Folkräkningen 1937 visade för lite folk (ihjälsvultna eller avrättade) och det kunde man ju inte visa upp - nästa folkräkning 1939 visade exakt vad partiledningen ville ha.
MVH
Hans
Märkligt att man inte såg till att trumma fram kvinnliga stachanoviker, och i och med den nya femårsplanen såg till att förkorta graviditeten till sex månader för att klara produktionsmålen...Hans skrev:Relaterat. Om man inte gillar statistiken som produceras så kastar man de ansvariga i Gulag och gör om övningen med nytt och bättre resultat.
Folkräkningen 1937 visade för lite folk (ihjälsvultna eller avrättade) och det kunde man ju inte visa upp - nästa folkräkning 1939 visade exakt vad partiledningen ville ha.
MVH
Hans
Jo men det gjorde man Hellqvist!Märkligt att man inte såg till att trumma fram kvinnliga stachanoviker
Men den nämner väl det hemliga tillägsprotokollet i Molotov-Ribbetrop-pakten?B Hellqvist skrev:Hmmm... Mitt lilla sovjetiska häfte verkar inte nämna operation Mars alls.
B Hellqvist skrev:Ibland fick Sovjet hjälp från Väst med propagandabilden... Alla vet att det Stora Fosterländska Kriget bröt ut 22/6 1941. Allt dessförinnan var Sovjets fullt legitima anskaffande av en buffert för det anfall Stalin visste skulle komma... (En förklaring som torgfördes i bl.a. en amerikansk propagandafilm från 1943 - det nämns vid 20:45.)
Ja - det verkar tyvärr som att Ryssland är och alltid har varit omgiven av fiender. I boken som jag nämner ovan skriver författaren att ryssarna av någon anledning tenderar att gärna tillägna de hårdaste och militärt mest framgångsrika härskarna det stoltaste minnet - Ivan den förskräcklige, Peter den Store, Alexander I och naturligtvis Stalin.Hans skrev: Det sorgliga är att jag tror Ryssarna är på väg mot samma dravel igen. Hoppas jag har fel.
Här i Finland följer media Ryssland mera än svensk eller kontinental media. Man ser därför en hel del mera om deras färska tokigheter. Det mesta är såklart på finska i vår media.Hans skrev:Tack Amund.
Vilket bekräftar att jag har gjort ett klokt val att inte läsa fullt ut något från Sovjet (inklusive nyttiga idioter) före 89. Jag har gett det några försök men tidigt gett upp. Det sorgliga är att jag tror Ryssarna är på väg mot samma dravel igen. Hoppas jag har fel. Vitryssarna har inte släppt det än. Ukrainarna är efter Holodomor lite mer kritiska mot sovjetpropaganda.
Mina 2€ cent.
MVH
Hans
Även i Norrland är uppfattningen (min i alla fall) att hon är helt suverän - hon blandar beundran för Ryssland med observant och skarp kritik.Hans skrev: Såsom västsvensk gillar jag annars skarpt Anna-Lena Laurén's analyser, vad tycker ni östsvenskar?