Nån som såg "svensken på Omaha beach"?
Nån som såg "svensken på Omaha beach"?
Minns inte om det var exakt så dokumentären hette. Sändes i 4:an nån gång före jul. Handlade om en av få svenskar som deltog i landstigningen i Normandie, närmare bestämt på Omaha.
Nån som såg den? Vad tyckte ni?
Själv blev jag ganska snabbt misstänksam. Inget av det den gamle mannen sa tydde på att han verkligen varit där. Varken han eller speakern uppgav vilket förband han tillhörde, i vilken anfallsvåg han deltog eller vad som hände efter landstigningen. Mytomanvarning. Han kan ha varit kock på ett transportfartyg.
Det var nog den sämsta 2vk-dokumentär jag sett.
TV4 tror visst att det räcker med att visa en gammal man i rullstol, några bilder på medaljer och gamla svartvita filmer på Hitler, nazister och judar. Sen är det bara att skriva en speakertext, lägga på lite dramatisk musik och så köra.
Jag anklagar inte den mannen för att vara mytoman, jag blir bara irriterad över TVs låga kvalitet på programmet.
Ett plus dock för ett fint personporträtt av en gammal man från Sverige.
/Gribing
Nån som såg den? Vad tyckte ni?
Själv blev jag ganska snabbt misstänksam. Inget av det den gamle mannen sa tydde på att han verkligen varit där. Varken han eller speakern uppgav vilket förband han tillhörde, i vilken anfallsvåg han deltog eller vad som hände efter landstigningen. Mytomanvarning. Han kan ha varit kock på ett transportfartyg.
Det var nog den sämsta 2vk-dokumentär jag sett.
TV4 tror visst att det räcker med att visa en gammal man i rullstol, några bilder på medaljer och gamla svartvita filmer på Hitler, nazister och judar. Sen är det bara att skriva en speakertext, lägga på lite dramatisk musik och så köra.
Jag anklagar inte den mannen för att vara mytoman, jag blir bara irriterad över TVs låga kvalitet på programmet.
Ett plus dock för ett fint personporträtt av en gammal man från Sverige.
/Gribing
- Mathias Forsberg
- Medlem
"Svensken vid Omaha Beach"
Jag såg dokumentären, har för mig att den gick kvällen innnan premiären för BoB. Som en dokumentär för oss kalenderbitare avseende vk2 gav den oss inte speciellt mycket. Trots detta var den intressant som dokumentärfilm om att vara svensk krigsveteran, vilket nog var syftet.
Men, mannen, Kurt Feldtblad, skrev en bok tillsammans med sin bror Walter om sina upplevelser under kriget. Kurt bor i Skåne medan bodern Walter lever i USA. Har för mig att deras bok heter Krigshjältarna (motsvarande).
Gribing, där kan du leta om du vill vara källkritisk.
Det viktiga med dokumentären tycker jag att den visade att det fanns även svenska frivilliga på de allierades sida.
Jag har även för mig att SMB publicerade en artikel (-97 eller -98) i Pennan&Svärdet om en annan svensk frivillig i den amerikanska armén.
Han skulle även ha stupat i samband med striderna i Normadie.
Men, mannen, Kurt Feldtblad, skrev en bok tillsammans med sin bror Walter om sina upplevelser under kriget. Kurt bor i Skåne medan bodern Walter lever i USA. Har för mig att deras bok heter Krigshjältarna (motsvarande).
Gribing, där kan du leta om du vill vara källkritisk.
Det viktiga med dokumentären tycker jag att den visade att det fanns även svenska frivilliga på de allierades sida.
Jag har även för mig att SMB publicerade en artikel (-97 eller -98) i Pennan&Svärdet om en annan svensk frivillig i den amerikanska armén.
Han skulle även ha stupat i samband med striderna i Normadie.
s
Jag tyckte den var "sölig".
Lite om själva kriget och mycket om annat.
Lite om själva kriget och mycket om annat.
Ja, jag vill inte hålla på och klaga när det nu görs en dokumentär om en svensk i Normandie. Men jag tycker att om man lägger ner energi på att göra det här så borde man göra det bra. Förmodligen insåg filmaren att Kurt inte skulle palla med att berätta för mycket detaljer, och därför fick man fylla ut programtiden med stämningsbilder på hav, journalfilmer med marscherande tyskar och annat. Är det kvalitet? Nej tyvärr.
/Gribing
/Gribing
-
Kompanichefen
- Medlem
Det finns en bok av Lars Ericsson som heter "Svenska frivilliga". Där kan ni läsa om svenska frivilliga, dock inte bara från andra världskriget. Det var nu ett tag sedan jag läste boken, men jag vill minnas att den var seg och en aning för akademisk, men det var i vart fall vad jag tyckte då. Boken är - om jag minns rätt - utgiven i mitten av 90-talet.
--
--
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag skruvade på mig lite pinsamt när jag såg dokumentären. Mannen var ju gaggigare än "Abe Simpson".
Det hade nog varit bättre om man använt en speaker röst som åter givit vad den gamle mannen sagt. Efter det att man lagt berättelsen i rätt ordning och redigerat bort alla sidospår.
Missförstå mig inte nu. Gamla människors berättelser är jätteviktiga och intressanta men de har en förmåga att sväva iväg litegrann.
Sedan var det lite B med de obligatoriska journalfilmssekvenserna.
Sonderling
Det hade nog varit bättre om man använt en speaker röst som åter givit vad den gamle mannen sagt. Efter det att man lagt berättelsen i rätt ordning och redigerat bort alla sidospår.
Missförstå mig inte nu. Gamla människors berättelser är jätteviktiga och intressanta men de har en förmåga att sväva iväg litegrann.
Sedan var det lite B med de obligatoriska journalfilmssekvenserna.
Sonderling
Vadå 20 st? Samlar du på svenskar som var med i Normandie? Vilka namn har du fått ihop och i vilka förband fanns de?loop skrev:Intressant, givetvis missade jag den. Då var de alltså fler än de två jag visste om. En stupad svensk vid Normandie var Jan Güettler.
Ett till namn snart så borde jag ha 20st, ingen som vet några? Om ni inte vill skriva här så skicka ett meddelande.
/Gribing