En fråga om oktan
-
tommyjonason
- Medlem
En fråga om oktan
Tysk bensin som användes i flygmotorer var låg-oktaning (80?), medan de allierade använde hög-oktaningt bränsle (100-110?)- Det kanske har att göra med att tyskarna syntetiserade bensin ur kol.
Vad har detta för praktisk innebörd?
Jag har aldrig förstått det där med oktan.
Vad skulle hänt om man bytt - tankat Me 109 med 110 oktan och Spitfiren med 80 oktan??
Vad har detta för praktisk innebörd?
Jag har aldrig förstått det där med oktan.
Vad skulle hänt om man bytt - tankat Me 109 med 110 oktan och Spitfiren med 80 oktan??
Re: En fråga om oktan
Jag är inte rätt person att svara på frågan men här kanske svaret finns.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline#W ... ne_ratings
http://forums.ubi.com/eve/forums/a/tpc/ ... 3171070803
MVH
Hans
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline#W ... ne_ratings
http://forums.ubi.com/eve/forums/a/tpc/ ... 3171070803
MVH
Hans
-
tommyjonason
- Medlem
Ja där fanns det verkligen information, tack.
Men något förvirrande och motsägelsefullt, på flera ställen bekräftas att tysk flygbensin hade lägre oktanhalt, men någon påstår att den var likvärdig med vad de allierade hade. Högre oktantal gör att motorn kan jobba med högre tryck och temperatur och mer effekt OM motorn är byggd för det.
Några påstår att det inte ger mer effekt att använda högoktanig bränsle om inte motorn är byggd för det, å andra sidan ges exempel på DaimlerBenz 605 som med tyskt bränsle gav 1450 hp, med svensk 100 oktan 1700 hp.
Intressant var också att tyskarnas motorer kunde öka effekten med 50% under en dogfight under 5 min med methanol-vatten och kväveoxidinsprutning, MEN efter fyra såna äventyr var motorn skrotfärdig.
Men något förvirrande och motsägelsefullt, på flera ställen bekräftas att tysk flygbensin hade lägre oktanhalt, men någon påstår att den var likvärdig med vad de allierade hade. Högre oktantal gör att motorn kan jobba med högre tryck och temperatur och mer effekt OM motorn är byggd för det.
Några påstår att det inte ger mer effekt att använda högoktanig bränsle om inte motorn är byggd för det, å andra sidan ges exempel på DaimlerBenz 605 som med tyskt bränsle gav 1450 hp, med svensk 100 oktan 1700 hp.
Intressant var också att tyskarnas motorer kunde öka effekten med 50% under en dogfight under 5 min med methanol-vatten och kväveoxidinsprutning, MEN efter fyra såna äventyr var motorn skrotfärdig.
Jag tror att tysk oktanhalt låg runt 90, tror knappast den var lägre än vår svenska. Vi producerade ju dessutom olja från skiffer.
Vad jag har läst så blev oktanhalten högre mot slutet av kriget då tyskarna bättre kunde utvinna bensin med högre oktan syntetiskt då (dock med sämre produktionseffektivitet än lägre oktan). Det mesta jag har läst pekar dock på att tyskarna hade lägre oktan i sina flygmotorer.
Vad jag har läst så blev oktanhalten högre mot slutet av kriget då tyskarna bättre kunde utvinna bensin med högre oktan syntetiskt då (dock med sämre produktionseffektivitet än lägre oktan). Det mesta jag har läst pekar dock på att tyskarna hade lägre oktan i sina flygmotorer.
Om jag förstått det rätt så gör oktan halten att bränslet går att tryckas ihop mer i cylinden innan en skälvtänder. Kan man tajma det så går motorn bättre och stadigare och ger mer krut.
Defintionen på oktantal är hur pass väl man kan komprimera bränslet utan att det självantänder jämfört med rent oktan (100 oktan). I praktiken så producerar raffen lite olika kolvätefraktioner som de sedan blandar i lämpliga proportioner med målet att maximera värdet av blandningen.
När man har rört ihop en sats så kör man lite av soppan i en speciellt motor där man kan variera kompressionen. Du börjar på låg kompression och går sedan uppåt tills motorn börjar knacka. Du kan sedan avläsa oktantalet genom att kika på kompressionen. En av mina kursare på Chalmers spenderade tre sommrar på att köra en oktanmotor för ett av raffen på Hisingen.
Högre kompressiontal ger dels mer arbete per energienhet dels högre effekt per cylindervolym men kräver också grövre motor eftersom trycket och temperaturerna blir högre.
