Guillou i blåsväder igen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Arkivet
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 januari 2015, 16:43
Ort: Stockholm

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av Arkivet » 30 januari 2015, 18:10

Att referera till Jan Myrdal är synnerligen att ge sig ut på djupa vatten med bly i fickorna ! Jag har hans sålda böcker med av Bonnier utgivna NationalSocilaistiska diktningar med svastiskor på omslaget. Den utgåvan som inte finns men jag har några ex av Alva Myrdals fina nazisamling. Böckerna ligger i säkert förvar i Canada hos släktingar så att dessa återindragna böcker skall finnas kvar.
Att Jan Myrdal hade kunskaper om detta som liten pojk är ju helt befängt.
Självsuggetion kallas detta fenomen !
I så fall skulle han varit den enda utanför lägren som känt till detta.
Inte ens SS-Panzer släpptes in i lägren utan hade hand om yttersta skalskyddet långt utanför lägren. Mera sakuppgifter kommer nu i Februari samt i Maj vid kommande föredrag från mycket initierat håll. Även en helt ny dokumentörserie är under produktion. Ja Myrdal denne diktaturkramare förnekar sig icke ! Han är i alla fall konsekvent då han kramar alla hemska vansinnesdiktaturer lika mycket. Jag sade till honom en gång vid ett samtal vi hade då han påtalade den intellektuella pregnansen och betydelsen följande. "Bäste Jan du vet väl att vara intellektuell betyder att vara intresserade av intelligens, inget annat, och intellektuell i all ära så föredrager ja då hellre att söka vara intelligent än att bara vara intresserad av det. Således hellre intelligent än intellektuell" slut citat från ett samtal vi hade i Antikvariat Morris på 1990-talet.

Han blev passande nog röd uti sitt ansikte (som Stalinist/Leninist/Maoist m.m.) så svalde han nästan sin lilla mustasch och tågade ut ur butiken där han sålt sina föräldrars nazilitteratur jag genast köpte, så att jag fick insyn i den familjens intresse. Mycket intressanta kantnoteringar i böckerna med blyerts kan jag berätta. Dom var helt tydligt nazist-vurmare och äpplet faller ju inte långt från trädet !

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av Amund » 30 januari 2015, 18:36

Arkivet skrev:Att referera till Jan Myrdal är synnerligen att ge sig ut på djupa vatten med bly i fickorna ! Jag har hans sålda böcker med av Bonnier utgivna NationalSocilaistiska diktningar med svastiskor på omslaget. Den utgåvan som inte finns men jag har några ex av Alva Myrdals fina nazisamling. Böckerna ligger i säkert förvar i Canada hos släktingar så att dessa återindragna böcker skall finnas kvar.
Att Jan Myrdal hade kunskaper om detta som liten pojk är ju helt befängt.
Självsuggetion kallas detta fenomen !
I så fall skulle han varit den enda utanför lägren som känt till detta.
Inte ens SS-Panzer släpptes in i lägren utan hade hand om yttersta skalskyddet långt utanför lägren. Mera sakuppgifter kommer nu i Februari samt i Maj vid kommande föredrag från mycket initierat håll. Även en helt ny dokumentörserie är under produktion. Ja Myrdal denne diktaturkramare förnekar sig icke ! Han är i alla fall konsekvent då han kramar alla hemska vansinnesdiktaturer lika mycket. Jag sade till honom en gång vid ett samtal vi hade då han påtalade den intellektuella pregnansen och betydelsen följande. "Bäste Jan du vet väl att vara intellektuell betyder att vara intresserade av intelligens, inget annat, och intellektuell i all ära så föredrager ja då hellre att söka vara intelligent än att bara vara intresserad av det. Således hellre intelligent än intellektuell" slut citat från ett samtal vi hade i Antikvariat Morris på 1990-talet.

