Den tyska skuldfrågan

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Amund » 23 november 2012, 17:32

Läste om en ny bok där den unge författaren Moritz Pfeiffer ställer andra typer av frågor till sina morföräldrar om vad som hände i Tredje riket än de gamla vanliga. Det verkar som att upplägget är att jämföra morfaderns berättelse med arkivens fakta om historiken hos det regemente som morfadern tillhörde.

Moritz Pfeiffer: Mein Großvater im Krieg 1939 – 1945. Erinnerung und Fakten im Vergleich (Donat Verlag, 214 s).

http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 413748.svd

Den väckte åtminstone min nyfikenhet just eftersom den till skillnad från verkar ställa frågan ”Hur var det egentligen?” och inte ”Hur kunde ni?”

Ur texten i artikeln
Pfeiffer var väl medveten om att hans morfar måste ha vetat mycket mer än han ville minnas. Han kände sig dock inte bedragen utan utgick ifrån att morfadern själv trodde vad han sade. När Pfeiffer konfronterade honom med historievetenskapliga fakta förnekande han aldrig utan sa bara: ”Ja, så kan det ha varit. Då jag var vid fronten kunde jag inte veta vad som skedde…”.


Jag tror att vi i Sverige har svårt att förstå denna mångbottnade tyska generationskonflikt, hela den tyska skuldfrågan är inte så enkel att som Dönitz sa något i stil med att ”Tyska marinen har bara gjort sin plikt”, och att det därmed bara är för kommande generationer att gå vidare. Generationen efter nazitiden har lärt sig att tiga om det hela och deras barnbarn skiter i det hela, generationen däremellan däremot verkar ha en intresserad och förutsättningslös inställning i frågan.

Vad gäller grundfrågan hur tyskarna agerade under nazitiden kan man alltid bagatellisera det hela och hävda O tider o seder, men med tanke på hur illa sedda tyskar fortfarande är i omvärlden för något som hände för 70-80 år sedan är det inte underligt om viljan finns att fortfarande gräva i denna gamla surdeg. :)

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 10 december 2012, 04:06

Själv tycker jag det är förfärligt att tyskar ska tvingas älta detta i all evinderlig tid.
Det var hemskt det som skedde och de ansvariga hölls lyckligtvis nog skyldiga men att unga tyskar idag ska skämmas för att de är tyskar och att folk runt om i världen ska lära sig att tyskar är hemska är vidrigt.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 23 december 2012, 14:51

Vaarför? När den siste farfadern/morfaderns sista barnbarn som satt i knät och hörde historien från ett ögonvittne har avlidit, då och endast då är tyskarnas skuld avtvättad; det tar ett tag till, och så skall det vara.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Marcus » 23 december 2012, 17:14

Torbjörn Holmgren skrev:Vaarför? När den siste farfadern/morfaderns sista barnbarn som satt i knät och hörde historien från ett ögonvittne har avlidit, då och endast då är tyskarnas skuld avtvättad; det tar ett tag till, och så skall det vara.
Du menar alltså att minst två generationer tyskar som inte på något sätt varit aktiva under perioden bär skuld för hemskheterna som begicks i kriget? Jag förmodar att du menar att motsvarande riktlinje gäller för övriga länders aktiviteter då och i andra krig?

/Marcus

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av cats » 23 december 2012, 19:13

Torbjörn Holmgren skrev:Vaarför? När den siste farfadern/morfaderns sista barnbarn som satt i knät och hörde historien från ett ögonvittne har avlidit, då och endast då är tyskarnas skuld avtvättad; det tar ett tag till, och så skall det vara.
Jag har många tyska vänner. Fina vänner. En del av dem var barn under kriget. Andra var inte ens födda. Att påstå att de på något sätt har skuld till kriget, är rena skiten.

