Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Royal Navy
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 januari 2006, 11:46
Ort: Sweden, European Union

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av Royal Navy » 18 juni 2020, 21:02

Jag ber om ursäkt Hans!
Mitt referens till fransmännen var en kommentar på ett påstående från Grille i denna tråd från 20 januari 2013.
Jag inbillade mig att med ett "nick" som "Royal Navy" kunde få komma med en "armbåge i veka livet" på fransmän och frankofiler i bland.
I synnerhet då jag gav "en släng av sleven" mot Adolph "Sailor" Malan i det nästa stycket. I synnerhet då han är en av fixstjärnorna på RAFs firmament!
Tyvärr fattade inte min naiva, infantila, lågintelligenta gamla dinosauriehjärna att detta inte är korrekt!
Så jag lovar dig att jag aldrig skall skriva något kränkande och löjeväckande gentemot fransmän i framtiden!

MvH
\\Royal Navy

941KIT
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 april 2015, 18:13
Ort: Skåne

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av 941KIT » 12 oktober 2020, 14:48

Krigsskatt: den 1 maj 1941 fick städerna Stavanger och Haugesund samt Rogaland Fylke på grund av sabotage mot tyskarna pålagts en förnyad krigsskatt på 500000 kr Källa Fritt Folk via utrikespolitiska institutets kalendarium 2 vk. Detta var en av många krigsskatter som togs ut på grund av sabotage, inte bara i Norge.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av Hans » 12 oktober 2020, 15:13

Välkommen 941KIT, har du mer?

MVH

Hans

941KIT
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 april 2015, 18:13
Ort: Skåne

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av 941KIT » 12 oktober 2020, 15:55

Den 5 dec kommenterade Molotov ett svar angående att NF ville ta upp Finsk-ryska kriget.
Han svarade att Sovjet och Finland inte var i krig och de int hotar det finska folket med krig.
Alltså är det ogrundat att ta upp detta i NF.
Källa TT via DNB (tidning?) utrikespolitiska institutets kalendarium 2 VK

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 januari 2021, 23:37

Hans skrev:
24 januari 2013, 17:13
Att Elsass och Lothringen samt Luxemburg annekterades av Tyskland under andra världskriget är inte helt okänt. Men att ett stycke av Belgien också blev Tyskland är mindre känt. Eupen-Malmedy eller Ostkantone där tyska huvudsakligen är modersmålet införlivades redan 1940 med många av invånarnas goda minne. Det blev aningen mindre positivt när värnpliktiga började skickas till östfonten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eupen-Malm ... to_Germany

F.ö. är tyska fortfarande ett av de tre officella språken i Belgien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_ ... ium#German

MVH

Hans
Jag stannade till där en gång när jag bodde Köln, såklart främst pga Ardenneroffensiven, och känd även till att de var tyskspråkiga på 1940-talet, men hade trott att de sedermera övergått till franskan, lite som Bryssel över tid blivit franskspråkigt eller Helsingfors finsktalande. Därför blev jag trots min historiska insikt rejält förvånad när jag direkt i kassan på McDonald’s blev tilltalad och beställde på tyska 😊

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 januari 2021, 23:40

Hans skrev:
20 januari 2013, 16:16
Tolvöarna var italienska vid tiden för invasionen av Kreta.

Bild

MVH

Hans
Samtliga av dessa öar plus ett par ytterligare, bland dem Kreta, var gamla venetianska besittningar i flera hundra är fram till 16- 1700-talet. Förutom en. Vilken? 😉

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Hans » 1 januari 2021, 23:52

Mathias Forsberg skrev:
1 januari 2021, 23:37
Jag stannade till där en gång när jag bodde Köln, såklart främst pga Ardenneroffensiven, ...
Du är aningen äldre än vad jag trodde, var det kallt då?

Bryssel är tvåspråkigt idag, Jag har varit där en hyfsad bunt gånger i tjänsten och några gånger privat. Besök: https://www.klm-mra.be/D7t/ Jag pratar franska hyfsat men har stött på att jag fick övergå till engelska för att personen inte ville/kunde prata franska. Min flamländska är aningen rostig = tre ord typ.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 januari 2021, 12:21

Det är bara att titta på bilderna från Bastogne 😉

Lustigt nog kom det de två dagarna i mitten av mars 2005 nästan två decimeter snö dagen till ära (vi öppnade faktiskt med A1 till Luxemburg över Bitburg!) vilket gav en mer autentisk känsla. Tyvärr var det sedan sol och typ sex plusgrader så slasket sprutade, men som byråkrat är det väl fältmässiga förhållanden (i en MB C-Klasse 😀)

Vad gäller Bryssel ligger staden som du vet i Flandern och vid sekelskiftet 1900 talade nästan hela befolkningen nederländska. Idag är majoriteten fransktalande och säkert ännu högre i de centrala delarna givet att en tredjedel av dagens befolkning är expats eller invandrare samt att de yttre kranskommunerna har en högre andel flamländare kvar.

