Finska marinen i Petsamo?
Finska marinen i Petsamo?
Petsamo tillhörde ju Finland 1920 - 44. Vad hade den finska marinen för enheter som var stationerade där? Jag antar att man hade fartyg där, men inte tillräckligt antal för att t ex hindra den ryska 52. divisionens överskeppning till Petsamo under slaget om detta 1939 - 40. Situationen för dessa marina enheter borde ha varit särskilt svår åren 1940 - 44, efter att Finland tvingats avträda den finländska delen av Fiskarhalvön till Sovjetunionen efter finska vinterkrigets slut. Var det några marina konfrontationer i området?
/Per
/Per
-
patrik blom
- Medlem
Re: Finska marinen i Petsamo?
Intressant fråga. Det finns en bok som heter "Finland som ishavsnation" som handlar om den period då Petsamo var finländskt, och som jag tror att jag har i någon av mina travar med ännu inte lästa böcker. Där finns nog svaret.
Letade i boken Finland i krig 139-40 men hittade inget vid en första genomgång.
http://www.ibiblio.org/hyperwar/ETO/Win ... A-Finnish/By a 1919 treaty with Finland, Russia had secured a promise that the former would not establish any naval units in the Arctic Ocean.
MVH
Hans
intressant Hans, men är vi säkra på att finnarna ansåg sig bundna av detta avtal ända fram till 1944? Verkar inte sannolikt enligt min mening.Hans skrev:http://www.ibiblio.org/hyperwar/ETO/Win ... A-Finnish/By a 1919 treaty with Finland, Russia had secured a promise that the former would not establish any naval units in the Arctic Ocean.
MVH
Hans
/Per
Lät inte finländarna tyskarna mer eller mindre ta hand om norra Finland under kriget, så att de kunde koncentrera sina styrkor söderut?
Svårt att se vad en eller annan finsk patrullbåt kunnat åstadkomma i området som tyskarna inte kunde göra istället. Dom patrullbåtarna hade nog gjort mer nytta för Finland antingen i Finska viken eller på Ladoga.
/CvD
Svårt att se vad en eller annan finsk patrullbåt kunnat åstadkomma i området som tyskarna inte kunde göra istället. Dom patrullbåtarna hade nog gjort mer nytta för Finland antingen i Finska viken eller på Ladoga.
/CvD
Hans svar tyder väl på att det inte fanns finska flott-enheter i Petsamo vid vinterkriget och att det sannolikt var tyska marinen som tog ansvaret uppe i ishavet under fortsättningskriget. Den finska flottan var ju inte så stor och hade nog med att hålla ryssen i finska viken.
Kikade i boken "Petsamo och havet, Meddelanden från Sjöhistoriska Institutet vid Åbo akademi, av Kasper Westerlund (redaktör) och kunde inte hitta någon information om finska marina styrkor vid Ishavet.
Slut på trafiken till Petsamo
Brittiska myndigheter informerade den 18 juni 1941 att från den 14 juni utfärdades inga navicerts för Petsamo och det kom i praktiken att innebära slutet för trafiken. "Finnish flag vessels have been added to the list of those on which advisory war risk rates in the schedule of American marine underwrites are not quoted the change was announced frecently", läser man i pressen. Flera fartyg var då på väg till Petsamo. Britterna uppbringade flera fartyg men några lyckades ta sig igenom. Sista fartyg till Petsamo, den 16 juni, blev ångaren Esbjörn. Ytterligare två inkommande fartyg slank igenom britternas kontroll, ångarna Kronoborg och Virgo, men de kom aldrig till Petsamo utan beordrades till norska hamnar.
Slut på trafiken till Petsamo
Brittiska myndigheter informerade den 18 juni 1941 att från den 14 juni utfärdades inga navicerts för Petsamo och det kom i praktiken att innebära slutet för trafiken. "Finnish flag vessels have been added to the list of those on which advisory war risk rates in the schedule of American marine underwrites are not quoted the change was announced frecently", läser man i pressen. Flera fartyg var då på väg till Petsamo. Britterna uppbringade flera fartyg men några lyckades ta sig igenom. Sista fartyg till Petsamo, den 16 juni, blev ångaren Esbjörn. Ytterligare två inkommande fartyg slank igenom britternas kontroll, ångarna Kronoborg och Virgo, men de kom aldrig till Petsamo utan beordrades till norska hamnar.
Vill minnas att jag någonstans läst lite vagt om ett tyskt förslag (runt 1943?) att flytta de tre finska ubåtarna av Vetehinen-typ till Ishavet, eftersom de skulle kunna göra mer nytta där än i Östersjön. Det gjordes tummen ned för det från finskt håll, man ansåg bl a att uthålligheten för typen var för dålig för att göra någon nytta där uppe.
Kanske inte direkt relaterat till ämnet, men ändå.
Intressant.tryggve skrev:Vill minnas att jag någonstans läst lite vagt om ett tyskt förslag (runt 1943?) att flytta de tre finska ubåtarna av Vetehinen-typ till Ishavet, eftersom de skulle kunna göra mer nytta där än i Östersjön. Det gjordes tummen ned för det från finskt håll, man ansåg bl a att uthålligheten för typen var för dålig för att göra någon nytta där uppe.
/CvD
Tror att det var i Per-Olof Ekmans "Havsvargar. Ubåtar och ubåtskrig i Östersjön". Men det nämndes nog bara i förbifarten. Osäker på exakt när det var också.CvD skrev:Intressant.tryggve skrev:Vill minnas att jag någonstans läst lite vagt om ett tyskt förslag (runt 1943?) att flytta de tre finska ubåtarna av Vetehinen-typ till Ishavet, eftersom de skulle kunna göra mer nytta där än i Östersjön. Det gjordes tummen ned för det från finskt håll, man ansåg bl a att uthålligheten för typen var för dålig för att göra någon nytta där uppe.
Kanske inte direkt relaterat till ämnet, men ändå.Inget minne var du kan ha last det?
/CvD