Ett barn skall inte ta över sina föräldrars skulder, lika lite som att föräldrar skall behöva ta över sina barns skulder.
SÅ skall det var, och på inget annat sätt.
Om skulden på något sätt skall fördelas från andra världskriget, borde den vara global. Alla borde lära sig något av det, inte bara tyskarna. Med tanke på alla krig och grymheter som förekommit sen dess, verkar denna lektion däremot inte alls ha gått hem.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Battler » 23 december 2012, 19:46

Jag får citera kungen (Carl XVI Gustaf) " Vi vänder blad och går vidare nu för som jag har förstått är det här saker som hänt långt tillbaka i tiden".
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Magnum12 » 23 december 2012, 20:46

cats skrev:
Torbjörn Holmgren skrev:Vaarför? När den siste farfadern/morfaderns sista barnbarn som satt i knät och hörde historien från ett ögonvittne har avlidit, då och endast då är tyskarnas skuld avtvättad; det tar ett tag till, och så skall det vara.
Jag har många tyska vänner. Fina vänner. En del av dem var barn under kriget. Andra var inte ens födda. Att påstå att de på något sätt har skuld till kriget, är rena skiten.

Ett barn skall inte ta över sina föräldrars skulder, lika lite som att föräldrar skall behöva ta över sina barns skulder.
SÅ skall det var, och på inget annat sätt.
Om skulden på något sätt skall fördelas från andra världskriget, borde den vara global. Alla borde lära sig något av det, inte bara tyskarna. Med tanke på alla krig och grymheter som förekommit sen dess, verkar denna lektion däremot inte alls ha gått hem.
Instämmer, vad har dagens Tyskland för skuld till WWII?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Lasse O » 23 december 2012, 21:15

I fråga om skuld fokuserar vi gärna på Tyskland men landet har ändå till stor del gjort upp med sitt förflutna och t ex betalat skadestånd till vissa av offren.
Har Japan och Ryssland verkligen gjort detsamma? Knappast. När väl t ex Ryssland gör motsvarande med sina krigsförbrytare och gör upp med sin historia av ockupationer och övervåld tar landet äntligen ett stort steg mot verklig demokrati (I Japan finns förresten tydligen samma typ förnekelsekultur).
Nu klarar sig Ryssland genom att hävda att Moskva historiskt inte kan hållas ansvariga för Sovjetunionens brott.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 december 2012, 21:28

Amund skrev:med tanke på hur illa sedda tyskar fortfarande är i omvärlden för något som hände för 70-80 år sedan
Är de illa sedda i omvärlden? Jag har aldrig hört talas om att de skulle vara det, vad jag kan minnas.

När jag är i Tyskland, så verkar det dock som om andra världskriget ältas ständigt och jämt i det offentliga rummet. En dag i somras hade jag lyckats undgå att märka av det ute, men så slog jag på teven när jag kom hem, och då var det stora ceremonier med bundeswehrsoldater i paraduniform som högtidlighöll årsdagen av Stauffenbergs attentat.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av JohnT » 23 december 2012, 22:38

Lasse Odrup skrev:I fråga om skuld fokuserar vi gärna på Tyskland men landet har ändå till stor del gjort upp med sitt förflutna och t ex betalat skadestånd till vissa av offren.
Har Japan och Ryssland verkligen gjort detsamma? Knappast. När väl t ex Ryssland gör motsvarande med sina krigsförbrytare och gör upp med sin historia av ockupationer och övervåld tar landet äntligen ett stort steg mot verklig demokrati (I Japan finns förresten tydligen samma typ förnekelsekultur).
Nu klarar sig Ryssland genom att hävda att Moskva historiskt inte kan hållas ansvariga för Sovjetunionens brott.
Ja, absolut.
Men visst är det bättre för framtiden att tyskar ser andra världskriget som ett problem,
än Sovjetnostalgisk chavunism eller för den delen Engelsmän som vägrar se det allierade bombkriget som något som kan vara ett moraliskt problem?

alltså
Hellre Tyskar som ångrar än andra nationaliteter som glatt vill upprepa föräldrarnas misstag.

God Jul
/John

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Marcus » 24 december 2012, 12:34

Ett politiskt inlägg från Gen. Jack Ripper togs bort.

