Otto Skorzenys trovärdighet

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av sonderling » 12 januari 2012, 09:49

varjag skrev:Om trovärdigheten hittas denna träffande rad på ett tyskt forum;
Solange Du nicht mit Skorzeny als Quelle kommst bist Du vor Lynch-Justiz sicher

- småler Varjag
Kan du inte översätta detta till anglosaxiska?
(Det där med lynch justis fattar jag men resten?)
Hälsningar Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Hans » 12 januari 2012, 09:52

As long as you do not come with Skorzeny as a source you're safe from lynch justice
http://translate.google.be/?hl=en&tab=w ... D%0A%0D%0A

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av varjag » 12 januari 2012, 12:25

Hans skrev:As long as you do not come with Skorzeny as a source you're safe from lynch justice
http://translate.google.be/?hl=en&tab=w ... D%0A%0D%0A

MVH

Hans
I svensk klartext: Så länge du INTE använder Skorzeny som källa - behöver du inte frukta Lynchmobben - 8O
- jag gjorde feltrampet och resultatet ser vi här.

Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av lampros » 14 januari 2012, 17:12

varjag skrev:
Hans skrev:As long as you do not come with Skorzeny as a source you're safe from lynch justice
http://translate.google.be/?hl=en&tab=w ... D%0A%0D%0A

MVH

Hans
I svensk klartext: Så länge du INTE använder Skorzeny som källa - behöver du inte frukta Lynchmobben - 8O
- jag gjorde feltrampet och resultatet ser vi här.

Varjag
Mycket talande... Jag kommer själv att fortsätta ha Skorzeny som "dark knight" i mitt privata panteon. Jag tänker inte skriva någon AVK-historik och behöver därför ej kannstöpa om hans trovärdighet. "Hemliga uppdrag" är och förblir bra = "a good read". Sedan är kanske Skorzenys Wikisida suspekt, där är han Hjälten. Jaja. Saken var väl den att den österrikiska republik han växte upp i inte hade allmän värnplikt. Innan Anschluss hade han inte gjort någon värnplikt. Efter denna 1938-anslutning till Stortyskland infördes så allmän värnpilkt. En ca 30-årig Skorzeny skulle då lumpa. Flygare ville han bli men var för gammal. Det fick bli armén. Så nog hade han ledarkvaliteter och nog var han i fält. Detaljer får de tvivelsjuka hårklyva om.

Svart eller vitt, hjälte eller malaj. Jaha. Säg det då. Jag tycker Skorzeny var en intressant typ. Gör själv lumpen som 30-årig och anta utmaningarna. Nej visst ja, han skarvade ju om detaljen si och så. Nåja som sagt, jag sätter inte hans bok som trovärdig, forskningskvalificerad källa så lynchningen av mig vare därmed också inställd :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Wooster » 14 januari 2012, 18:20

varjag skrev: I svensk klartext: Så länge du INTE använder Skorzeny som källa - behöver du inte frukta Lynchmobben - 8O
- jag gjorde feltrampet och resultatet ser vi här.

Varjag
Eh?

Marcus ifrågasätter Skorzeny som enda källa kring hans egna bedrifter - och då faller du likt en italiensk forward i anfallszonen och skriker att du fått en lynchmobb över dig?

Att endast förlita sig på en persons egen beskrivning av sina handlingar är, oavsett vem personen är, hyggligt tveksamt ur ett källkritiskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Blixten » 15 januari 2012, 01:18

Wooster skrev: Marcus ifrågasätter Skorzeny som enda källa kring hans egna bedrifter - och då faller du likt en italiensk forward i anfallszonen och skriker att du fått en lynchmobb över dig?
Jag uppfattade det som att varjag snabbt insåg problemet med att lita på vad Otto skrivit och till och med smiskade sig själv på fingrarna sas.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Marcus » 22 september 2012, 10:45

Eftersom "Europas farligaste man" tydligen släppts av SMB nyligen känns det passande att lyfta upp denna tråden igen.

/Marcus

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av varjag » 22 september 2012, 12:49

Marcus Wendel skrev:Eftersom "Europas farligaste man" tydligen släppts av SMB nyligen känns det passande att lyfta upp denna tråden igen.

/Marcus
Eptitatet ''Europas Farligaste Man'' - var ju en journalistisk klyscha från 1946 när karlen satt i rannsakningsfängelse i Nürnberg.
Jag hoppas att vad nu SMB publicerar - kan överkomma den sortens hysteri. Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Marcus » 22 september 2012, 13:12

varjag skrev:Eptitatet ''Europas Farligaste Man'' - var ju en journalistisk klyscha från 1946 när karlen satt i rannsakningsfängelse i Nürnberg.
Jag hoppas att vad nu SMB publicerar - kan överkomma den sortens hysteri. Varjag
Med tanke på att det är hans bok snarare än en vettig analys som publiceras så är det tyvärr tveksamt: http://www.smb.nu/index.php/component/c ... igaste-man

/Marcus

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av varjag » 22 september 2012, 13:27

Marcus Wendel skrev:
varjag skrev:Eptitatet ''Europas Farligaste Man'' - var ju en journalistisk klyscha från 1946 när karlen satt i rannsakningsfängelse i Nürnberg.
Jag hoppas att vad nu SMB publicerar - kan överkomma den sortens hysteri. Varjag
Med tanke på att det är hans bok snarare än en vettig analys som publiceras så är det tyvärr tveksamt: http://www.smb.nu/index.php/component/c ... igaste-man

/Marcus
Tack Marcus för den. Alltså uppvärmd gammal soppa från SMB - well, dom kanske har vettet tillägga den ''analys'' du efterlyser 8-)

Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Marcus » 22 september 2012, 14:04

varjag skrev:Tack Marcus för den. Alltså uppvärmd gammal soppa från SMB - well, dom kanske har vettet tillägga den ''analys'' du efterlyser 8-)
Förhoppningsvis, även om artikeln inte visar några sådana ambitioner.

