Sverige Under andra Världskriget.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
LillaNissen
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 december 2012, 16:04

Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av LillaNissen » 6 december 2012, 16:14

Nu är det så att jag skulle vilja veta lite om Sverige under andra världskriget då jag har en uppgift om just detta.
Uppgiften var att välja ett ämne inom andra världskriget och sedan hitta på minst 3 frågor och max 5 frågor och sedan svara på dessa och resonera själv lite kring det med egna synpunkter. Så jag skulle vara väldigt tacksam om ni skulle kunna skicka lite hemsidor som svarar på just dessa frågor alltså lite fakta om detta så jag kan skriva synpunkter och sånt till det sen. Ni kan gärna skriva era egna synpunkter också så att mina synpunkter kan bli lite påverkade också :)
Om ni har någon fråga som ej finns med i min lista som skulle kunna vara intressant som finns bra svar till och lätt går att skriva egna synpunkter till så skriv gärna den :)


Dessa var då frågorna:

Hur kunde Sverige behålla sin neutralitet?
Hur påverkades Sverige ekonomiskt av andra världskriget? (Både under andra världskriget och efter)
Kunde man verkligen kalla Sverige neutralt?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Marcus » 6 december 2012, 17:03

:welcome:

Jag föreslår att vi börjar med att du skriver lite om dina egna funderingar kring dessa frågor.

/Marcus

LillaNissen
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 december 2012, 16:04

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av LillaNissen » 6 december 2012, 17:10

Marcus Wendel skrev::welcome:

Jag föreslår att vi börjar med att du skriver lite om dina egna funderingar kring dessa frågor.

/Marcus
Nu är det just det att jag inte har hittat någon fakta om dessa frågor och har inte lixom redigt kunnat funderat kring det särkilt mycket mer än lite självklarheter osv.
Det är ju inte särkilt mycket eftersom vi skulle ha 3 sidor, typsnitt 12 med styckemellanrum 1,5

Hur kunde Sverige behålla sin neutralitet?
Vet faktiskt inte, har suttit och funderat på det riktigt länge nu i flera dagar och har inte kommit fram till något riktigt svar mer än att det var ju faktiskt så att eller det sägs ju i alla fall att det var planerat att anfalla Sverige men sen lät väl Tyskland och också vara eftersom vi tillverkade mycket vapen och annat material till dem.
Hur påverkades Sverige ekonomiskt av andra världskriget? (Både under andra världskriget och efter)
Under kriget gång så fick vi ju ransonera på alla våra varor och fick ha kuponger för att kunna köpa till exempel ägg och mjöl men vi måste ju ha tjänat riktigt bra med pengar eftersom vi sålde väldigt mycket fordon och vapen och annat material till kriget till båda sidorna så vi måste ju tjänat mycket pengar.
Kunde man verkligen kalla Sverige neutralt?
Eftersom vi tillverkade vapen och annat material till båda sidorna tycker jag personligen inte att man skulle kunna kalla Sverige neutralt heller inte för att de lät båda sidorna passera landet för att anfalla ett annat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Hans » 6 december 2012, 17:37

LillaNissen skrev:Hur kunde Sverige behålla sin neutralitet?
Vet faktiskt inte, har suttit och funderat på det riktigt länge nu i flera dagar och har inte kommit fram till något riktigt svar mer än att det var ju faktiskt så att eller det sägs ju i alla fall att det var planerat att anfalla Sverige men sen lät väl Tyskland och också vara eftersom vi tillverkade mycket vapen och annat material till dem.
Hur påverkades Sverige ekonomiskt av andra världskriget? (Både under andra världskriget och efter)
Under kriget gång så fick vi ju ransonera på alla våra varor och fick ha kuponger för att kunna köpa till exempel ägg och mjöl men vi måste ju ha tjänat riktigt bra med pengar eftersom vi sålde väldigt mycket fordon och vapen och annat material till kriget till båda sidorna så vi måste ju tjänat mycket pengar.
Kunde man verkligen kalla Sverige neutralt?
Eftersom vi tillverkade vapen och annat material till båda sidorna tycker jag personligen inte att man skulle kunna kalla Sverige neutralt heller inte för att de lät båda sidorna passera landet för att anfalla ett annat.
Välkommen, gymnasie eller grundskola?

