"3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

"3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av millgard » 22 januari 2013, 09:58

(Delat från "Det visste ni inte om andra världskriget!")

I ett mausoleum utanför Bayeux vilar inte bara stoftet av 11.000 tyska soldater utan även 3.500 "tyskbarn" som efter krigsslutet förvägrades både mat och eventuell vård och därför dog - endast pga att de hade en tysk far.

Systematiserat massmord pga härstamning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Hans » 22 januari 2013, 10:23

Vilket mausoleum och har du mer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av millgard » 22 januari 2013, 11:02

Det var inte bara där utan det fanns flera i samma stil.

Någonstans på någon lös hårddisk har jag bilder på mausoléet och på skylten invid. Mycket vackert, sköttes av tyska staten liksom många andra liknande i Normandie.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Hans » 22 januari 2013, 13:17

Som du kanske förstår är det de 3 500 med flit ihjälsvultna tyskbarnen jag skulle vilja ha mer om. En trål, även på franska, ger ingenting.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av millgard » 22 januari 2013, 13:50

Det är väl sådant man inte talar om, som bekant förbehålles utförda vidrigheter den förlorande sidan i ett krig.

Googla på hur de kvinnor behandlades, som vänslats med tyskar under kriget... Var tog deras barn vägen? Varför finns det så otroligt lite skrivet om livet i Västtyskland 1945-1953? Inte intressant?

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Grille » 22 januari 2013, 14:21

Jag har ingen aning om svaret här ovan men visst är det sant att väldigt lite är känt om det som hände efter "fredsutbrottet". Vet att många KZ som hamnade på ryssarnas område raskt fylldes igen och att många dog här långt in på 50-talet. Vet också att jag läst att tyska soldater dog som flugor i franska krigsfångeläger. Men just barn har jag inte läst om om. Kanske såna som dog med sina mammor i läger? En bild på skylten eller länk till någon sida vore förstås bra


Edit: samlar man ihop ett antal läger och räknar hur många barn som dog pga att de inte fick tillräckligt med mat eller mediciner så känns iofs inte siffran otroligt hög ( tror jag ...)
Senast redigerad av 1 Grille, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av Hans » 22 januari 2013, 14:26

millgard skrev:Det är väl sådant man inte talar om, som bekant förbehålles utförda vidrigheter den förlorande sidan i ett krig.

Googla på hur de kvinnor behandlades, som vänslats med tyskar under kriget... Var tog deras barn vägen? Varför finns det så otroligt lite skrivet om livet i Västtyskland 1945-1953? Inte intressant?
Jag ställer mig fortfarande skeptisk. Om nu en eller möjligtvis två franska regioner av 27 [Edit: 22 i själva europeiska Frankrike] skulle ha 3 500 mördade barn vad skulle då summan för hela Frankrike bli? Källäget när det gäller fransk illa behandling av tyska krigsfångar och franska samarbetsmän (och kvinnor) är inte oklart. Så innan jag ändrar mig vill jag nog ha mer källor.

MVH

Hans

Edit: Pucktvåa

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av frodeh » 22 januari 2013, 16:52

Tyskerbarnas skjebne var tragisk av flere årsaker men jeg vil likevel be om at påstanden belegges med noe som gjør at man kan kontrollere innholdet. Jeg er ikke kjent med hendelsen som nevnes, og vil gjerne vite mer. Om den fant sted bør den være mulig å referere til i en kilde annet enn google.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av millgard » 22 januari 2013, 18:27

http://www.normandy1944.org.uk/mont_d'huisnes.htm


Här är det i alla fall. Skall se om jag hittar mer om just det där med barnen.

Detta skall ses i ljuset av att även "helfranska" barn hade ont om mat första vintrarna, detta gäller såklart också olika andra minoriteter som knappast åtnjöt några särskilda omsorger av ett samhälle som hade stora svårigheter att nära sin befolkning. Som exempel kan nämnas Jugoslavien, där bla min far och hans bror (födda 1940 och 1941) under några år fick bo åtskilda pga den knappa tillgången på mat. Vi i Sverige har nog svårt att föreställa oss situationen i Europa efter krigsslutet, oskadda som vi var.

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av Tankspridd » 22 januari 2013, 19:52

Samma sak skedde i de flesta flyktingläger efter kriget inte ens danska flyktingläger var förskonade . Dock tror jag inte det skedde medvetet eller med flit utan behovet av hjälp var större än resurserna efter kriget ( jag vet att barnlösa danskar i flera fall förbarmade sig över barnen och gav dem ett hem och en familj )

Dock kan jag för mitt liv inte komma på var jag läste artiklen om detta ( handlade iaf om ett av barnen som växte upp i en dansk familj )

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av sveahk » 22 januari 2013, 19:56

Citat: "Hier ruhen in einem gemeinsamen Grabe" es folgen die Namen "sowie 58 unbekannte Kriegstote des zweiten Weltkrieges darunter 20 in der Internierung verstorbene Kinder"
http://www.denkmalprojekt.org/2008/huis ... wk2_fr.htm

Hans k

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av millgard » 22 januari 2013, 21:51

Hmmmm, minns jag så fel angående antalet? Inte för att det spelar någon roll rent principiellt, men möjligen kan den stora siffran avse av svält döda tyskbarn i hela Frankrike. Det fanns en hel del "övrig information" vid detta ställe nämligen.

Ett starkt intryck för mig var en äldre schweizisk herre som i rullorna funnit ett namn som uppenbarligen berörde honom; han grät som ett barn därinne, med fingret på en rad i boken. Kanske han där och då fann sin far begraven?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av sonderling » 23 januari 2013, 10:10

Vad kom ni fram till? Vad står det i Sveahks inlägg?

Jag reagerade också på detta med "medvetet svältes ihjäl" det lät ju nästan som det skedde på industriell basis.

Som jag förstått så var även vintern 45-46 en väldigt kall "krigsvinter", det gick hårt åt många människor som befanns sig i läger eller ruinstäder vare sig man var där som fånge eller flykting.

Sonderling

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av millgard » 23 januari 2013, 10:59

Nu var trådrubriken inte formulerad av mig utan det var moderatorn.

Min slutkläm var däremot medvetet hårdragen utifrån perspektivet att tyskbarn faktiskt fick lida oerhört efter kriget, något få verkar uppmärksamma i flödet av information om allt möjligt annat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "3.500 tyskbarn svältes medvetet ihjäl"

Inlägg av Hans » 23 januari 2013, 11:02

sonderling skrev:Vad kom ni fram till? Vad står det i Sveahks inlägg?
Hier ruhen in einem gemeinsamen Grabe" es folgen die Namen "sowie 58 unbekannte Kriegstote des zweiten Weltkrieges darunter 20 in der Internierung verstorbene Kinder"

Google translate:
Här vilar i en gemensam grav, "följt av namnet" samt 58 okända krigsoffer av andra världskriget, däribland 20 barn som dog i internering "

Att folk dog 1945-46 är tveklöst, vad jag ifrågasätter är att de mer eller mindre mördades. Hursomhelst är det viss skillnad på 3 500 och 20.

Volksbunds hemsida om stället: http://www.volksbund.de/kriegsgraeberst ... isnes.html

MVH

Hans

Edit: Hittade denna artikel om eländet i Europa efter fredsutbrottet - inte direkt relaterat till tråden men intressant.

Skriv svar