Tyska soldater och självmord.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Garibaldi
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 januari 2005, 18:18
Ort: Sverige

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av Garibaldi » 21 februari 2017, 10:57

Undret var att de som stod pall, och mer eller mindre överlevde katastrofen, hade kraft att bygga upp sitt land igen...såsom de gjorde!
Helt enig där!

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av Der Löwe » 21 februari 2017, 13:03

Angående den tyska ökningen efter Stalingrad. Vad jag läst började en hårdare kontroll av självstympnings och då även självmord göras under striderna i Stalingrad. Det är svårt att veta om det verkligen skedde fler självmord eller om det rapporterades fler självmord efter Stalingrad. Det kan vara en kombination av det svårare militära läget och avståndet till hemmet tillsammans med en hårdare kontroll i sjukvårdskedjan med extern granskning av hur vissa skador och dödsfall rapporterades.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av Hans » 21 februari 2017, 18:39

På tåget, med gratis wifi, mellan Belfast och Dublin så bara en kort kommentar. England, kan det inte vara öarna i kanalen som tyskarna hade ett hyfsat mycket trupper på?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av Hans » 21 februari 2017, 18:47

Fast jag började fundera vidare. Finns det trovärdig statistik om självmord bland civila under kriget? Jag misstänker att det inte finns det. Jag vet att det finns felaktigheter i modern statistik om självmord speciellt i länder där det är en synd att ta sig själv av daga.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av Amund » 21 februari 2017, 19:14

Jag tror att människan är mycket starkt knuten till sin hembygd och uppväxt, särskilt förr i tiden när de flesta kom att leva sina liv där man föddes. Därför är min tanke att rekryterna under VK2, oftast var rekryterade från samma by eller socken, och därigenom utgjort ett mer sammansvetsat förband. I en sådan enhet bör sammanhållningen och hemtraktens gemensamma grund ha gjort soldatlivet så likt det civila livet som det bara är möjligt. Alla har samma referenser, permitenter för med sig skvaller och paket, det finns en vilja att göra familjen hemma stolta eller åtminstone inte vanärade.

Min slutsats av detta är att självmord borde vara mindre sannolikt i ett sådant förband än under det kaos som råder senare i kriget där ersättningsmanskap pytsas ut i helt främmande förband..?
Kanske helt fel tänkt men en teori i alla fall...

Visst var det så under VK2 i de flesta arméer att pojkar från samma by ofta hamnade tillsammans?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av sveahk » 21 februari 2017, 20:45

Markus Holst skrev: Jag skulle gissa att Danmark sorterar under Westwall och Finland under Russland
Det låter troligt, i synnerhet Westwall/Danmark - och den tyska fronten mot Ryssland låg i norr faktiskt...i Finland...
Hans skrev: England, kan det inte vara öarna i kanalen som tyskarna hade ett hyfsat mycket trupper på?
MVH Hans
Hans tänker klart här - absolut plausibelt!

Mvh

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av varjag » 22 februari 2017, 04:51

sveahk skrev:
Men, efter Stalingrad, mellan april och september 1943 var siffrorna 6898...minst!
Truppen var ganska väl förtrogen med vad '''kapitulation till ryssarna'' - betydde.......

Det var bättre att kämpa ''till sista patronen.....'' förbehållen en själv :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av sveahk » 22 februari 2017, 12:26