Han blev passande nog röd uti sitt ansikte (som Stalinist/Leninist/Maoist m.m.) så svalde han nästan sin lilla mustasch och tågade ut ur butiken där han sålt sina föräldrars nazilitteratur jag genast köpte, så att jag fick insyn i den familjens intresse. Mycket intressanta kantnoteringar i böckerna med blyerts kan jag berätta. Dom var helt tydligt nazist-vurmare och äpplet faller ju inte långt från trädet !
Oopsie whoopsie daisy! Nu har du i ditt inlägg påstått en hel del, men tyvärr utan att styrka någonting. Som ointellektuell norrlänning skulle jag vilja veta om jag förstått rätt;

Menar du att familjen Myrdal, Gunnar, Alva och sonen Jan var nazister?

Någon Myrdalsk nazistsamling har jag aldrig hört talas om, kan du konkretisera lite?

Om de avslöjanden som du utlovar under våren har substans kommer det att bli 2015 års kulturella bomb i svensk kulturdebatt, har dina påståenden ingen substans framstår du som ett troll.

Jag är ärligt nyfiken på vad som komma skall.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av varjag » 30 januari 2015, 21:01

Någon Myrdalsk nazistsamling har jag aldrig hört talas om, kan du konkretisera lite?
8O - även jag håller andan!, Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av patrik blom » 1 februari 2015, 15:11

Det Arkivet tycks säga är att hen träffade på Jan Myrdal när denne sålde en del av föräldrarnas efterlämnade böcker, av vilka flera handlade om nazismen, till ett antikvariat och som Arkivet genast köpte. Det är tydligen dessa böcker som Arkivet kallar den Myrdalska nazisamlingen o dyl. Att tänkande människor som levde under nazi-eran hade åtskilliga böcker på hyllorna som handlade om, kritiserade resp lovprisade nazismen, och varav många hade svastikor på omslaget, är absolut inget konstigt. Arvid Fredborgs försäljningssuccé "Bakom stålvallen" (1943), som fanns i vartannat bildat hem, hade t ex ett präktigt hakkors på omslaget.

Intressantare är att Arkivet uppger att hen funnit "Mycket intressanta kantnoteringar i böckerna med blyerts". Dem skulle jag gärna vilja läsa, även om jag inser de stora källkritiska problemen vid tolkningen. Att dessa marginalanteckningar skulle räcka som belägg för Arkivets påstående att "Dom var helt tydligt nazist-vurmare" (torde syfta på makarna Myrdal) bedömer jag som uteslutet, och den analytiska halten i slutledningen "äpplet faller ju inte långt frän trädet" (torde syfta på Jan Myrdal, som alltså skulle varit nazist p g a föräldrarnas blyertsanteckningar i marginalen till böcker om nazismen) är givetvis inte värd ett ruttet lingon.

Jag råkade själv få tillfälle att pröva "marginalanteckningsstudier" när jag för några år sedan köpte nästan samtliga SUAV-avhandlingar (Sverige Under Andra Världskriget) från en säljare på Tradera, och det visade sig att flera hade dedikationer från författarna till sina handledare och andra uppenbarligen hade använts av opponenterna till resp avhandling och var försedda med kommentarer i marginalen och på försättsbladet och andra ställen där det gick att skriva. Opponenternas framställning under disputationen är ju offentlig handling så det fanns ingen anledning att lägga något krut på att tolka anteckningarna, men de gav en personlig touch och var trevliga att läsa.

Man bör inte glömma att det fanns tydliga beröringspunkter mellan nazismen och makarna Myrdals (och många andra svenskars) strävan att bevara och utveckla "den svenska folkstammen", och till folkhemsbegreppet. Jag kan lätt föreställa mig att Gunnar och Alva skrivit kommentarer som "Bra!" och "Klokt tänkt!" med blyerts i marginalen till vissa böcker om nazismen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av a81 » 8 mars 2015, 21:45

Hörde nyss på en dokumentär på Viasat History att amerikanske underrättelsechefen Allen Dulles (http://sv.wikipedia.org/wiki/Allen_Dulles) sagt när han lägren befriats: "Så det var sant."

Uppgifter om vad nazisterna höll på med fanns alltså, men man trodde inte (eller ville inte tro) att det var sant förrän man såg det med egna ögon. Om till och med den amerikanske underrättelsechefen tänkte så, så är det inte konstigt att svensk allmänhet hade en liknande hållning. Man fattade inte totalsumman av de spridda uppgifterna om illdåd.

