släktingar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Casanova
Utsparkad
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 maj 2003, 12:48
Ort: Sverige

Inlägg av Casanova » 15 januari 2004, 12:36

Min farmors far stred under tyskarnas fana, han var ingengör under operation Barbarossa. Min farfars far dog i ett koncentransions läger. Sorgligt men sant.

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 15 januari 2004, 12:59

Min farfar stred för Sovjetunionen gick med i armen som 14 åring och han vaktade också Japanska fångar.

PS han säger att Japanerna var väldigt artiga :lol:

Användarvisningsbild
Generalfeldmarschall
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 juli 2003, 16:08
Ort: SWE

Inlägg av Generalfeldmarschall » 15 januari 2004, 16:59

har också WW2 släktingar vet inte så mycket om dom.........

någon som vet sidor med info eller liknande har kollat på google hittar inte något

MVH

jasteri
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 januari 2004, 13:04
Ort: Finland

Inlägg av jasteri » 21 januari 2004, 11:25

Nästan alla finländare har förstås släktingar som varit med i kriget.
Min morfar var med i vinterkriget och fortsättningskriget. Han ifångatogs av ryssarna under fortsättningskriget 25.8.1942 och återlämnades i december 1944. Då vägde han 42 kilo och hade rödsot men överlevde de ryska lägren och gruvorna. Exakt ett år tidigare innan han blev fånge, 25.8.1941 stupade hans ena bror och en vecka senare 1.9.1941 stupade hans andra bror.
Den yngsta brodern var inte på fronten (lite som i filmen saving private ryan =)) eftersom tre äldsta sönerna var antingen döda eller försvunna.

Länk till rundradions tv-dokumentärarkiv - om nån kan finska och har tid kan ni kolla:
http://www.yle.fi/dokumentti/sotavangit/sisallys.htm

Min morfar hette Toivo Järvelä, tyvärr dog han för två veckor sedan. Respect!

-Jasse

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

I stort sett alla i min släkt

Inlägg av myom » 21 januari 2004, 15:31

I och med att jag är finländare känner jag många som var med. I stort sett alla i min nära släkt deltog i kriget utom mormor.

Morfar var vid fronten, oklart var och när. Jag tror han blev lätt sårad. Någon av morfars kusiner eller likande föll i kriget, den enda vi känner som dog.

Farfar slogs i fortsättningskriget, oklart om han var med i vinterkriget. Han gick bort 9 år sedan, och farmor har kvar ett skrin med alla hans medaljer, de flesta finska och stora med glitter och krusiduller. Sen någon eller några tyska. Han fick köpa lite mark (den tomt som farmors släkt arrenderade, tror jag) och fick diverse pensioner, resor och kurortsbesök ända till det sista. De tar hand om veteranerna i Finland.

Farmor har jag mest koll på vad hon gjorde. Hon var flygobservatör längst fram i frontlinjen och lärde känna silhuetter, flygplansljud och liknande för att kunna upptäcka annalkande flygplan och skilja dem från de egna. Efter något år blev dessa "halvcivila" attackerade av ryska infiltratörer (desantnikis, eller "desantti" som farmor kallade dem) och sköt ihjäl 17 kvinnor i liknande sysslor. Efter det var hon observatör en bit bakom fronten. Det finns lite bilder som hon har där hon lite olika soldater som sällskap. Jag tror hon tog för sig (: Hon har också några utmärkelser och har liknande veteranpensioner och förmåner som farfar hade.

Sen finns det en massa andra släktingar, och jag har nog sett bilder av dem alla i uniform. När jag växte upp i Sverige tog det lång tid innan jag fattade att inte alla slogs under vk2.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 21 januari 2004, 15:45

Min mormors systers man är österikare och stred i en jägardivision (vet ej vilken) men han var med att inta narvik och stred utanför Dunkirk.
Han hamnade senare i finland där han bla sköt Nebelwerfer 8O
Han flydde med ett par kamrater till sverige nångång 1944.
Hans 2 bröder stupade. Han talar inte så gärna om det förutom när han säger till mig tex "Lita aldrig på politiker" och "Gå aldrig med friviligt".
jag förstår honom.

Mvh John

Användarvisningsbild
Yakima
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:57
Ort: Sthlm

Inlägg av Yakima » 21 januari 2004, 16:12

Ingen i något WW, men min morfars bror emigrerade till USA där han fick en son som senare blev nedskjuten i Korea.

Användarvisningsbild
Thyrus
Medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 9 december 2003, 11:07
Ort: Sthlm, Sverige

Inlägg av Thyrus » 21 januari 2004, 16:50

Farfar, som är Österrikare, var Gebirgsjäger.

Pratar inte om det, har dock fått höra ett fåtal små saker som vart han var och vad en äldre soldat 'lärde' honom när dom var på östfronten. För min far har han aldrig berättat något. Märker att det drar upp starka känslor inom honom så jag vill inte fråga så mycket.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 21 januari 2004, 18:27

Hej.

Min mormor flydde från Norge undan tyskarna som 15åring. Hennes 3 bröder var även med i den norska motståndsrörelsen. Tror en blev dödad. Vad som hände dom andra kommer jag inte ihåg. Längesen hon berättade om dom. Men hon sitter inne med många spännande historier om hur dom lyckades fly undan tyskarna och hur det var att leva bland dom.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 21 januari 2004, 18:34

Mercai skrev:Min mormors morfar var amerikansk soldat (emigrant) i ww1. Han sårades vid Verdun och skickades hem efter att blivit upptäckt och plundrad av ett gäng afrikaner/svarta.
Vet du om de afrikanska soldaterna tillhörde brittiska eller franska armén?

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 21 januari 2004, 18:37

Centurion skrev:
Mercai skrev:Min mormors morfar var amerikansk soldat (emigrant) i ww1. Han sårades vid Verdun och skickades hem efter att blivit upptäckt och plundrad av ett gäng afrikaner/svarta.
Vet du om de afrikanska soldaterna tillhörde brittiska eller franska armén?
Tyvärr inte. Bara hört det från min mormor som hört historien av honom.

Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 24 juli 2003, 15:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor » 21 januari 2004, 18:47

Min morfars äldre bröder var med i Vinter samt fortsättningskriget.

Mvh, Viktor

Anonrouge
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 december 2023, 12:55
Ort: Bandhagen, STOCKHOLM

Re: Ett antal

Inlägg av Anonrouge » 3 december 2023, 13:48

Ett par saker Gatzu.

[Borttaget dravel]

Anonrouge
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 december 2023, 12:55
Ort: Bandhagen, STOCKHOLM

Re: släktingar

Inlägg av Anonrouge » 3 december 2023, 13:50

Jag hade en mycket kär morfar som ryckte in tidigt i "snöhelvetet" som han kallade det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: släktingar

Inlägg av Markus Holst » 3 december 2023, 15:33

Jag ber att få hälsa Anonrouge välkommen till Skalman, men vill samtidigt uppmärksamma dig på att den tråd du gör ditt första inlägg i är 20 år gammal. Ingen av skribenterna är längre aktiv på Skalman så att då i högljudd affekt rikta felaktiga nazistanklagelser mot dem ger liten effekt. Dessutom värderar vi aldrig varandras personer på det vis du gjorde i ditt inlägg utan beter oss respektfullt mot varandra. Så: Gör om och gör rätt.

På Skalman kramar vi varandra.

Skriv svar