Börja helt enkelt med google och skaffa dig en överblick, tar inte alltför lång tid.

En detalj kan jag kommentera direkt. Vilka vapen och fordon sålde vi till bägge sidor? Jag tror det var marginellt om över huvud taget - kolla istället kullager och järnmalm.

MVH

Hans

LillaNissen
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 december 2012, 16:04

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av LillaNissen » 6 december 2012, 17:41

Hans skrev:
LillaNissen skrev:Hur kunde Sverige behålla sin neutralitet?
Vet faktiskt inte, har suttit och funderat på det riktigt länge nu i flera dagar och har inte kommit fram till något riktigt svar mer än att det var ju faktiskt så att eller det sägs ju i alla fall att det var planerat att anfalla Sverige men sen lät väl Tyskland och också vara eftersom vi tillverkade mycket vapen och annat material till dem.
Hur påverkades Sverige ekonomiskt av andra världskriget? (Både under andra världskriget och efter)
Under kriget gång så fick vi ju ransonera på alla våra varor och fick ha kuponger för att kunna köpa till exempel ägg och mjöl men vi måste ju ha tjänat riktigt bra med pengar eftersom vi sålde väldigt mycket fordon och vapen och annat material till kriget till båda sidorna så vi måste ju tjänat mycket pengar.
Kunde man verkligen kalla Sverige neutralt?
Eftersom vi tillverkade vapen och annat material till båda sidorna tycker jag personligen inte att man skulle kunna kalla Sverige neutralt heller inte för att de lät båda sidorna passera landet för att anfalla ett annat.
Välkommen, gymnasie eller grundskola?

Börja helt enkelt med google och skaffa dig en överblick, tar inte alltför lång tid.

En detalj kan jag kommentera direkt. Vilka vapen och fordon sålde vi till bägge sidor? Jag tror det var marginellt om över huvud taget - kolla istället kullager och järnmalm.

MVH

Hans
Går i 9:an, har kollat på google och sökt efter exempel "Hur påverkades Sverige under andra världskriget" och olika böjningar på det. Har också kollat i 2 böcker som vi fick tillgång till i Skolan.
"Sverige under andra världskriget" hette dem.
Annars om jag inte hittar något fakta till frågorna får jag väl helt enkelt låna böckerna och hitta några frågor från den faktan som finns i boken :S

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Der Löwe » 6 december 2012, 18:53

När det gäller neutralitetet kan jag väl tipsa om att du kan googla på "icke krigförande sverige finland", så hittar du ett tillfälle under VK2 som vi inte var neutrala i en konflikt.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Marcus » 6 december 2012, 19:02

Ett annat intressant exempel är Engelbrechtdivisionen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Engelbrechtdivisionen

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Marcus » 6 december 2012, 19:03

Wikipedias översikt kan vara en bra början: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_un ... rldskriget

/Marcus

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av TomTop » 8 december 2012, 18:06

hur fasen klarade vi historian i 9an då inte datorerna fanns?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Markus Holst » 8 december 2012, 19:13

låt mig föreslå att du letar upp någon släkting eller anan bekant som är dryga 80 år, och diskutera kriget med denne. Även om det idag bara finns levande människor som var barn under kriget så var de mycket medvetna om kriget och hur de påverkade vardagen. Medvetenheten om kriget levde ju kvar mycket länge i samhället och påverkade vardagen ganska länge. bland annat lärde man sig under kriget att spara på allt, att stoppa och laga, eftersom just inget fanns att köpa längre. Jag vet att man bland annat sparade på och återanvände tråckelgarn. Den medvetenheten satt kvar i hela livet hos krigets generationer

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Stilleben » 8 december 2012, 21:01