/Marcus

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Amund » 24 december 2012, 12:55

Jurgen Wullenwever skrev:
Amund skrev:med tanke på hur illa sedda tyskar fortfarande är i omvärlden för något som hände för 70-80 år sedan
Är de illa sedda i omvärlden? Jag har aldrig hört talas om att de skulle vara det
Inte? :wink:
Torbjörn Holmgren skrev: När den siste farfadern/morfaderns sista barnbarn som satt i knät och hörde historien från ett ögonvittne har avlidit, då och endast då är tyskarnas skuld avtvättad; det tar ett tag till, och så skall det vara.
I spåren av den grekiska krisen så har det varit tacksamt att lägga mycket skulden på ”Nazityskland”, och britterna är ju fortfarande helt besatta av kriget vilket inte minst märks i sportrubriker när man alltid måste ordvitsa med VK2-antydningar om Tyskland är inblandat.

Att det finns ett inhemskt intresse i Tyskland att klarlägga vad ens far och morföräldrar gjorde under denna fördömda tid är inte heller konstigt, tänk bara på vårt eget sug efter klarhet i betydligt mindre skamliga historiska företeelser som exempelvis baltutlämningen. Just känslan av att det finns någon form av allmän förljugenhet runt omkring en fråga brukar trigga intresset att få klarhet i hur det egentligen gick till.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Marcus » 24 december 2012, 14:16

Amund skrev:I spåren av den grekiska krisen så har det varit tacksamt att lägga mycket skulden på ”Nazityskland”, och britterna är ju fortfarande helt besatta av kriget vilket inte minst märks i sportrubriker när man alltid måste ordvitsa med VK2-antydningar om Tyskland är inblandat.

Att det i extrema sammanhang som t.ex. den grekiska krisen eller vissa sportarrangemang som tyvärr lockar fram det sämsta hos vissa människor (och den typen av brittisk rännstensjournalistik är skräp redan i utgångspunkten) lyfts fram en typen av kommentarer är inte samma sak som att tyskar är illa sedda av folk i allmänhet.
Min erfarenhet är att folk i allmänhet (inte bara i Sverige) inte ser tyskar som annorlunda än till exempel fransmän eller italienare. Det finns däremot en liten minoritet som fortfarande dömmer det tyska folket för saker de inte haft någon inblandning i är däremot sant, precis som det finns andra som gör samma sak mot t.ex. ryssar.

/Marcus

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av Lasse O » 24 december 2012, 15:26

Marcus Wendel skrev: (och den typen av brittisk rännstensjournalistik är skräp redan i utgångspunkten) lyfts fram en typen av kommentarer är inte samma sak som att tyskar är illa sedda av folk i allmänhet.
/Marcus
Det går nog djupare än vad "brittisk rännstensjournalistik" visar. Många britter tycker att tyskar är som skapta att drivas med.
Behöver jag nämna John Cleese, Monty Python, Dad´s Army, Állo állo, Rowan Atkinson m fl?
http://www.youtube.com/watch?v=OKgHUrKZiXA

Inom litteraturen finns ännu fler exempel. Ett av de saftigaste är Jerome K Jerome som i boken Three Men on the Bummel (1900) ägnar ett helt kapitel åt att karaktärisera den tyska folksjälen:

"The German citizen is a soldier, and the policeman is his officer. The policeman directs him where in the street to walk, and how fast to walk. At the end of each bridge stands a policeman to tell the German how to cross it. Were there no policeman there, he would probably sit down and wait till the river had passed by. At the railway station the policeman locks him up in the waiting-room, where he can do no harm to himself. When the proper time arrives, he fetches him out and hands him over to the guard of the train, who is only a policeman in another uniform. The guard tells him where to sit in the train, and when to get out, and sees that he does get out. In Germany you take no responsibility upon yourself whatever. Everything is done for you, and done well."
—Chapter XIV

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Den tyska skuldfrågan

Inlägg av cats » 24 december 2012, 16:56

600x1648xnot-a-yahtzee.jpg.pagespeed.ic.37iBrCD41S.jpg

Skriv svar