Vatikanens agerande under 2vk

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Vatikanens agerande under 2vk

Inlägg av Anders Widén » 18 april 2002, 16:00

Någon som har något tips på litteratur som berör Vatikanens och påven Pius XII´s agerande under 2vk. Efter att ha läst Gitta Sereny´s bok Vid avgrunden, där hon nämner en del om Vatikanen, så blev jag intresserad av detta ämne och skulle gärna vilja fördjupa mig i det.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 18 april 2002, 16:17

Tjena!

En bok som jag har fått rekommenderad är: "Hitler´s Pope. The secret history of Pius XII" av John Cornwell.

hälsn artur

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 18 april 2002, 23:46

Tack så mycket för tipset. Boken är beställd. :D

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

AMEN

Inlägg av Olov » 23 april 2002, 16:23

Såg en film i helgen när jag var i Bryssel. Den hette "AMEN" och tar upp Vatikanens agerande under WW2, Kurt Gerstein och förintelsen på ett mycket kritiskt sätt. Vet inte om denna film kommer till Sverige på bioduk, men håll ögonen öppna i en videobutik nära dig om typ ett halvår.

Betyg: STARK trea av fem möjliga.

Läs mer om filmen här: http://www.amen-lefilm.com/uk/home.html

Olov

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 23 april 2002, 16:39

Läser man Cornwell, tycker jag man också skall läsa Jose M. Sanchez, Pius XII and the Holocaust: Understanding the Controversy (Washington, D.C, 2002), som drar andra slutsatser.

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 23 april 2002, 18:11

Olov.

Tackar, jag ska hålla ögonen öppna.

Obelix.

Tack för tipset. Humm det tär på bokkassan detta :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 april 2002, 18:41

Anders W skrev:Obelix.

Tack för tipset. Humm det tär på bokkassan detta :)
Du har nog inget val ... Detta är en känslig och infekterad fråga, och då kan man inte skaffa sig en bild genom att läsa en bok med en skarp vinkel.

Det lär dock fyllas på en del med böcker i det här ämnet, eftersom Vatikanarkivet nyligen har beslutat att öppna arkivet gällande Pius XI:s tid (dvs fram till 1939), dvs den tid då Pius XII var verksam i Tyskland, samtidigt som nazismen ... tja, ni vet ...

Arkiven gällande Pius XII:s tid kommer att öppnas senare - Vatikanarkivet har som regel att öppna ett pontifikat i taget - och anledningen att det dröjer är inte att de vill hålla det hemligt, utan att det rör sig om ca tre miljarder dokument, som först måste katalogiseras innan främmande forskare börjar rumstera runt bland dem. Först efter detta lär vi egentligen kunna få svar på de här frågorna.

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 23 april 2002, 21:09

Du har nog inget val ... Detta är en känslig och infekterad fråga, och då kan man inte skaffa sig en bild genom att läsa en bok med en skarp vinkel.
Jag menade det inte som att det var något negativt att jag måste skaffa fler böcker. Jag läser mer än gärna flera böcker om ett ämne för att få så många olika källor om ämnet som möjligt. Tycker personligen att det kan vara farligt att bara vända sig till en källa när det gäller att ta reda på något. Det kan lätt bli så att man tar den första bästa källa som man hittar och tar den information som man får som den absoluta sanningen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 24 april 2002, 00:36

Anders W skrev:
Du har nog inget val ... Detta är en känslig och infekterad fråga, och då kan man inte skaffa sig en bild genom att läsa en bok med en skarp vinkel.
Jag menade det inte som att det var något negativt att jag måste skaffa fler böcker. Jag läser mer än gärna flera böcker om ett ämne för att få så många olika källor om ämnet som möjligt. Tycker personligen att det kan vara farligt att bara vända sig till en källa när det gäller att ta reda på något. Det kan lätt bli så att man tar den första bästa källa som man hittar och tar den information som man får som den absoluta sanningen.
Jag menade då inget syrligt - en smiley kanske skulle ha varit på sin plats :wink:

Vad skriver Sereny om Vatikanens agerande?

Skriv svar