Och vad vet vi om IS illdåd i Syrien, Irak och Libyen? 10 000 döda, 100 000 döda, 1 000 000 döda? Överblicken är svår att få.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av Göstring » 26 mars 2015, 22:13

patrik blom skrev:Man bör inte glömma att det fanns tydliga beröringspunkter mellan nazismen och makarna Myrdals (och många andra svenskars) strävan att bevara och utveckla "den svenska folkstammen", och till folkhemsbegreppet. Jag kan lätt föreställa mig att Gunnar och Alva skrivit kommentarer som "Bra!" och "Klokt tänkt!" med blyerts i marginalen till vissa böcker om nazismen.
Visserligen OT, men till protokollet: Makarna Myrdal uttryckte sina åsikter om tysk behandling av befolkningsfrågan offentligt.
Kris i befolkningsfrågan skrev:Den som i likhet med författarna till denna skrift dock tror på den kritiska forskningens folkuppfostrande betydelse, kan inte undslippa den tanken, att det till slut finns ett visst samband mellan det politiska ras- och klassbarbari, som just nu gör sig brett i Tyskland, å ena sidan, och å andra sidan den flathet. som där sedan länge visats för allsköns ovederhäftig, spekulativt biologisk gottköpsvisdom. i sociala frågor. Till nazismens förhistoria hör även, att detta olyckliga land under två generationer nära nog saknat en kritisk socialvetenskaplig forskning på internationell standard. I sista hand kunna de biologiska ras- och klassdoktrinerna och med dem ras- och klassfanatismen blott övervinnas genom kritisk social forskning.
Folk och familj skrev:Det har varit mycket nedstämmande att läsa de skruvade tyska arbetena i befolkningsfrågor från det senaste årtiondet och ännu mer att tala personligen med experterna själva, vilka till stor del – med Burgdörfer i spetsen – är desamma som i det förra skedet. Man erfar så livligt, hur den tyska anden lagts på en prokrustesbädd.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2479
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av gostap » 10 april 2015, 09:03

Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av sonderling » 11 april 2015, 20:51

gostap skrev:http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-h ... om-sovjet/

Bra svar på Guillous okunnighet!
Som jag förstår det är det ännu en artikel som har upprinnelse i Linderborg artikeln som jag nämner i denna tråd.
viewtopic.php?f=6&t=45176

Intressant, undrar hur länge den kommer hålla på. :)

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av varjag » 11 april 2015, 23:17

gostap skrev:http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-h ... om-sovjet/

Bra svar på Guillous okunnighet!
Jag tror inte det handlar om okunnighet.
Människor på hans ''kant'' - älskar att ....

'' ge de däringa ”liberalerna” vad de förtjänar. Lars Ohly, av alla människor, frågar sig på Twitter pösande nöjt om inte historieförfalskning är en ”liberal paradgren”........''

Pösmunkar med ett politiskt agenda.
Dumhet - är ett bättre täckande ord!

Varjag

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av a81 » 13 september 2015, 21:00

Såg precis på Axess TV en intervju med Carl Johan Bernadotte (1916-2012) från 2010. Han hävdade (ungefär, minns inte exakt hur han formulerade det) att han inte hade en aning om Förintelsen och bara hade vaga aningar om judeförföljelser.

Carl Johan Bernadotte besökte för övrigt olympiaden i Berlin och upprördes av att de svarta och vita amerikanska deltagarna åt middag segregerat. Reagerade han på detta, så bör han väl ha reagerat på nyheter om Förintelsen, om han hade hört talas om den under kriget?

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av South End Court » 8 april 2022, 05:01

Här är en bra intervju med den internationellt kände skånske konstnären Gerhard Nyström 1925 - 2019.
Han började på Konstakedemien i Stockholm 1943 men fick också permission att åka hem.
Han säger att man visste mycket mer i Skåne om Auschwitz och sådana saker som han uttrycker det
i och med ryktesvägen från Danmark och danska judar som flytt över. När han berättade om detta
i Stockholm så trodde man honom inte. Han säger detta strax efter 18 minuter in i intervjun.

Intervjun:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1314614

Skriv svar