(se ovan) om översyn och reparationer av amerikanskt/engelskt material i Sverige, så står där under samma rubrik också hur mycket som skickades till och från Tyskland. Motorer och lastfordon som ursprungligen var Made in Germany.
På de ihopklistrade bitarna 1-6 har jag för det mesta valt att klippa bort de tyska delarna, men jag ser att på nr.6 är det tyska uppdraget kvar:
6. Mellan 3.-22.5.1943 kom 22 (last?)bilmotorer och 2 motorfordon tillbaka från Tyskland. 3 reparerade motorer kom tillbaka från Sverige.
Därför tror jag mer på att tyskarna tagit med eget material till Finland - eget och möjligtvis också främmande erövrat "Beutegut" - och att det tyska materialet skickades till Tyskland - medan, de på någon vänster tydligen hade fått möjlighet att reparera de "utländska" lastbilarna och motorerna i Sverige...
Mvh
Hans K
Vad som gör att jag inte fullt tror på den tesen, är att i samtliga rapporter(se ovan) om översyn och reparationer av amerikanskt/engelskt material i Sverige, så står där under samma rubrik också hur mycket som skickades till och från Tyskland. Motorer och lastfordon som ursprungligen var Made in Germany.
På de ihopklistrade bitarna 1-6 har jag för det mesta valt att klippa bort de tyska delarna, men jag ser att på nr.6 är det tyska uppdraget kvar:
6. Mellan 3.-22.5.1943 kom 22 (last?)bilmotorer och 2 motorfordon tillbaka från Tyskland. 3 reparerade motorer kom tillbaka från Sverige.
Därför tror jag mer på att tyskarna tagit med eget material till Finland - eget och möjligtvis också främmande erövrat "Beutegut" - och att det tyska materialet skickades till Tyskland - medan, de på någon vänster tydligen hade fått möjlighet att reparera de "utländska" lastbilarna och motorerna i Sverige...
Mvh
Hans K
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Har nu skrivit till Erik Björklund för ett utlåtande i denna saken, och tillåter mig att posta hans svar här:
"Tyvärr har jag inget svar på din fråga. Jag har aldrig hört talas om att det i Sverige utfördes de reparationer du berättar om."
Vilket gör att man undrar ännu mer vad som då hände i Sverige - när en sådan kunnig man och specialist i Tysktrafiken (med Finland) ej heller har ett svar.
ATT reparationer skedde, som ovan beskrivna, är i mina ögon och öron entydiga!
En vit fläck på andra världskrigets svenska historiekarta? - men förmodligen inte den enda...
Hans K
"Tyvärr har jag inget svar på din fråga. Jag har aldrig hört talas om att det i Sverige utfördes de reparationer du berättar om."
Vilket gör att man undrar ännu mer vad som då hände i Sverige - när en sådan kunnig man och specialist i Tysktrafiken (med Finland) ej heller har ett svar.
ATT reparationer skedde, som ovan beskrivna, är i mina ögon och öron entydiga!
En vit fläck på andra världskrigets svenska historiekarta? - men förmodligen inte den enda...
Hans K
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9800
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Jag tror att det ofta är en stor skillnad mellan vad som registreras i historieböckerna och vad som sker i verkligheten, det är fullt möjligt att sådana reparationer ägt rum utan att passera Sveriges moralpolitiska filter och sedan falla i glömska, inblandade personer förstår kanske inte heller den kontroversiella innebörden i vad de utfört?sveahk skrev:En vit fläck på andra världskrigets svenska historiekarta? - men förmodligen inte den enda...
Exempel: En styrman berättade för mig om när han tjänstgjorde på en Chevrontanker och man var på resa till Libyen för last till US. när Reagan bombade Khadaffi, han tänkte att nu blir det ändrade order, men icke - dagen efter lastar man i Libyen för lossning i Philadelphia. Med detta menar jag att normalt skakar man bara på huvudet och fortsätter men jag tror att många Whistle-blowers skulle kunna skapa rubriker om de delgav en journalist vad de varit med om.
Vad jag först och främst tänker är om trådens ämne är om det är svenskägda kommersiella verkstäder som utfört reparationerna eller om det handlar om tyskägda med regeringsuppdrag?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Absolut - och någonstans, troligtvis i Sverige, sitter någon eller några helt säkert med facit i hand. Det vore spännande, såhär 70 år senare, att kunna foga in ytterligare en liten pusselbit i den intressanta bilden av Sverige under andra världskriget...Amund skrev:
Vad jag först och främst tänker är om trådens ämne är om det är svenskägda kommersiella verkstäder som utfört reparationerna eller om det handlar om tyskägda med regeringsuppdrag?
tycker Hans K.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29471
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Kan inte tillföra någonting men läser med spänning, tack han med det trevliga namnet.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Har möjligtvis blott perifer kontakt med trådens ämne, men intressant alligevel...
Ett foto från en ebay-auktion: Två Volvo lastbilar med tyska Wehrmacht Heer - WH - skyltar (alltså inte SS), och påmålat Kl.Kw.Kol.879 (Kleine Kraftwagen-Kolonne 879). Tysk militärpersonal till synes. Antar att bilden är knipsad i Finland.
En tyskmarkerad Volvo från 2vk ser vi inte ofta, men om den har något med "...fordon som reparerades i Sverige" att göra är möjligtvis ren spekulation...!
Hans K
Ett foto från en ebay-auktion: Två Volvo lastbilar med tyska Wehrmacht Heer - WH - skyltar (alltså inte SS), och påmålat Kl.Kw.Kol.879 (Kleine Kraftwagen-Kolonne 879). Tysk militärpersonal till synes. Antar att bilden är knipsad i Finland.
En tyskmarkerad Volvo från 2vk ser vi inte ofta, men om den har något med "...fordon som reparerades i Sverige" att göra är möjligtvis ren spekulation...!
Hans K