Martin Bormann - sovjetisk spion?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Martin Lundvall » 10 augusti 2012, 21:43

I en bok om politiska mord läste jag att Martin Bormann skulle varit sovjetiskt agent, något han blev 1941. Han skulle bland annat ha gett planen för operation Zitadelle till Sovjetunionen.
Wikipedia bekräftar att det finns misstankar om detta :roll:
Hur ligger det egentligen till?

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av varjag » 10 augusti 2012, 21:59

Martin Lundvall skrev:I en bok om politiska mord läste jag att Martin Bormann skulle varit sovjetiskt agent, något han blev 1941. Han skulle bland annat ha gett planen för operation Zitadelle till Sovjetunionen.
Wikipedia bekräftar att det finns misstankar om detta :roll:
Hur ligger det egentligen till?

/Martin
Om inte Ryssland självt skulle erkänna det - får vi nog aldrig det bekräftat. Jag har svårt att se Bormann som sovjetspion, dels för svårigheten för honom att förmedla material till Moskva, dels för att OM han varit det borde han haft nog med ''ryska aktier'' för att ge sig tillkänna för ryssarna i Berlin 1945. Låtit sig tas till fånga - och inkasserat ett fortsatt liv i USSR.
Det gjorde han inte han begick, självmord i Berlin natten till den 2:a maj.

Att det fanns en fientlig spion i Hitlers närhet - är oomtvistat, men VEM det var - har vi aldrig fått veta.


My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Martin Lundvall » 11 augusti 2012, 07:12

Håller med dig, men någon som vet varför man har pekat ut just Bormann som en tänkbara kandidat? För att försvaann och man inte visste vart han tog vägen? Finns det något som talar för att han skulle vara det eller är det ren spekulation?

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av varjag » 11 augusti 2012, 11:27

Martin jag tror ren spekulation. Vad gäller Nazi-Tyskland, ''Hitleriana'' och alla aktörerna runt Führern - kan man idag torgföra vilka bisarra påståenden som helst. Och bli trodd! Om än av en minoritet, i konspirationslägren :)

66 år efter ''det hände'', är alla aktörerna döda - kan inte försvara beskyllningar och, fältet är fritt för fantasifoster!

Vem/vilka - som utgjorde ''läckan'' som Hitler själv klart identifierat - fanns, får vi nog aldrig veta...... :roll:

my tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Marcus » 11 augusti 2012, 11:37

Detta påståendet om Bormann är något jag hört och läst vid ett flertal tillfällen genom åren men jag kan inte påminna mig om att jag sett några vettiga stöd för det. Tills vidare har jag arkiverat det bland alla andra konstiga rykten som går om den perioden.

/Marcus

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Terje » 11 augusti 2012, 14:42

Jag skulle intuitivt gissa att om det nu verkligen fanns en spion "nära" Hitler så finns det som jag ser det tre scenarion.
1. Personen försvann och levde därefter ett sina dagar undanskymt någonstans i Sovjetunionen.
2. Personen är lite för känslig och Stalin vill inte riskera att spionen upptäcks i Sovjetunionen och därför avlider denna person "tragiskt"
3. Personen tillåts försvinna till ett tredje land. Osannolikt då personen skulle kunna prata vilket skulle kunna ställa Sovjet / Stalin i dålig dager.

Om vi antar scenario ett eller tre så skulle det finnas en liten chans att gissa personen genom att identifiera de personer i Hitlers närhet vars öde inte finns trovärdigt dokumenterat och korsreferera med den information som kan antas ha läckt.

Det enda rimliga sättet är nog att invänta att Ryssland "hittar" informationen i något gammalt arkiv och offentliggör det.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9797
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Amund » 11 augusti 2012, 16:25

Terje skrev:gissa personen genom att identifiera de personer i Hitlers närhet vars öde inte finns trovärdigt dokumenterat
Det är den här omständigheten som jag tror ligger bakom alla rykten i just Martin Bormanns fall. Eftersom han försvann i slutstriderna de sista dagarna så är det ju ganska naturligt om det skapas en del myter runt hans person. Flera personer sägs ju ha sett honom i både Chile och Paraguay trots att det såvitt jag förstår är ganska fastslaget nu att han dog där i Berlin i enlighet med Arthur Axmanns vittnesmål.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Martin Lundvall » 12 augusti 2012, 19:12

Ok,tack. Med andra ord bara spekulationer.

