mygg, nazism och kommunism

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
tommyjonason
Medlem

mygg, nazism och kommunism

Inlägg av tommyjonason » 9 augusti 2011, 22:07

Läste just en utmärkt skönlitterär bok om eländet på Nordkalotten, Grense Jakobselv av Kjartan Flögstad. Om professor Tore Pryser läser detta blir han inte glad, det har varit en hel del debatt i Norge om att Flögstad helt enkelt stulit Prysers forskningsresultat, med namngivna personer, och använt dem i sin bok utan att ange källan.
Det må vara hur det vill med det, men en mycket skickligt skriven bok var det. Som verkligen gav en god bild av de förfärliga förhållandena vid Litsa fronten. För till Murmansk kom de aldrig, de österrikiska bergsjägarna.

Vad jag förstått fanns det några klart urskiljbara faktorer som störde det ariska korståget mot de ibland mongolliknande
untermenschen från öst, för att tillföra lite tysk HochKultur

För det första var det sovjetiska armens hårdnackade kamp med outtömda resurser av mannskap.
För det andra var det terrängen och brist på vägar, stridsvagnarna stod bara och slirade i myrmarken utan att komma framåt.
För det tredje var det kylan. Den hade tyskarna glömt bort, troligen trodde man här, som på övriga delar av fronten att de 20 milen till Murmansk skulle vara snabbt avklarade, eller kanske att österikiska berrgsjägare tålde lite 40-gradig kyla.
För det fjärde - myggen!!!

Under sommarmånaderna gick det inte ens att sikta med bössan, myggen omöjliggjorde alla försök att sikta. Det beskrivs bra i boken, och efter att ha stått på Luossavaara en sommarkväll förstår jag precis hur det var.
Fanns det inget botemedel, som den fina Djungeloljan, som numera lär vara förbjuden. liksom murklor, för att den var giftig. Men den klarade laxöringsmete en ljus sommarkväll, fast det luktade och kändes pyton.

Frågan är alltså, hade Wehrmacht något motmedel?
Nånting borde man ha hittat på. Och ryssarna, hur gjorde dom? Hjälpte det att dricka Vodka och röka Papyross? Eller tycke myggen inte om untermenschen kanske

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: mygg, nazism och kommunism

Inlägg av millgard » 9 augusti 2011, 22:29

Man hade som alla andra beckolja, skulle jag tro. Användes långt in i modern tid och jag tror svärfar ännu brukar det ibland när han skall ut på hjortronmyren...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 augusti 2011, 22:48

millgard skrev:Man hade som alla andra beckolja, skulle jag tro. Användes långt in i modern tid och jag tror svärfar ännu brukar det ibland när han skall ut på hjortronmyren...
Kna tänka mig att man använde nån form av DDT (Var det uppfunnet då?)
:)

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 9 augusti 2011, 22:56

Din svärfar känner säkert till Djungeloljans förträfflighet.

Intressant är att vissa människor tycker myggen helt enkelt inte om. Som min mor t.ex., hon får knappt ett myggbett. Det måste bero på utsöndring av något, nån aminosyra eller liknande. Frågan är om den medicinska vetenskapen känner till det.
Ett intressant forskningsprojekt

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 9 augusti 2011, 23:45

Jag tror att myggen biter nog ändå, men man får olika histaminreaktioner på det ämne som mygg och andra blodsugande insekter utsöndrar för att inte blodet skall koagulera. Jag noterar tex oftast myggen först när de fulla av blod lyfter från kroppen... sällan får jag myggbett heller, men nog suger de allt.

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 12 augusti 2011, 22:42

MD650 skrev:
millgard skrev:Man hade som alla andra beckolja, skulle jag tro. Användes långt in i modern tid och jag tror svärfar ännu brukar det ibland när han skall ut på hjortronmyren...
Kna tänka mig att man använde nån form av DDT (Var det uppfunnet då?)
:)
DDT fanns redan innan andra världskriget och användes då till att börja med mest inom jordbruket, men användes efter hand allt mer till att t.ex. avlusa soldater. Tror inte tyskarna i någon större utsträckning använde det mot mygg men jänkarna använde det faktiskt flitigt i slutet av kriget som myggspray i stilla havet. Lär ha varit effektivt och viktigt att sätta in mot främst malariamyggor.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 13 augusti 2011, 09:52

Tyskarna var ju av tradition utomordentligt duktiga kemister. Kunde man göra olja och gummi av brunkol borde det ha varit en bagatell att uppfinna ett myggmedel. Men mygg kanske aldrig var något problem i själva Tyskland.
Dock sysslade väl den del av läkarkåren, som glömt de etiska reglerna och bytt ut dem mot Hitler-rules, med malariaförsök på KZ fångar.

Läste dessutom att det var en karakteristisk doft i tyska flygplan, som man hävdade berodde på alla syntetiska produkter, gummit och läder t.ex. Och fanns det verkligen delvis bakelit i instrumentbrädan?
Så inte nog med att de lät konstigt (osynkroniserade motorer), de luktade konstigt också.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 augusti 2011, 14:27

Tyska soldater i myggrika områden fick myggnät att sätta över hjälmarna.

Skriv svar