Italiensk styrkefördelning

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
gnikam4
Medlem
Kontakt:

Italiensk styrkefördelning

Inlägg av gnikam4 » 20 januari 2013, 16:05

Något som jag ibland undrat över är var den italienska arméns soldater egentligen höll till under andra världskriget. Det intryck jag har fått är ju att man deltog med bara en handfull divisioner här och en handfull divisioner där, och aldrig var nära att sätta in sådana styrkor man egentligen var kapabla till (utom kanske mot Jugoslavien och Grekland, och efter den allierade invasionen av Sicilien).

En del var förstås i Nordafrika, men de tycks aldrig ha varit mer än några hundratusen samtidigt (axelmakternas samlade styrka vid El Alamein uppgick till 115 000 man). Ett par hundratusen ska ha ägnat sig åt partisanbekämpning på Balkan. I Ryssland stred en ensam italiensk armé, vilken inledningsvis omfattade 235 000 man. Det innebär alltså en bra bit under miljonen soldater på platser där strider pågick. Ändå uppger Wikipedia att den italienska armén 1943 omfattade hela 6 miljoner man...

Så höll man enorma styrkor i reserv på italiensk jord även när kriget stod och vägde, eller?

Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Italiensk styrkefördelning

Inlägg av Amund » 20 januari 2013, 18:11

gnikam4 skrev:Något som jag ibland undrat över är var den italienska arméns soldater egentligen höll till under andra världskriget.

I brittiska fångläger bör det ha funnits åtskilliga. :wink:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 20 januari 2013, 19:26

FWIW så har jag följande fördelning på de italienska styrkorna 1942 ifrån en detaljerad amerikansk rapport.
Italien: 28 divisioner
Nordafrika 17 divisioner
Jugoslavien: 10 divisioner
Albanien och Montenegro: 7 divisioner
Grekland och grekiska öarna: 17 divisioner
Ryssland: 12 divisioner
Dedokaneserna: 1 division
Totalt 92 divisioner

92 division är en överdrift enligt de italienska källor jag kan kolla upp på rak arm. Målet för 1942 var 80 divisoner men i januari 1942 så existerade bara 70 divisioner och av dem så var det bara 6st som hade full styrka och all sin utrustning.

Är den amerikanska rapporten korrekt vad gäller proportionerna så var ju den största delen av armen insatt på Balkan som ockupationstrupp. Sedan var stora styrkor kvar i italien. Någon större mening med att skicka fler förband till Nordafrika var det knappast, man hade ju redan stora problem med att underhålla de trupper man hade på plats.

I början av kriget så hade man ju även haft över 250.000 man i Etiopien och Italienska Somaliland, 1/3 italienare och 2/3 lokalt rekryterade "askaris".

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 22 januari 2013, 08:58

Italienarna hade stora mängder soldater, men mindre möjligheter att utrusta och framförallt underhålla dem.

Man ska heller inte glömma att de italienska divisionerna var mindre än andra länders divisioner - med bara två infanteriregementen och ett mindre och lättare artilleriregemente.

gnikam4
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gnikam4 » 27 januari 2013, 20:33

Kanske underskattade jag alltså styrkan på Balkan. Men behövdes det verkligen så stora styrkor där (sju divisioner bara i Albanien och Montenegro)?

Och ja, till Nordafrika var det kanske ingen idé att sända större förband, men kunde man inte ha bidragit mer i Ryssland?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 27 januari 2013, 20:35

Balkan krävde nog rätt mycket, pga geografin och envist motstånd.

Skriv svar