/Martin

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3532
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av von Adler » 12 augusti 2012, 19:42

varjag skrev:Att det fanns en fientlig spion i Hitlers närhet - är oomtvistat, men VEM det var - har vi aldrig fått veta.
Är det verkligen oomtvistat? Det är faktiskt första gången jag hör att någon i Hitlers absoluta innersta krets ska ha varit sovjetisk spion.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av varjag » 13 augusti 2012, 00:50

von Adler skrev:
varjag skrev:Att det fanns en fientlig spion i Hitlers närhet - är oomtvistat, men VEM det var - har vi aldrig fått veta.
Är det verkligen oomtvistat? Det är faktiskt första gången jag hör att någon i Hitlers absoluta innersta krets ska ha varit sovjetisk spion.
Innersta krets, är kanske en överdrift - men någon i hans närhet, fast okänd.

Det mesta & bästa vittnesmålet om ''läckan'', var faktiskt Hitler själv. Som gång efter annan, fann sina militära planer avslöjade till den sovjetiska sidan. Och klagade i minst 18 månader om detta.
Mycket av detta har skrivits på Enigma's konto - men Hitler visste att ryssarna var informerade om hans åtgärder - snabbare än vi numera vet att britterna, sparsamt - läckte Enigmahemligheter till Moskva.

Hitler var mycket - men korkad var han inte. I detta fall anser de flesta studenter att han hade rätt., Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3532
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av von Adler » 13 augusti 2012, 01:16

Hm, med tanke på hur illa Sovjet var förberett på allt tyskarna företog sig innan sommaren 1943, så kan läckan inte ha läckt särskilt mycket innan dess. Vlasovs offensiv, Kharkov-offensiven våren 1942, det tyska genombrottet i Fall Blau, Operation Mars, Mansteins motslag vid Kharkov - alla var stora sovjetiska misslyckanden där man inte tycktes ha tillgång till tyskarnas planer eller information om deras positioner och tillgängliga styrkor.

Zitadelle var rätt uppenbar - tyskarna laddade upp i månader. Sovjeterna börjar bli bra på radiopejling, maskirovka och basala saker som att prekalkylera artilleribombardemang, ladda upp med reserver. Ändå går det riktigt bra för tyskarna - det är inte förrän sovjeternas motoffensiv tar tyskarnas depåer som de har riktigt stora förluster.

Efter det? Bagration, men vad hade tyskarna att sätta emot det? Deras bästa var nere i Ukraina på grund av sovjeternas Maskirovka.

Ska vi tro på en källa bör den dyka upp tidigast våren 1943 - och vara tystad till på vårvintern 1945, då tyskarna genomförde ett antal operationer som djupt överraskade sovjeterna.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Lasse » 13 augusti 2012, 01:21

Amund skrev:
Terje skrev:gissa personen genom att identifiera de personer i Hitlers närhet vars öde inte finns trovärdigt dokumenterat
Det är den här omständigheten som jag tror ligger bakom alla rykten i just Martin Bormanns fall. Eftersom han försvann i slutstriderna de sista dagarna så är det ju ganska naturligt om det skapas en del myter runt hans person. Flera personer sägs ju ha sett honom i både Chile och Paraguay trots att det såvitt jag förstår är ganska fastslaget nu att han dog där i Berlin i enlighet med Arthur Axmanns vittnesmål.
Så vitt jag vet är det helt säkert att han dog i Berlin, vill minnas att man för några år sedan fann kvarlevorna av en man som hade resterna av en cyanidkapsel i käken (tunna glasfragment) och att detta kranium gick att koppla till Bormann genom tandkort.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 755
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Urban » 19 augusti 2012, 13:43

Finns en del info på wikipedia om detta; http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Bor ... tification och där nämns även detta med spionmisstankarna

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av varjag » 19 augusti 2012, 14:08

Jag tror vi kan frikänna Bormann från spionmisstankar.
Vissa har kastats mot Hermann Fegelein, som skjöts under ouppklarade omständigheter den 29:e(?)
Fegelein - hade en ''frilla'' i sin lägenhet i Berlin. Plus - stora summor av utländska valutor, diverse guld & ädelstenar.
Att han förberedde ett ''avhopp'' - var klart. Men - vem kvinnan, hans älskarinna var - fick vi aldrig veta.
Hon - ''försvann'' - när Fegelein arresterades och kördes tillbaka till bunkern. Och har ibland utpekats som ''konduktorn'' till Moskva.
Men igen - är det tveksamt, då Fegelein knappast var inbegripen i Hitlers hemligare planeringar. Dessutom var hans tjänst som SS-adjutant till FHQ knappast lång nog för att ha varit ''läckan''.

My Tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Martin Bormann - sovjetisk spion?

Inlägg av Stilleben » 19 augusti 2012, 16:16

Kvinnan ifråga var tydligen inte Gretl Braun (som var en tre år yngre syster till Hitlers Eva Braun) och som var gift med Fegelein.

Hitler vägrade att benåda sin svåger Fegelein, denne avrättades för desertering 29.4. 1945.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Gretl_Braun och http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_Fegelein

Skriv svar