Trycket som huvudstad och att Vallonien som industriregion stod för den nationella tillväxten fram till ca 1975 gjorde att andelen fransktalande steg dramatiskt i den administrativa zonen som är Bryssel.

Frågan är av förklarliga skäl väldigt känslig i frågan om en nationell delning av Belgien.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av Hans » 2 januari 2021, 12:39

viewtopic.php?f=26&t=17777&hilit=bastogne

Vi kanske får ta Belgien och Bryssel i en egen tråd - finns materiel så det räcker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av von Adler » 7 januari 2021, 15:34

Mathias Forsberg skrev:
1 januari 2021, 23:40
Hans skrev:
20 januari 2013, 16:16
Tolvöarna var italienska vid tiden för invasionen av Kreta.

Bild

MVH

Hans
Samtliga av dessa öar plus ett par ytterligare, bland dem Kreta, var gamla venetianska besittningar i flera hundra är fram till 16- 1700-talet. Förutom en. Vilken? 😉
Borde väl vara Rhodos som tillhörde johanniterriddarna fram till osmanerna tog ön
1522, men det är inte andra värlskrigets upptakt, vill jag påstå. :)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 januari 2021, 10:12

von Adler skrev:
7 januari 2021, 15:34
Mathias Forsberg skrev:
1 januari 2021, 23:40
Hans skrev:
20 januari 2013, 16:16
Tolvöarna var italienska vid tiden för invasionen av Kreta.

Bild

MVH

Hans
Samtliga av dessa öar plus ett par ytterligare, bland dem Kreta, var gamla venetianska besittningar i flera hundra är fram till 16- 1700-talet. Förutom en. Vilken? 😉
Borde väl vara Rhodos som tillhörde johanniterriddarna fram till osmanerna tog ön
1522, men det är inte andra värlskrigets upptakt, vill jag påstå. :)
Korrekt!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Hans » 17 januari 2021, 11:36

Mathias Forsberg skrev:
17 januari 2021, 10:12
Korrekt!
Mathias, du såg: viewtopic.php?f=9&t=48447&hilit=Belgien

MVH

Hans

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av jojo » 2 januari 2022, 18:43

Det här visste förstås inte ni 😁, att jag som 4 åring var mycket populär i tyska högkvarterets logi i Lillehammer i Norge. Fick godis och fick sitta på knät på tyskarna. Dom saknade kanske sitt eget familjeliv.
Jag levde nämligen mina första 5 år 1940 - 1945 i Norge, en del av ”Stortyskland”.
Detta medan min far slogs mot tyskarna i reguljära strider och efter det som ”undergrunsman” i den sk Sundegjengen.

Det JAG inte visste förrän jag nyligen läste min morbrors självbiografi var att tyskarna hade långa förhandlingar med regeringen i Norge hur maktövertagandet skulle ske. Min morbror fungerade nämligen som tolk. Han var bra på tyska. En annan släkting (Ivar Lykke) var kuröst nog en representanterna för regeringen.
Boken: Fra et nomadeliv, Arvid Brodersen, Gyldendahl 1982.

Det är mycket att ordna när man tar hand om ett annat land. Administrativt.
Själva kampen, erövringen har det talas det mycket om, men knappast om just detta. Här får man intressanta inblickar i det taktiska och ibland rent politiska spelet.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11057
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av sveahk » 2 januari 2022, 22:52

Spännande historia jojo! Berätta gärna mer! Skrevs din fars historia under kriget ner?

Mvh hans K

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av jojo » 3 januari 2022, 14:43

Ja, min fars historia är omskriven. Finns bl a i boken Menn i mörket, Dreyers forlag, Oslo 1946. Författare Asbjörn Sunde. Finns också på Wiki under min fars namn, Arvid Falkenberg. Han tjänstgjorde i de svenska Polititrupperna efter flykt till Sverige. Arbetade ihop med Kai Holst som sköts i Stockholm vid krigsslutet. Om detta finns mycket skrivet. Jag har skrivit om det senare i en annan tråd på forumet.

Skriv svar