Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Sandhero » 28 april 2013, 08:42

Vi tar en tur till Läckö slott den 1/5. Där ska ju i faggorna ha funnits ett interneringsläger, men det är inte listat på Wikipedias sida, så förmodligen är artikeln där inte komplett:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internerin ... rldskriget

Någon annan bra källa har jag inte hittat på internet, däremot i en tabell i en gammal bok:

Plats: Läckö
Organiseras av/lyder under: Bef fo 35
kapacitet/barack: 500
kapacitet/tält: -
Lägerchef: Kapten Granfelt ptrp ögst

Vet någon något mer? Finns där några efterlämningar? Är det något helt annat Läckö som avses?
Möjligt är att man bara förberedde ett läger ifall övriga skulle bli överfulla, och ingen internering skedde på Kållandsö?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Stefan » 1 maj 2013, 22:40

Jag har inte hört talas om det, och jag bor ändå hyfsat nära och har ett visst intresse för området och historia.

Om det var något så antingen väldigt hysch hysch, eller också ytterst preliminära planer som stannade i huvudkvarteret.

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Sandhero » 2 maj 2013, 09:19

Hej Stefan!

Vi har fått skjuta fram vår resa till helgen, så man har fortfarande lite tid att forska vidare.... ringde till Vänermuseet i Lidköping tidigare i veckan, han som kunde historian i området på alla sina fingrar var inte där - så jag ska försöka idag igen.
Uppgiften kommer ifrån boken "Interneringsläger 1945 Backamo - Grunnebo" utgiven 1963, och är sammansatt av en handfull redaktörer inom det militära, någon jurist, en läkare, samt av den präst som höll i mässorna innanför taggtråden.

Förmodligen är det som du säger, att man helt enkelt bara hade lägret st.by om det skulle bli överfullt i de andra. Hade ändå varit kul att se platsen där man i så fall var beredd att inhysa interner, om man ändå är där.

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Sandhero » 2 maj 2013, 09:22

Vad betyder annars "ptrp ögst" som är angivet efter kapt. Granfelt? Har ingen militär bakgrund och kan inte påstå att jag sett förkortningen innan...?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av MD650 » 2 maj 2013, 12:26

Sandhero skrev:Vad betyder annars "ptrp ögst" som är angivet efter kapt. Granfelt? Har ingen militär bakgrund och kan inte påstå att jag sett förkortningen innan...?
Kan, med betoning på kan, betyda pansartrupperna, övergångsstat.
Det anger vilket typ av "anställning" han hade.
:)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Femtiotrean » 2 maj 2013, 13:29

Polistrupp, örlogsstation?

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Grille » 3 maj 2013, 09:10

Ursäkta off topic men halvön verkar mytomspunnen. Ser att man troligen höll ett tyskt (!) lejon Leo i bur där ute. Buren skall ha stått kvar in på 90-talet. I jämförelse med det verkar interneringslägeruppgiften riktigt rimligt. Ursäkta om jag skämtar lite i en seriös tråd :)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Stefan » 3 maj 2013, 23:01

Hur det var med buren vet jag inte, men lejonet fanns där ja. Jag antar det kan ha varit i bur, säkert enklast så. Man försökte hålla igång ett litet zoo i Lidköping, som inte gick bra. Då flyttade man de kvarvarande till ett område på Kållandsö, där den/de röt och lät då och då. Det är ingen lycklig saga, för när även resterna avvecklades sköts lejonet bara ner. Jag har för mig att en köpman i pälsar i Lidköping köpte skinnet.

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Sandhero » 4 maj 2013, 07:23

Tack för tidigare troliga förklaring ang. "ptrp ögst".
Lika intressant som tragiskt att höra om lejonet.

Har varit i kontakt med Vänermuseets intendent och historieexpert, som inte hade hört något om detta. Han rekommenderade mig att ta kontakt med en lokal journalist med stort intresse för andra världskriget och dess efterlämningar i regionen. Denna hade heller inte hört något om detta, men det lät som om han skulle nysta vidare i det.

Tydligen var det så att Militärbefälhavare Folke Högberg den 2/5 1945 gav order om att förbereda eller upprätta läger på Backamo, i Grunnebo, Axvall, Läckö och Hjo. Sammantaget skulle dessa läger ha kapacitet om högst 10.000 man. Så, lägret på Läckö faller väl kanske troligtvis under kategorin "förberett" snarare än "upprättat". Man får väl förmoda att kanske det faktiskt ändå var slottet som avsågs som "härberge" i yttersta nödfall.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Stefan » 4 maj 2013, 09:14

Sandhero skrev: Man får väl förmoda att kanske det faktiskt ändå var slottet som avsågs som "härberge" i yttersta nödfall.
Slottet var i statlig ägo, men tömt sedan länge och i ganska dåligt skick. Det ställdes åter i ordning först i modern tid, sas, efter kriget (kan ej de exakta årtalen på rak arm). 70-talet kanske? De berömda årliga utställningarna på Läckö började man väl med på 80-talet, och då var de viktigaste reparationerna gjorda.

