Att nazisterna inte bara tog livet av judar utan också av romer, opposition och homosexuella är nog känt, även om det inte uppmärksammas lika mycket som just morden på judarna. Jag har också läst om morden på de psykiskt sjuka, och jag kom att tänka på hur det var med de handikappade.
Nazisterna dödade bevisligen psykiskt funktionshindrade människor; dödade de även fysiskt funktionshindrade? Jag talar då om personer vars psyke fungerade felfritt, så som blinda, döva och rullstolsbundna. Nazismen tog ställning mot människor med obotliga sjukdomar och funktionshinder och allehanda "defekter" i sin jakt på perfektion. Förekom det att människor som var handikappade rent fysiskt blev dödade liksom de som var psykiskt handikappade blev? Det skulle stämma in på det synsätt som rådde. Jag har hört antyndingar om det här och var och läst om det i skönlitterära böcker, men jag har inte fått det bekräftat. Kanske har någon svaret?
Tack på förhand.
Mord på de handikappade
Mord på de handikappade
Senast redigerad av 2 oilc, redigerad totalt 24 gång.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Re: Mord på de handikappade
Jag hörde på en dokumentär på Viasat History eller om det var Historychannel där man talade om dödandet av bland annat personer som led av vad vi i dag kallar Downs syndrom och personer som led av CP-skador. Men huruvida de klassas som psykiska eller fysiska åkommor vet jag inte.
Har aldrig hört talas om att man mördade någon ("arisk") person pga avsaknad av en arm eller så. Men det betyder ju inte att det inte skedde.
Har aldrig hört talas om att man mördade någon ("arisk") person pga avsaknad av en arm eller så. Men det betyder ju inte att det inte skedde.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
Re: Mord på de handikappade
Det var inte så heller. Det skulle ju kunna tolkas som att "barmhärtigdödandet" även kunde drabba tappra men svårt invalidiserade soldater. Och ryktesspridningen kring morden med ogillandet från katolska präster var alltså besvärande för regimen.Fredrik Andersson skrev:Jag hörde på en dokumentär på Viasat History eller om det var Historychannel där man talade om dödandet av bland annat personer som led av vad vi i dag kallar Downs syndrom och personer som led av CP-skador. Men huruvida de klassas som psykiska eller fysiska åkommor vet jag inte.
Finns litet om detta på Skalman, viewtopic.php?f=6&t=3742&view=previous