Svensk Generalfältläkare skriver brev till Schweiz 1942

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Svensk Generalfältläkare skriver brev till Schweiz 1942

Inlägg av sveahk » 23 januari 2014, 15:44

Sovjetunionens Telegrambyrå TASS skickar i början av 1942 följande meddelande ut i världen:

"En tjänsteman i det tyska krigslasarettet i Brest-Litovsk har berättat för Prof. André Balzer i den schweiziska läkarmissionen vad som hände under hans (tyskens) senaste tågresa hemåt med svårt skadade tyska soldater. Tåget stannade framför en tunnel, alla - utom tågets patienter - anmodades att sätta på sina gasmasker. Tåget körde in i tunneln, stannade - en halv timme senare lämnade tåget tunneln, alla skadade hade dött och begravdes på en gård av tyskar i Arbeiterdienstuniform..."

Det stod mer...att det var 500 schweiziska läkare vid östfronten som tidigt avbröt sin mission för att i Schweiz överlämna en 900-sidig redogörelse till regeringen över de tyska "Greueltaten" (Avskyvärda handlingar)...

Engelska och ryska media tog tacksamt hand om denna något uppenbara propaganda-historia - och, se där, även Dagens Nyheter i Sverige tryckte den!

Vilket föranledde den svenska Generalfältläkaren David Lindsjö https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Lindsjö att i ett brev till den schweiziska läkarmissionens chef, Oberstdivisionär Bircher, utbrista vad i herrans namn står på...ungefär...
IMG_1379.jpg
IMG_1380.jpg

Stort rabalder i Schweiz, dementier åt alla håll, också i svensk riktning - ett fyrtiotal schweiziska läkare var på plats i Ryssland (Smolensk), inte 500. Alla återvände efter de avtalade tre månaderna. De i TASS-rapporten namngivna schweiziska läkarna existerar överhuvudtaget inte...och, och, och.

Ett klassiskt exempel på hur propaganda sätts in, då som nu...

Till historien hör att det till slut blev fyra schweiziska läkarmissioner till Ryssland - i Schweiz mycket omstridda, General Guisan var emot dem, men blev överröstad av regeringen (Bundesrat).
IMG_1576.jpg

Som ni ser har jag inte kunnat organisera DN-artikeln här ifrån Schweiz - kanske någon läsare av dessa rader har tillgång till tidningens arkiv? Februari/mars 1942 är troligt publiceringsdatum...

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk Generalfältläkare skriver brev till Schweiz 1942

Inlägg av Hans » 23 januari 2014, 16:27

Inget att tillföra i sakfrågan men stort tack för att du delar med dig, mycket intressant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Svensk Generalfältläkare skriver brev till Schweiz 1942

Inlägg av sveahk » 4 december 2021, 12:14

Fick syn på den här tråden som jag skrev för ett antal år sedan, där jag mot slutet ställde in en önskan: "Som ni ser har jag inte kunnat organisera DN-artikeln här ifrån Schweiz - kanske någon läsare av dessa rader har tillgång till tidningens arkiv? Februari/mars 1942 är troligt publiceringsdatum..."

Kanske någon nu - efter så många år... :wink:

Hans K

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svensk Generalfältläkare skriver brev till Schweiz 1942

Inlägg av JohnT » 4 december 2021, 18:22

Ack dessa tider

Man behöver inte längre rota runt på antikvariat för att få tag på böcker, de finns på nätet.
eller i alla fall beställas på nätet.

Även arkiven rinner ner i din dator.
DN är online
https://arkivet.dn.se/sok?q=schweiziska ... 1943-12-31


Jag "kommer just hem från the National Archives i Kew" i cyberrymden.
-genom bara sökt runt lite i webläsaren och laddat ner några PDF'er

Hoppas du hittar vad du söker.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Svensk Generalfältläkare skriver brev till Schweiz 1942

Inlägg av sveahk » 4 december 2021, 20:27

Tja, det hade varit till stor hjälp - om jag kommit in på DN-arkivet...utan att prenumera!

"Börja prenumerera för att bläddra i Arkivet
Vill du veta hur DN rapporterade om den första månlandningen, eller vad som egentligen hände under Midsommarkrisen? Ta tidsmaskinen och sök bland cirka 1,3 miljoner sidor av historiska nyheter i vårt arkiv. För att få tillgång behöver du ha en prenumeration på papperstidningen eller på DN Digital, vårt största digitala paket.

Bli prenumerant
Logga in
I DN Digital ingår även e-DN och fyra extra familjekonton. Ingen bindningstid.
"

Därför frågar jag...

Hans K

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svensk Generalfältläkare skriver brev till Schweiz 1942

Inlägg av JohnT » 4 december 2021, 22:59

sveahk skrev:
4 december 2021, 20:27
Tja, det hade varit till stor hjälp - om jag kommit in på DN-arkivet...utan att prenumera!

"Börja prenumerera för att bläddra i Arkivet
Vill du veta hur DN rapporterade om den första månlandningen, eller vad som egentligen hände under Midsommarkrisen? Ta tidsmaskinen och sök bland cirka 1,3 miljoner sidor av historiska nyheter i vårt arkiv. För att få tillgång behöver du ha en prenumeration på papperstidningen eller på DN Digital, vårt största digitala paket.

Bli prenumerant
Logga in
I DN Digital ingår även e-DN och fyra extra familjekonton. Ingen bindningstid.
"

Därför frågar jag...

Hans K
Asch, man får fram sökresultatet (vilket jag testade) men jag försökte inte öppna en enskild tidningssida.

Kan du leta upp vilken dag den publicerades i DN?

Go Natt
/John

Skriv svar