Ubåtsbunkrarna i Saint Nazaire
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Ubåtsbunkrarna i Saint Nazaire
Den tyska ockupationen 1941 - 1944/45 har i Frankrike lämnat massiva betongspår, riktiga byggnadsmonster är framför allt de fem ubåtsbunkrarna i Brest, Lorient, Saint-Nazaire, La Rochelle och Bordeaux.
Operation Todt såg till att mellan januari 1941 och december 1942 ett av dessa monstrum byggdes upp i Saint-Nazaire. 480.000 kubikmeter betong, ca 300 m lång, 130 m djup och 18 meter i höjden - med ett åtta meter tjockt armerat tak. 14 ubåtsfållor i huvudbunkern och en "slussbunker" mittemot står än idag oantastade i Saint Nazaires hamn. Där 85% av staden runt om bombades sönder, behöll bunkern utan problem sin ursprungliga form.
Bunkeranläggningarna kan besökas - tomma ekande vattenfyllda bås - betong och armering som rostar och visar tidens tand (hur länge kan det hållas allmänt tillgängligt?). Med konceptet "Ville Port" försöker staden integrera den gråa kolossen i stadslivet, ett kafé, ett museum, en souvenirshop, tja, och ett par informationsposter - stora kreativa penseldrag saknas...pengar, pengar...
Saint Nazaire var för övrigt den sista basen som kapitulerade i Frankrike, skedde den 11 maj 1945.
Här kommer några foton tagna denna sommar: Den bombade staden idag forts.
Operation Todt såg till att mellan januari 1941 och december 1942 ett av dessa monstrum byggdes upp i Saint-Nazaire. 480.000 kubikmeter betong, ca 300 m lång, 130 m djup och 18 meter i höjden - med ett åtta meter tjockt armerat tak. 14 ubåtsfållor i huvudbunkern och en "slussbunker" mittemot står än idag oantastade i Saint Nazaires hamn. Där 85% av staden runt om bombades sönder, behöll bunkern utan problem sin ursprungliga form.
Bunkeranläggningarna kan besökas - tomma ekande vattenfyllda bås - betong och armering som rostar och visar tidens tand (hur länge kan det hållas allmänt tillgängligt?). Med konceptet "Ville Port" försöker staden integrera den gråa kolossen i stadslivet, ett kafé, ett museum, en souvenirshop, tja, och ett par informationsposter - stora kreativa penseldrag saknas...pengar, pengar...
Saint Nazaire var för övrigt den sista basen som kapitulerade i Frankrike, skedde den 11 maj 1945.
Här kommer några foton tagna denna sommar: Den bombade staden idag forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 17 gång.
-
Re: Ubåtsbunkern i Saint Nazaire
forts.
-
"Slussbunkern"
Från landsidan
forts.
Från landsidan
forts.
-
forts.
-
En påminnelse om den gamla, goda tiden...
En ensam skotte , det ekar mäktigt och minnesfyllt...
Hans K
En ensam skotte , det ekar mäktigt och minnesfyllt...
Hans K
-
- Medlem
Re: Ubåtsbunkrarna i Saint Nazaire
Tack för fina bilder.
Var där för några år sen, vill minnas att några av dockorna var igenfyllda.
Var där för några år sen, vill minnas att några av dockorna var igenfyllda.
- Stödjande medlem 2020
Jag var i La Rochelle för några år sedan, de var i helt OK skick och några var museum. Där fanns också en tysk Ubåt, typ har jag glömt men den "vanliga" var det...
Otroligt vilka betongbjässar dock...
Otroligt vilka betongbjässar dock...
-
- Medlem
Fina bilder som vanligt! Vilka bjässar som sagt och vad skall man göra med dem? Inte lätt att riva och inte direkt mysiga som de är idag. Lyckades man inte slå hål på någon dessa 5 med specialbomber? Tror inte de var helt osårbara
Åkta själv till Lorient på en tågluff bara för att få se bunkrarna men de användes ännu då tror jag. Såg dem bara på avstånd
Det var ju också i Saint-Nazaire britterna gjorde en räd och sprängde en docka och något mer. När jag googlar ser jag att den kallas "rädernas räd"
Åkta själv till Lorient på en tågluff bara för att få se bunkrarna men de användes ännu då tror jag. Såg dem bara på avstånd
Det var ju också i Saint-Nazaire britterna gjorde en räd och sprängde en docka och något mer. När jag googlar ser jag att den kallas "rädernas räd"
-
Också jag tackar för bilderna.
MVH
Hans
Varjagen skrev lite om det här: viewtopic.php?f=6&t=37626&start=105#p568788Grille skrev:Det var ju också i Saint-Nazaire britterna gjorde en räd och sprängde en docka och något mer.
MVH
Hans
-
Ett morgontack för de vänliga orden
Vad gäller La Rochelle-La Pallice, så var vi där, men närmare än så här
blev det inte...Non monsieur, c'est fermé - mycket osäkert - dangereux - betongen ramlar ner ...å andra sidan har man sett en så har man sett alla !
Hans k
Vad gäller La Rochelle-La Pallice, så var vi där, men närmare än så här
blev det inte...Non monsieur, c'est fermé - mycket osäkert - dangereux - betongen ramlar ner ...å andra sidan har man sett en så har man sett alla !
Hans k
-
Påminner mig om mitt planerade besök till Moron för snart tio år sedan.sveahk skrev:Non monsieur, c'est fermé
Jag var i Argentina med min argentinska polare. En dag for han med sin far på en resa till faderns födelseort och jag kände att jag borde låta dem vara själva. Jag kollar med hjälp av receptionen att museumet är öppet. Det tog 30 minuter och kanske tio telefonsamtal men till slut får jag ett klartecken. Jag greppar en remise och vi far uppemot timmen det tar att ta sig dit. När jag kommer fram och går till receptionen så möts jag av beskedet att det är stängt. Jag är i vanliga fall en lugn och följsam person men nu så klargjorde jag att jag åkt till Argentina enkom för detta, att jag fått besked av försvarsministern personligen att det var öppet och att en vägran att släppa in mig skulle leda till en allvarlig diplomatisk kris inte bara mella Sverige utan hela EU och Argentina. Mycket motvilligt släppte de in mig till slut och jag fick sällskap av en ung söt brallis i kamoflageuniform. Jag trodde först att hon föll för min charm men hon var nog där för att se till att jag inte plockade åt mig något. Hursomhelst fick hon en guidad tur av en hyfsat kunnig guide.
Moron är nästan värt en resa till Argentina.
MVH
Hans
-
!Hans skrev: Hursomhelst fick hon en guidad tur av en hyfsat kunnig guide.
MVH Hans
Hans K
-
Nyöppnat museum i La Rochelle
I mitten av La Rochelle låg under andra världskriget en officersbunker. Där har nu två bröder öppnat ett privatmuseum med allehanda memorabilia från den tiden...
http://uboat.net/forums/read.php?3,88638,88638
http://www.youtube.com/results?search_q ... 11.youtube.
Hans K
http://uboat.net/forums/read.php?3,88638,88638
http://www.youtube.com/results?search_q ... 11.youtube.
Hans K
-
- Medlem
Kul att återse tråden. Kanske missminner jag mig men lyckades inte britterna penetrera taket på några av dessa jättar? Eller spökar scenen i "Das Boot" där taket faller in
Kan också ha varit taket på en anläggning i nordtyskland jag tänker på. Hamburg?
Kan också ha varit taket på en anläggning i nordtyskland jag tänker på. Hamburg?