"3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av millgard » 23 januari 2013, 13:30

"Mer eller mindre mördades" - tja, med samma formuleringar kan man ju mildra det som hände i koncentrationslägren också... Spelar det någon roll om det är MER eller MINDRE mord? Poängen var att tyskbarn även i späd ålder fick sota för de stämningar som rådde efter krigsslutet. Och detta är uppenbarligen så pass okänt att även historieintresserade instinktivt vänder sig emot det, trots att det finns gott om dokumentation om detta i parallella fall.

Som sagt, 20 i detta mausoleum, jag tror att den andra siffran gällde hela Frankrike i så fall.

Det ursprungliga inlägget låg ju i "Vad ni inte visste om andra världskriget", och uppenbarligen hörde det hemma där.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av frodeh » 24 januari 2013, 09:41

Jeg tror det er viktig å skille mellom de generelle forholdene under den allierte frigjøringen/okkupasjonen av Europa/Tyskland etter 1944-45 og en spesifikk hendelse som trådtittelen henviser til.

Trådoverskriften tolker jeg slik at noen bevisst nektet mat til tyskerbarn i Frankrike i tiden etter alliert frigjøring, slik at de skulle dø av sult, og jeg ser ikke den påstanden understøttet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av sonderling » 24 januari 2013, 09:50

Ja jo jag läste artikeln och blev både förvånad och skeptisk på samma gång för som jag förstått det så sattes aldrig planen i verket.

Det som hände civila Tyskar efter kriget var ju naturligtvis förkastligt men jag är ytterst vaksam till uppgifter som beskrevs i trådens ursprung. Det finns krafter som gärna vill överdriva tyska folkets lidande i nått slags försök att jämnställa detta med det lidande som Nazistyskland gjorde.

Ju längre tiden går, från kriget, ju mer har jag märkt av detta "relativiserande".

Det oroar mig ibland.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av varjag » 24 januari 2013, 12:33

Ihjälsvultna barn - i Interneringsläger......
Låter för mig som ngt medvetet. Om mödrarna fanns i lägret/lägren - med barnen, borde några av dom ha överlevt - och skvallrat. Ofta offrar mödrarna sina liv - för att hålla barnen levande..... :roll:

En fransk varböld i behov av punktering?, Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av sonderling » 24 januari 2013, 12:50

Nu var ju uppgifterna rätt knapphändiga i ursprungsfrågan, så man kan ju bara spekulera men det är ju inte alltid barn är önskvärda ens av sina mödrar.
Det beror ju på omständigheterna om hur de kom till kanske.

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av Marcus » 25 januari 2013, 19:23

Två sidodiskussioner har delats av: Min far växte upp i Jugoslavien efter kriget och Morgenthauplanen.

/Marcus

Skriv svar