Att idag återutge något från en av parterna i kriget utan att ta med ordentliga uppdateringar och analyser av vad som kommit fram i ämnet sedan kriget känns inte helt seriöst, i synnerhet när det gäller en person som kritiserats för att ha ett något flexibelt förhållande till sanningen.

/Marcus

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Trismegistus » 22 september 2012, 14:23

Jag kommenterade redan i våras utgivningen av denna bok i en tråd på ett annat forum och det verkar tyvärr inte som det levererades så mycket nya analyser i denna SMB-bok utan mest var samma gamla uppvärmda Goebbels-propaganda som även Skorzeny framgångsrikt återanvände när han skrev sina memoarer.

Personligen så tycker jag att det hade varit mer givande om SMB hade gett ut en översättning av förhörsprotokollen från Nürnberg, gärna då med kommentarer om vad som genom forskning kommit fram sedan 1945. Då hade läsarna själva kunnat se Skorzenys flexibla sett att se på sanningen och få en mer nyanserad bild av Skorzeny som person och det som han sedan beskriver i sina memoarer.

Man ser i dessa protokoll ganska tydlig att förhörsledarna fått sina föreställningar om Skorzeny via den tyska propagandaapparaten och att Skorzeny snabbt inser detta och gör sitt bästa för att blåsa upp sin egen roll i de olika operationerna.

Gällande hans utmärkelser som diskuterades i trådens början så är det denna information som finns att hitta i förhörsprotokollen:
Bild

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Marcus » 23 september 2012, 11:53

Tackar för den bilden.

/Marcus

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av perfetto » 24 september 2012, 09:41

14:e raden nedifrån..."fucker"??
Nog för att de hade en uppsjö graderingar och utmärkelser, men det där låter grandiost : )

Ach so, ser nu att det var ett efternamn.

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: Otto Skorzenys trovärdighet

Inlägg av Wilkman » 18 oktober 2012, 11:08

Marcus Wendel skrev:
varjag skrev: Alltså ljög han om Unternehhmen Franz - och det mesta andra - en riktig Skitstövel
Jag bara påpekar att hans utsagor om sina insatser bör tas med en nypa salt baserat på andra överdrifter från hans sida.

/Marcus
Hej,

Kan man få exempel på dessa överdrifter?
Marcus Wendel skrev: Givetvis, men frågan är var huvuddelen av berömmet bör hamna, hos Skorzeny och Waffen-SS eller hos Luftwaffes fallskärmjägare?
Marcus Wendel skrev: Detta handlar inte om några detaljer utan att han (med hjälp av Goebbels & Co) tagit åt sig all ära för något där han bara varit perifert inblandad i planering, det är med andra ord inte något minnesgroda (sådana gör vi oss alla skyldiga till) utan medveten förvrängning av fakta under krigsåren liksom senare och som fortsätter att bita sig fast än idag.
Jag påstår inte att Otto är ett sanningsvittne, men jag har läst boken…

Ang Räddningen av Mussolini från Gran Sasso…
Om man läser vad Otto verkligen skriver i sin bok:

Beslut om luftlandsättning, Otto skriver: ”Vi övervägde båda möjligheterna länge och utförligt och General Student beslöt sig för den senare

And fallskärm eller segelflyg, Otto skriver: Det sista avgörandet i denna fråga låg hos kårstabens sakkunniga och hos general Student.”.

”Efter moget övervägande gav general Student sitt slutgiltiga bifall och samtidigt sina order

”Efter det beskedet utarbetade Radl och jag [Otto] ytterligare en del detaljorder

Otto skriver: ”då kom löjtnant Radl med en lösning; ”Vi tar med oss en högre italiensk officer, som är välbekant för karbinjärtruppen där uppe””

Ang medias bild, Otto skriver: ”[fotografen] Han gjorde det mer än oskickligt. Senare förargade det mig mycket att de filmsekvenser som visades i nyhetsjournalerna gav sken av att fotorgrafierna tagits vid själva landningen.”

Ottos bild av hur skickliga de var: ”En sak stod klart för mig: Soldatturen hade varit på min sida och hjälpt mig mycket. [.] Och speciellt idag!”

Otto skriver ”Och hur tacksam måste jag inte vara mot alla mina kamrater, som frivilligt följt med mig. Utan deras järnhårda skjutdiciplin och deras sorglösa mod hade jag inte kunnat uträtta någonting.”

Ang propagandan, Otto skriver: ” Det fanns naturligtvis också press och bildreprotrar i högkvarteret. De ägnade sig åt mitt fall och spred en otrolig massa dumheter i sina blad, precis som man gör nuförtiden. Av mig fick de inte höra mycket. Det mesta var redan då ett resultat av yrkesmässig fantasi.

Otto skriver om propagandakompaniet som filmatiserade händelsen: ”Jag fick veta att folk från ett propagandakompani var på väg för att filma försenade ”originalupptagningar” av aktionen på Gran Sasso.”



/W

Skriv svar