LillaNissen skrev:
Marcus Wendel skrev::welcome:
Jag föreslår att vi börjar med att du skriver lite om dina egna funderingar kring dessa frågor./Marcus
Nu är det just det att jag inte har hittat någon fakta om dessa frågor och har inte lixom redigt kunnat funderat kring det särkilt mycket mer än lite självklarheter osv.
------------------
Hur kunde Sverige behålla sin neutralitet?
--------
Under kriget gång så fick vi ju ransonera på alla våra varor och fick ha kuponger för att kunna köpa till exempel ägg och mjöl men vi måste ju ha tjänat riktigt bra med pengar eftersom vi sålde väldigt mycket fordon och vapen och annat material till kriget till båda sidorna så vi måste ju tjänat mycket pengar.
Kunde man verkligen kalla Sverige neutralt?
Eftersom vi tillverkade vapen och annat material till båda sidorna tycker jag personligen inte att man skulle kunna kalla Sverige neutralt heller inte för att de lät båda sidorna passera landet för att anfalla ett annat.
Vapen och fordon hade vi nästan inga att sälja till Tyskland eller till andra länder (med undantag till Finlands vinterkrig), vi behövde det lilla vi hade själv. Järnmalm, trä och en hel del kullager var de stora exportvarorna till Tyskland, som i gengäld faktiskt försedde oss med rätt mycket moderna vapen, kanoner bl.a. De var mycket beroende av vår järnmalm, vilket bidrog till att de inte anföll oss.

Det var endast Tyskland, som lyckades tilltvinga sig EN passage genom Sverige för att över Finland kunna anfalla Sovjet. Se Wikipedia om "Engelbrechtdivisionen" och om "Midsommarkrisen".
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 8 gånger.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Bjernevik » 8 december 2012, 21:20

Stilleben skrev:Det var endast Tyskland, som lyckades tilltvinga sig EN passage genom Sverige för att över Finland kunna anfalla Sovjet. Se om engångseftergiften "Engelbrechtdivisionen".
Till lands, ja. I luften och till sjöss så var det betydligt flera passager...

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av millgard » 8 december 2012, 21:28

...samtidigt som vi exporterade tex kullager till England hemligen via flyg nattetid.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av Stilleben » 8 december 2012, 21:55

millgard skrev:...samtidigt som vi exporterade tex kullager till England hemligen via flyg nattetid.
Samt en tid även med engelska motortorpedbåtar. Därtill kom alltså det nästan dagliga kurirflyget till England då utöver kullager m.m. något tusental nödlandade flygare återsändes dit, liksom norska motståndsmän och betydelsefulla personer. Bl.a. den danske atomfysikern Niels Bohr.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av JohnT » 9 december 2012, 11:56

LillaNissen skrev: ..
men vi måste ju ha tjänat riktigt bra med pengar eftersom vi sålde väldigt mycket fordon och vapen och annat material till kriget till båda sidorna så vi måste ju tjänat mycket pengar.
Kunde man verkligen kalla Sverige neutralt?
Eftersom vi tillverkade vapen och annat material till båda sidorna tycker jag personligen inte att man skulle kunna kalla Sverige neutralt heller inte för att de lät båda sidorna passera landet för att anfalla ett annat.

Sverige sålde inga vapen till Tyskland,
Svenska varv exporterade ett mindre antal små fiskebåtar som tyskarna beväpnade.
Men det var smuggling, inte vapenexport godkänd av regeringen.

Dock tillverkades boforskanoner på licens i länder som Tyskland ockuperade(+österrike, om man inte vill kalla anschluss för ockupation),och där fortsatte man produktionen för Tyskland.
Det var Tyskland som levererade vapen till Sverige till höga priser, som betalning för järnmalmen.

Sverige sålde vapen till Norska och Danska motståndsrörelsen från och med 1944 men det var knappast något man tjänade pengar på.

Bilplåt tillverkades inte i Sverige utan fick importeras från Tyskland
Så vapen och fordon kan du lämna utanför diskussionen.



Sverige sålde en massa järnmalm till Tyskland men betalningen var kopplad till att vi fick import från Tyskland av bland annat kol. Och tyskarna dubblade priset på kol medan priset på järnmalm låg i stort sett still under kriget.


Mvh
/John

Skriv svar