Stalin, kapitalist minsann!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Stalin, kapitalist minsann!

Inlägg av Hans » 10 maj 2012, 16:03

Hade jag ingen aning om - vet någon mer?
Strategypage skrev:Stalin Adopts the Profit Incentive

Finding that neither the lavish distribution of medals nor the systematic execution of “shirkers, defeatists, and cowards” were sufficient to properly motivate the men of the Red Army to fight harder, in 1943 Stalin introduced a system of cash rewards for outstanding performance in combat. A lengthy schedule of cash payments was instituted to recognize outstanding performance in the field:

•Snipers, 500 rubles per kill, plus 200 for the sniper’s assistant
•Anti-tank troops, 500 rubles per tank killed for the gunner, and 200 for each assistant
•Tankers, 500 rubles per tank killed to the commander, the gunner, and the driver, plus 200 for any other personnel
•Artillerymen, 500 rubles per tank killed to the commander and the gunner, plus 200 for each soldier serving the gun
•Aviators, 500 rubles per airplane killed to the commander, and 200 for any other aircrew
•AA troops, 500 rubles per airplane killed to the commander and the gunner, plus 200 for each soldier serving the gun.
Troops could also earn rubles by salvaging equipment on the battlefield. For tanks, for example, there was a sliding scale depending upon type: for each KV or other heavy tank, 500 rubles, for T-34s or other medium tanks, 2,000 rubles, for T-60s or other light tanks, 500 rubles, with the money shared among the men effecting the recovery.

To put this in perspective, in 1943 the base pay of a private in the Red Army was just 600 rubles a year, a little more than $20 at the prevailing exchange rate.

BookNote: The recent Why Stalin's Soldiers Fought: The Red Army's Military Effectiveness in World War II (Modern War Studies) , by Roger R. Reese, is highly recommended for its unusually insightful and ground-breaking look at the Soviet soldier during the “Great Patriotic War”.
Några prickskyttar torde ha blivit hyfsat rika. Fast det blev något fel i partiet om stridsvagnsbärgning.

MVH

Hans

diskutera
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Stalin, kapitalist minsann!

Inlägg av diskutera » 10 maj 2012, 20:13

Missade jag något i texten eller hur kunde de bevisa en "kill"?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stalin, kapitalist minsann!

Inlägg av Hans » 10 maj 2012, 20:22

diskutera skrev:Missade jag något i texten eller hur kunde de bevisa en "kill"?
Bra fråga, vet ej. Tyskarna var hyfsade med att ha vittnen m.m. för att få kredit för en 'kill' men hur det funkade hos bolschevikerna vet jag inte. Men 500 rubel var ju nästan en årslön för en soldat så försök till fusk måste ju ha förekommit. Boken som näms står på min lista.

MVH

Hans

Skriv svar