henryk - http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=111&p=1623593#p1623593 skrev:OKRĘTY WOJENNE
Dwumiesięcznik Vol. XVIII, Nr 3/2011 (107) ISSN-1231-014X, Indeks 386138
Andrzej S. Bartelski
Udział Polskiej Marynarki Wojennej w Wojnie Zimowej
The Role of the Polish Navy in the Winter War
This article discussed a number of uses of the Polish Navy against the USSR in the Winter War, as proposed by the UK and France. The following is a proposal to use Polish troops.
(My translation)=9. Jako ciekawostkę można dodać, że według marszałka von Mannerheima generał Sikorski złożył Finom propozycję utworzenia polskiego korpusu pomocniczego złożonego z internowanych na Litwie i Łotwie polskich żołnierzy (ocenianych na około 20 tysięcy żołnierzy). Oba kraje wstępnie zgodziły się na zwolnienie części żołnierzy i wysłanie ich do Szwecji (bezpośredni transport do Finlandii jako kraju bezpośrednio zaangażowanego w działania wojenne nie był możliwy). Projekt jednak upadł, ponieważ Szwecja odmówiła tranzytu polskich żołnierzy.= 9 It is interesting to add that, according to Marshal von Mannerheim, General Sikorski submitted to the Finns a proposal to create a supporting Polish Corps, composed of Polish soldiers interned in Lithuania and Latvia (estimated at about 20 thousand soldiers). Both countries initially agreed to release the soldiers and send them to Sweden (direct transport to Finland was not possible as it was a country directly involved in hostilities). The project collapsed, however, because Sweden refused the transit of the Polish soldiers.
Polska trupper under vinterkriget?
Polska trupper under vinterkriget?
Nedanstående kommer från AHF, känner någon till mer om planerna och ifall Sverige stoppade dem?
Re: Polska trupper under vinterkriget?
Min spontana tanke är att eftersom ryssarna redan tvingat till sig rätten att ha baser och trupp i både Litauen och Lettland innan vinterkirget bröt ut, så lär dom inte ha stillatigande låtit internerade polska trupper få lämna dessa länder för att slåss i Finland.
Tror idéen hade varit totalt omöjlig att genomföra.
/CvD
/CvD
Den tanken slog mig också men det vore intressant att veta om Sverige fick någon fråga i ämnet och då gav ett nekande svar.
/Marcus
/Marcus
Ja, som framgår av den polska texten är källan Mannerheims memoarer. Dessvärre sägs där (del II, s. 219 i svenska upplagan från 1952) inte något om när förslaget framlades.
Jag skrev följande
1. Enligt Nevakivi det var i första hand 80 piloter det handlade om.
2. Obeväpnade Polska soldater skulle förses med vapen någonstans ifrån?
3. Tyskland hade ju gjort det helt klart att allierade trupper på Svensk mark var en krigsförklaring.
( enstaka civila, typ 800 Normänn var OK, men var skulle dessa Polacker utrustas och av vem?)
4. Hela frågan fastnade i Politik mellan Frankrike/England och Polska exil-regeringen (som då befann sig i Frankrike Angers) Då Polackerna krävde få vara en jämbördig allierad och sitta med i de allierade krigsrådet om Finland
Mvh
/John
The subject has been researched by Jukka Nevakivi in his book "the Appeal that was never made"
page 180ff
Did the artice in OKRĘTY WOJENNE in any way tried to explain
- how the Poles would have been equipped?
- Why Sweden would invite and arm an occupation army ?
As the primary goal of the Western allies where to stop Iron ore shipments to Germany.
Actually
At least 300 Poles where sent from the Baltic states to Sweden and of these aproximate 80 where pilots.
But RAF prefered to get those to England rather than equiping them with aircrafts and sending them to Finland.
Cheers
/John
1. Enligt Nevakivi det var i första hand 80 piloter det handlade om.
2. Obeväpnade Polska soldater skulle förses med vapen någonstans ifrån?
3. Tyskland hade ju gjort det helt klart att allierade trupper på Svensk mark var en krigsförklaring.
( enstaka civila, typ 800 Normänn var OK, men var skulle dessa Polacker utrustas och av vem?)
4. Hela frågan fastnade i Politik mellan Frankrike/England och Polska exil-regeringen (som då befann sig i Frankrike Angers) Då Polackerna krävde få vara en jämbördig allierad och sitta med i de allierade krigsrådet om Finland
Mvh
/John
Men det funkade alltså för minst 300 Polacker.CvD skrev:Min spontana tanke är att eftersom ryssarna redan tvingat till sig rätten att ha baser och trupp i både Litauen och Lettland innan vinterkirget bröt ut, så lär dom inte ha stillatigande låtit internerade polska trupper få lämna dessa länder för att slåss i Finland.
/CvD
Så Sovjets makt var inte riktigt så stark vinter 39-40.
Mvh
/John
Man lär sig något nytt hela tiden 
/CvD
/CvD
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Finland avvisade väl en hel del erbjudanden om frivilliga, med motivationen att de behövde vapen, inte män. Endast färdigutbildade och -utrustade trupper med vinterträning skulle göra någon skillnad - övriga skulle bara vara en belastning för den finska trängen och underhållstrupperna.
Om dessa internerade trupper fått föra med sig sina vapen vore det kanske intressant för Finland, vilket förefaller tämligen otroligt.
Om dessa internerade trupper fått föra med sig sina vapen vore det kanske intressant för Finland, vilket förefaller tämligen otroligt.
Jag antar att de flesta polska interner befann sig i Litauen eftersom Polen delar gräns med Litauen men inte med Lettland.
Hur tog de 300 sig till Sverige?
Den enda litauiska hamnstaden, Klaipeidia, togs ju över av tyskarna i mars 1939 efter dom givit Litauen ett ultimatum.
Har svårt att se att 300 kan ha tagits sig till Lettland utan vidare.
Dessutom var ju inte de litauisk-polska förbindelserna de bästa under mellankrigstiden på grund av kontroversen rörande Vilnius, som Polen hade besatt men som Litauen betraktade som sin huvudstad.
För övrigt, har jag för mig att Ungern erbjöd 25000 frivilliga till Finland på grund att dom kände en finsk-urgisk gemenskap. Tyskland som besatte alla transportvägar norrut, ska ha sagt nej på grund av de då vänskapliga förbindelserna till Sovjet.
/CvD
Hur tog de 300 sig till Sverige?
Den enda litauiska hamnstaden, Klaipeidia, togs ju över av tyskarna i mars 1939 efter dom givit Litauen ett ultimatum.
Har svårt att se att 300 kan ha tagits sig till Lettland utan vidare.
Dessutom var ju inte de litauisk-polska förbindelserna de bästa under mellankrigstiden på grund av kontroversen rörande Vilnius, som Polen hade besatt men som Litauen betraktade som sin huvudstad.
För övrigt, har jag för mig att Ungern erbjöd 25000 frivilliga till Finland på grund att dom kände en finsk-urgisk gemenskap. Tyskland som besatte alla transportvägar norrut, ska ha sagt nej på grund av de då vänskapliga förbindelserna till Sovjet.
/CvD