Der Löwe skrev:Angående den tyska ökningen efter Stalingrad. Vad jag läst började en hårdare kontroll av självstympnings och då även självmord göras under striderna i Stalingrad. Det är svårt att veta om det verkligen skedde fler självmord eller om det rapporterades fler självmord efter Stalingrad. Det kan vara en kombination av det svårare militära läget och avståndet till hemmet tillsammans med en hårdare kontroll i sjukvårdskedjan med extern granskning av hur vissa skador och dödsfall rapporterades.
NS-myndigheterna slutade efter krigsutbrottet att offentliggöra självmordsstatistik. Den sista för Deutsches Reichsgebiet var 1939 - 22.273 självmord bland landets civilpersoner registrerades. Parti-interna informationer visar för de nästa - framgångsrika - två åren, att självmordskvoten då sjönk, civilt och militärt. För resten av kriget är det knappt med information - blott Heeres-Sanitätsinspektion förde för Wehrmacht en egen statistik vad beträffar självmord...
sveahk skrev: Fram till 1942 sjönk de - av naturliga skäl - det gick bra i kriget... Mellan 1 april 1939 och 30 september 1941 registrerade tyska Heeres-Sanitätsinspektion 1.196 självmord i Wehrmacht. Men, efter Stalingrad, mellan april och september 1943 var siffrorna 6.898...minst!
...och det är knappt tilltagna siffror! Det var inte alltid lätt att skilja på om frontsoldaten själv tagit sitt liv eller medvetet sökt det...Dessutom ville kamrater och officerare av olika skäl många gånger inte anmäla det som självmord.

En statistik föreligger faktiskt, och det gäller Berlin för året 1945 (från Berlin in Zahlen 1949). De har på någon vänster för 1945 kommit fram till antalet 7.057 anmälda självmordsfall, därav 3.881 i april månad. Det betyder fem ggr så många suicider i Berlin under det året jämfört med de tidigare krigsåren. Men i betraktande av det administrativa kaos som härskade efter Tysklands nederlag, är det antalet med största säkerhet i verkligheten mycket större! T.ex. - om man betänker att sovjetsoldater bara i Berlin begick mellan 20.000 och 100.000 våldtäkter - och därvid dog över 10.000 kvinnor i Berlin pga av våldtäkterna...eller självmord...

Den som vill läsa mer - och har någorlunda tyska kunskaper - rekommenderar jag två böcker...
bok1..jpg
bok1..jpg (41.94 KiB) Visad 973 gånger
bok2.jpg
bok2.jpg (21.08 KiB) Visad 973 gånger
Mvh Hans K

Användarvisningsbild
John
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 7 juli 2002, 09:29
Ort: JL

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av John » 1 januari 2018, 20:05

Hej

Såg i helgen ett av alla ww2 program, Apokalyps: andra världskriget lördagen 30/12 på National Geographic.

Där förekom en uppgift att ett kompani hade, som jag tolkade det, förlorat 35 av 50 stupade pga självmord.
Detta är en uppgift som ligger i linje med vad jag sett och läst några gånger tidigare. Men detta har alltid nämnts mer eller mindre i förbigående och inga fördjupningar har gjorts.
"En soldats självmord" är ett uttryck jag hört. Då ett uppenbart självmord drog skam över de anhöriga och fick ekonomiska konsekvenser genom utebliven pension etc. så valde enskilda soldater att på olika sätt söka döden i strid istället. Vilket i en stridssituation är synnerligen enkelt.

Även närmaste befäl hade intresse av, om så var möjligt, att kategorisera fall som död i strid för att de kände förståelse för soldatens val och inte ville ge de anhöriga mer problem än nödvändigt och att det gav mindre pappersarbete.

Vad har Ni övriga för synpunkter på detta?

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Tyska soldater och självmord.

Inlägg av stillen » 3 januari 2018, 15:41

En del självmord får vidare konsekvenser.

"For Abt[eilung] via 14th Company. Obergfr[eiter] Wilde shot himself at 1305/20/11 on island OIE. Reason probably investigation by technical company on 19/11 into his relations with a married woman. Death certificate has been sent to Air Ministry, and a report to Luftgau XI and the military court at Wismar. This was done by order of the Kommandeur of the EDL [?]. Further details will be elicited on 21/11 or as soon as the weather permits. Full details will follow. Send any further orders. From Muetze, Leutnant." (from "Target London: Under attack from the V-weapons during WWII" by Christy Campbell)

Det här var 1943 och genom att namnge Greifswalder Oie, nordost om Peenemünde, i telegrammet gav Leutnant Muetze bort första länken i kedjan av tyska radarenheter, som satts upp för att spåra V1or och V2or, till R.V. Jones på Airministry.

Skriv svar