Så ja, det är inte omöjligt att det var själva slottet som avsågs. Ingen big deal för staten, menar jag.
Annars finns det ju en hel del tillhörande utrymme runt om, så det vore inte svårt att smälla upp lite enkla baracker och eller tält.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Sarvi » 4 maj 2013, 09:47

Stefan skrev:
Sandhero skrev: Man får väl förmoda att kanske det faktiskt ändå var slottet som avsågs som "härberge" i yttersta nödfall.
Slottet var i statlig ägo, men tömt sedan länge och i ganska dåligt skick. Det ställdes åter i ordning först i modern tid, sas, efter kriget (kan ej de exakta årtalen på rak arm). 70-talet kanske?
De första restaureringarna gjordes 1925-1939, då lagade man bl.a. Taken och iordningställde interiören. Inte förran 1959-1973 kom nästa omgång restaurering, då ordnade man framförallt exteriören. Slottet blev redan 1933 statligt byggnadsminne så Riksantikvarieämbetet borde ha yttrat sig (man gissar med en rysning) om planerna att inhysa politiskt suspekta element och/eller krigsfångar i deras nyrestaurerade slott med framtagna murmålningar. Annars är ju Läckö Kungsgård strax intill inte så liten heller, kan det vara någon byggnad där som avses? Att man skriver att det finns plats för 500 man i baracker tyder ju på att man avsåg använda någon befintlig byggnad/byggnader.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Stilleben » 4 maj 2013, 10:52

Sandhero skrev:Vi tar en tur till Läckö slott den 1/5. Där ska ju i faggorna ha funnits ett interneringsläger, men det är inte listat på Wikipedias sida, så förmodligen är artikeln där inte komplett:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internerin ... rldskriget

Någon annan bra källa har jag inte hittat på internet, däremot i en tabell i en gammal bok:

Plats: Läckö
Organiseras av/lyder under: Bef fo 35
kapacitet/barack: 500
kapacitet/tält: -
Lägerchef: Kapten Granfelt ptrp ögst

Vet någon något mer? Finns där några efterlämningar? Är det något helt annat Läckö som avses?
Möjligt är att man bara förberedde ett läger ifall övriga skulle bli överfulla, och ingen internering skedde på Kållandsö?
Wikipedias lista över interneringsläger för sådana som man inte ville ha i vanlig militärtjänst verkar som ovan sagts inte vara fullständig. Jag har i varje fall under viewtopic.php?f=6&t=6625&p=549303&hilit ... na#p549303 påvisat att det fanns ett sådant läger till, nämligen "Flottans straffkoloni" som låg i skärgården utanför Karlskrona. Och kanske fanns det ytterligare något - som Läckö?

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Interneringsläger på Läckö/Kållandsö?

Inlägg av Sandhero » 5 maj 2013, 10:48

Tack för input. Vi var på Läckö slott och tog rundvandringen i går, onekligen finns där ju plats - men som Sarvi sade - ville man ta risken att inhysa krigsfångar i dessa ytterst kulturella och historiska rum? Kanske värderade man inte det historiska arvet riktigt så högt på 40-talet, vet inte. Men, å andra sidan - vi fick ju bara i guidens ledning se paradvåningen på tredje våningen. De båda nivåerna under denna paradvåningen var ju "underklassens" och förmodat inte så utsirade och utsmyckade. Förmodligen alltså mycket mer spartanska och kanske därigenom lämpliga för 500 interner. Naturligtvis glömde jag fråga guiden om detta!

Alternativen - som det ser ut idag - är de båda byggnaderna på var sida om gången upp till slottet. Men om man kunde knuffa in 250 man i varje hus är tveksamt. 250 man i tvåvåningssängar ger 125 sängar, uppdelat på två våningar ger 62-63 sängar på var våning. Varje säng strax under 2 m2 - mellanrum på kanske en meter - dvs ca 3 m2 per säng. Varje våning skulle behöva vara på ca 200m2 och så stora tror jag inte att husen var. Eller? Kanske!

Enligt uppgift så skulle inga interner förläggas i tält, vilket utesluter gräsytorna som i övrigt är väl tilltagna.

Skriv svar