Förlustsiffror per årsklass?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
John
Medlem

Förlustsiffror per årsklass?

Inlägg av John » 17 augusti 2011, 08:57

Hej

Har just avslutat "Ivans krig" av Catherine Merridale.
I boken finns en uppgift om att 90% av sovjetiska(ryska?) män av årklass 1921 dödades i kriget. (s.381)

Jag har i ett program på TV hört att 2/3 av tyska män i den värst utsatta årsklassen dödades. Jag antar att även det skulle kunna vara 1921 år klass.

Hursomhelst undrar jag om dessa siffror kan bekräftas med andra källor. Har någon en källhänvisning eller en länk med ovanstående uppgifter skulle det vara intressant att ta del av dessa.

Synpunkter och mer fakta på denna frågeställning mottages också gärna.

//John

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Förlustsiffror per årsklass?

Inlägg av a81 » 2 september 2011, 00:23

Kan det verkligen stämma? 90 procent är oerhört mycket och även i Sovjetunion måste väl rätt många soldater ha haft mera "ofarliga" uppdrag (bevakning, transporter, etc).

Hursomhelst måste en stor andel av de ryska soldaterna ha dödats under kriget, vilket tillsammans med den mycket låga medellivslängden för män i Ryssland* bör innebära att få andra världskriget-veteraner fortfarande är i livet där.

* Drygt 60 år, alltså som i Sverige på 1920-talet.

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 2 september 2011, 11:02

Hej

Det känns onekligen som en mycket hög siffra. Därav min fråga.
Men det är en siffra i en seriös bok och inte en obskyr internetsida så jag kan inte helt avfärda den.

Sedan är det ju det här med statistik. Det går ju den vägen att bevisa det mesta.
Någon form av referens från andra källor hade varit intressant.

John

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 3 september 2011, 00:15

Ibland kan det vara bra att kolla en extra gång vad det står. Kanske handlar det bara om någon del av armén, kanske gäller det bara soldater föddda 1921 i någon viss del av landet? Etc?

Jag har dock inte så bra koll på andra världskriget, så troligen finns det andra som kan ge bättre svar.

Skriv svar