Resor till olika slagfält

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Resor till olika slagfält

Inlägg av Leprazy » 6 januari 2003, 19:45

Vet inte hellt säkert vart jag skulle lägga denna topic så jag la den här för här kan nog flera av er svara på min fråga.

Jag hade tänkt att resa iväg på nån resa, ingenting e planerat o allt jag begär av min resa är att få se så mycket som möjligt av ww2, drömmen skulle ju va att få se ett slagfält som man fortfarande kan se tomhylsor o annat kvarlämnat materiel på. Därför skulle jag vilja ha så mycket olika förslag på olika destinationer som ni kan rekomendera.

Tack för alla bra svar :)

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 6 januari 2003, 21:42

Då skulle jag vilja rekommendera en plats jag själv skall besöka i maj, nämligen St. Petersburg (fd. Leningrad). Som medlem i Sveriges enda (?) re-enactment förening (med andra världskriget som tema) har vi blivit inbjudna i att deltaga i uppvisningar i samband med stadens 300 års jubileum. Det skall bli det största skådesspelet kring andra världskriget någonsin (?) med pansar, artilleri och flyg. Vi kommer även att besöka slagfält och museer under vår vistelse. Skall försöka skicka några bilder från vår kamrat förening i Ryssland.
Senast redigerad av 1 Daniel, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 6 januari 2003, 21:48

Hittade sidan, här kommer ett smakprov av vad som väntar...
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Daniel, redigerad totalt 6 gånger.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 6 januari 2003, 21:49

Vid kola halvön ska det ligga massa kvar vad jag hört.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 januari 2003, 22:32

Daniel: ska ni låsas kriga som något SS förbannd med svenska friviliga eller ska ni spela tyskar??? 8O

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 6 januari 2003, 22:40

Verkar ju riktigt mysigt det där, Daniel

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 6 januari 2003, 23:12

I Ryssland kommer vi som åker att köra som SS (Nordland).
I föreningen har vi även folk som är intresserade av att gestalta både ryssar och amerikanare, ju fler desto roligare. Peiper, ser att du bor i Göteborg, är du över 18 och intresserad är du välkommen att höra av dig. Även andra som har ett seriöst intresse och tycker att detta kan vara något är givetvis också välkomna att höra av sig. Tyvärr är nog rysslands resan redan fullbokad men vi försöker att göra minst en liknande resa varje år. Förra året besökte vi Slovakien undre några dagar och deltog i uppvisningar där.
Nedan några utav våra medlemmar.
Bild

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 6 januari 2003, 23:53

Daniel, bara en fråga i ren nyfikenhet.

Varför kör ni som SS och inte Heer?

Borde inte Heer ge större variation, lättare med utrustning och mer allmänt accepterat?

I övrigt verkar det vara en mkt trevlig hobby! :D

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 7 januari 2003, 00:06

Pulse skrev:Daniel, bara en fråga i ren nyfikenhet.

Varför kör ni som SS och inte Heer?

Borde inte Heer ge större variation, lättare med utrustning och mer allmänt accepterat?

I övrigt verkar det vara en mkt trevlig hobby! :D
Personligen är svaret väldig enkelt, är man som jag lite utav en uniformsb*g är ju SS med alla deras camo variationer klart roligast.
Kan även tillägga att vi som valt att gestalta tyskar i föreningen tycker att kopplingen till Nordland är intressant då flertalet svenskar stred just i denna divisionen.
För övrigt förstår jag inte varför det skulle ge mer variation och vara lättare att anförskaffa utrustning för Heer.
Allmänt acceptarat blir det aldrig att "leka" krig i Sverige, och det är därför extra viktigt att sköta verksamheten på ett lagligt sätt och förhindra att virrpannor söker sig till oss.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 januari 2003, 08:54

Hur gör ni när ni skjuter?? har ni sånna där "krutladdningar" som det smäller om, för jag antar att ni inte springer runt och säger: pangpangpang eller liknande.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 7 januari 2003, 12:58

Tack Daniel för ditt tips det verkar jätte intressant, skulle va kul o åka o se det, vet du vilket datum det blir? Men som sagt det skulle va bra o veta vilket datum det blir o hur länge det pågår, eventuellt så skulle man ju kunna ta järnväg där ifrån o upp till Stalingrad som jag starkt funderar på att resa till.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 7 januari 2003, 16:38

Rommel skrev:Hur gör ni när ni skjuter?? har ni sånna där "krutladdningar" som det smäller om, för jag antar att ni inte springer runt och säger: pangpangpang eller liknande.
På rysslandsresan och på de resor föreningen gjort tidigare har vi hyrt eller lånat skarpa vapen som vi sedan fått köpa lös ammunition till. Vapen som tidigare tillhandahållits har varit bla. MG-34, MP-40 och K-98:or, inför rysslandsresan har vi bla. bokat upp två MP-44:or och blivit lovade ett antal "handgranater".
Jag kan försäkra dig om att vi inte springer omkring och skriker pang-pang.

Leprazy!
Uppvisningarna är planerade att ske den 9 maj enligt den info. jag har fått.
Lättaste resvägen till St. Petersburg är antingen flyg, tar ca. 2 tim. och kostar omkring 3000 eller buss och båt för halva flygpriset.

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 7 januari 2003, 17:29

Ja du Daniel, hade varit mycket roligt men tiden finns ju inte där...kanske senare.

Var får ni uniformer och dylikt ifrån?

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 7 januari 2003, 18:19

Uniformer och utrustning är oftast inga som helst problem att införskaffa och framförallt inte som medlem. Sedan skiljer det ju givetvis på olika uniformer i både pris och kvalite. Själv började jag bla. med en mycket bra konverterad gammal svensk uniform (m-39) som jag hade fram till i höstas då jag köpte en Janke uniform, det bästa du kan få tag i efter orginal.

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

coolt

Inlägg av Oskar R. » 7 januari 2003, 18:51

Vad gör ni om ni blir skadade då? eller springer vilse?

är du över 18 och intresserad är du välkommen att höra av dig. Även andra som har ett seriöst intresse och tycker att detta kan vara något är givetvis också välkomna att höra av sig.
Jag är snart det(över arton(jävla gubbe)) berätta gärna mer om priser etc.

Skriv svar