Nürnberg rättegången

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Nürnberg rättegången

Inlägg av liljekonvalj » 17 april 2002, 16:12

Skulle vilja veta vilka som stod åtalade och vad dom åtaldes för och vilka straff dom fick? Var det någon som slapp undan utan straff?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 17 april 2002, 16:19

Här ser du snabbt och enkelt svaren på dina frågpr:

http://www.skalman.nu/worldwar2/nurnberg.htm

Sedan så kan du självklart fördjupa dig i ämnet då det finns oändligt med material.

MVH
/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 17 april 2002, 16:31

Påpekas bör att Martin Bormann åtalades och dömdes i sin frånvaro, "forskningen" hurvida han dog under flykten från Rikskansliet då "der Mongolsturm" stod vid dörren ger jag mig inte in på.

MVH
/Johan

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 17 april 2002, 16:57

Tackar för länken!

Så Bormans kropp hittades aldrig? Blev alla hängningar verkställda. Var det bara Göring som tog självmord i fängelset. I vilket fängelse satt dom åtalade under rättegången?

Mycket frågor =)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 april 2002, 17:36

liljekonvalj skrev: Var det bara Göring som tog självmord i fängelset.
Robert Ley (mannen bakom "Kraft durch Freude") hängde sig i fängelset redan strax före själva rättegångens början.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 april 2002, 17:45

liljekonvalj skrev:I vilket fängelse satt dom åtalade under rättegången?
Strafgefängnis Zellenstrasse var, om jag fattat saken rätt, det allmänna fängelset i Nürnberg, och låg alldeles intill Justitiepalatset där rättegången utspelades. Innan fångarna fördes dit satt de på det amerikanska förhörscentret i Mondorf-les-Bains i Luxemburg - "asklådan" kallat i amerikansk kod, "soplåren" i engelsk dito.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 april 2002, 17:50

liljekonvalj skrev:Så Bormans kropp hittades aldrig?
Enligt Mark M Boatner III:s "The Biographical Dictionary of World War II", hittades den 8 december 1972 ett skelett i Berlin, som officiellt identifierades som Bormanns. Jag vet inget mer om den frågan.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 17 april 2002, 18:01

De blev avrättade i Nürnberger gefängnis gymnastikhall, och Robert Ley begick självmord i en cell där. Om det är samma fängelse som Lindir berättar om fast under annat namn vet jag inte. Det var lite tjafs om rättegången skulle hållas i Nürnberg eller Berlin, Sovjet ville ha rättegången på sin mark. Och som Lindir beskriver så satt de som blev häktade av Västmakterna i fängelse i Luxemburg tills de kort innan rättegången flögs till Nürnberg. Sedan så minns jag inte om de som blev häktade av Sovjetmakten också satt i Luxemburg, de fick en dos Sovjet förnedring och det traditionella: tortyr skriv på här.

MVH
/Johan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 april 2002, 18:18

J von B skrev:De blev avrättade i Nürnberger gefängnis gymnastikhall, och Robert Ley begick självmord i en cell där. Om det är samma fängelse som Lindir berättar om fast under annat namn vet jag inte.
Jodå, det är samma fängelse.
J von B skrev:Sedan så minns jag inte om de som blev häktade av Sovjetmakten också satt i Luxemburg
Nej, alla satt inte i Luxemburg. Däremot minns jag inte vilka som häktades av Sovjetmakten. Men det gör kanske någon annan?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 april 2002, 18:24

Sen kan man ju tillägga att Gustav Krupp skulle ha hört till de huvudåtalade, om han inte hade ansetts för senil och sjuklig. Han kunde inte äta själv, och kunde bara säga "Donnerwetter!". Det kunde ju ha blivit en spännande rättegång ... Han överlevde dock till 1950.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Bormann

Inlägg av Alfa Romeo » 17 april 2002, 23:54

Så sent som 98 så fastställdes det med DNA-analys att den kropp som hittades 1972 verkligen var Bormann.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 april 2002, 23:58

De som inte blev frisläppta eller hängda, hamnade i Spandau som bla. Albert Speer och Rudolf Hess.
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 18 april 2002, 11:26

Erich von Manstein satt ju bara i fängelset i 5-10 år... Han var ju ändå en av dom "smartaste" nazisterna som gjorde dom allierade mycket skada...

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 18 april 2002, 11:29

Är det någon som vet något om "flykten från Rikskansliet"? Var den organiserad, något speciellt förband som försökte slå sig ut, hur många va det, va det några som lyckades slå sig ut m.m?

Vem var Gustav Krupp, har inte hittat någon info om honom på skalman?

Tackar för alla bra ovanstående svar =)

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 18 april 2002, 12:27

Gustav Krupp von Bohlen und Halbach

Gift med Bertha Krupp och således inte själv ägare till Krupp industrin. Om jag inte minns fel så var Gustav mer eller mindre "hedersordförande" under andra världskriget då han var sjuk sen tidigare. Och det var i sådana fall sonen som borde blivit förd inför rätta. Nåja hela farsen stinker lång väg, de allierade hade bara ett mål framför sig och det var att krossa Tyskland. Det fanns en hel del idéer om att jämna Ruhr-Saar området med marken och utveckla det till ett jordbrukssamhälle, Morgenthau och Hull var av den åsikten.

Här ser du en kort biografi:
http://www.dhm.de/lemo/html/biografien/ ... achGustav/

Flykten från Rikskansliet var väl inget direkt organiserat. Efter Hitler's självmord så bestämde sig en bunt för att försöka bryta sig ut och ta sig till Dönitz regering, andra valde att följa Hitler i döden. Flyktvägen gick via tunnelbanan under Friedrichstrasse mot norr om jag minns rätt.

Det finns otal med böcker som beskriver händelseförloppet och en del andra über-fantastiska fakta, ta allt med en nypa salt.

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 62-3636957

Ryttmästare Gerhard Boldt som var stabsofficerare, befann sig under de sista månaderna först i högkvarteret i Zossen sedan i Führerbunkern. Skrev en bok där han kritiserar Hitler och hans följe starkt. Han lyckades tillsammans med sin överordnade Bernd Freytag von Loringhoven att bryta sig ut någon dag före Hitler's självmord.

Hitlers sista dagar / Gerhard Boldt ; översatt av Claes Gripenberg; Stockholm : Aldus, 1973

MVH
/Johan

Skriv svar