När man har rört ihop en sats så kör man lite av soppan i en speciellt motor där man kan variera kompressionen. Du börjar på låg kompression och går sedan uppåt tills motorn börjar knacka. Du kan sedan avläsa oktantalet genom att kika på kompressionen. En av mina kursare på Chalmers spenderade tre sommrar på att köra en oktanmotor för ett av raffen på Hisingen.
Högre kompressiontal ger dels mer arbete per energienhet dels högre effekt per cylindervolym men kräver också grövre motor eftersom trycket och temperaturerna blir högre.
Oktanhalten är mycket riktigt tåligheten mot kompressionständning/detonation/spikning. Genom att ha högre oktan kan man ha högre kompression och därmed MER bränsle/luftblandning som tänds av tändstiftet (eller senare tändning osv). Det gör motorn effektivare vilket kan tas ut i form av lägre förbrukning eller högre effekt.predator skrev:Om jag förstått det rätt så gör oktan halten att bränslet går att tryckas ihop mer i cylinden innan en skälvtänder. Kan man tajma det så går motorn bättre och stadigare och ger mer krut.
-
tommyjonason
- Medlem
Kloka gubbar här som förklarar oktan för oss. Vi tackar!
Så det skulle gått bra med 110 oktan i en Me 109.
Men vad skulle hända med en Merlinmotor i en Spitfire med 87 oktan. Skulle den hackat och hostat och flaxat med vingarna?
Vi kan ju enkelt jämföra med om man har för låg oktan i bensinen i bilen.
Så det skulle gått bra med 110 oktan i en Me 109.
Men vad skulle hända med en Merlinmotor i en Spitfire med 87 oktan. Skulle den hackat och hostat och flaxat med vingarna?
Vi kan ju enkelt jämföra med om man har för låg oktan i bensinen i bilen.
-
apersson850
- Medlem
Om du tankat 87 oktan i en Merlinmotor, som inte alls var tänkt att köras på så lågoktanig soppa, skulle du med stor sannolikhet få självantändning vid kompressionen. Dessa knackningar ger upphov till mekaniska påfrestningar och temperaturhöjningar i motorn, tillräckliga för att förstöra motorn om man inte gör något som får dem att upphöra.
Moderna motorer med elektroniskt styrd tändning, insprutning och laddtryck vidtar flera åtgärder för att sänka effektuttaget om de detekterar att knackning inträffar. Men Merlin hade inte elektronisk insprutning, inte ens insprutning alls.
En av mina bilar, en Volvo 850 Turbo, har ett specificerat oktanområde på 91-98. I USA är lågoktanig bensin vanlig, då man länge haft stora motorer med låg kompression. Här har vi haft mindre motorer med högre kompression.
Effekten är specificerad vid 95 oktan, så med den bilen får man någon liten effekthöjning genom att tanka 98 oktan, då motorns styrsystem då känner att den kan fresta motorn lite mer utan att det går galet. Speciellt turbomotorer är det ju lätt att variera uttaget på, då man åstadkommer effekten av högre kompression genom att komprimera lite redan i insugningsröret.
Moderna motorer med elektroniskt styrd tändning, insprutning och laddtryck vidtar flera åtgärder för att sänka effektuttaget om de detekterar att knackning inträffar. Men Merlin hade inte elektronisk insprutning, inte ens insprutning alls.
En av mina bilar, en Volvo 850 Turbo, har ett specificerat oktanområde på 91-98. I USA är lågoktanig bensin vanlig, då man länge haft stora motorer med låg kompression. Här har vi haft mindre motorer med högre kompression.
Effekten är specificerad vid 95 oktan, så med den bilen får man någon liten effekthöjning genom att tanka 98 oktan, då motorns styrsystem då känner att den kan fresta motorn lite mer utan att det går galet. Speciellt turbomotorer är det ju lätt att variera uttaget på, då man åstadkommer effekten av högre kompression genom att komprimera lite redan i insugningsröret.
-
tommyjonason
- Medlem
RAF 151 Wing, som bestod av 81 Squadron och 134 Squadron deltog med 24 Hurricanes IIb nåra månader hösten 1941 från flygfältet Vianga i närheten av Murmansk. Man använde "very low octane Russian fuel" after "minor adjustments" av sina Merlinmotorer. Och Ryssarna fick fler hundra Hurricanes och andra flygplan, men om man lyckades få fram högoktanig bensin vet jag inte.
Det går att höja bensinens oktantal genom att blanda in bly. Jag minns att man kunde köpa bly på flaska i Tyskland, tror att man frågade efter "Oktan-Plus" på bensinmackarna i Västtyskland . Sedan hällde man bara i en skvätt när man tankade den lågoktaniga öststatssoppan.
On August 16, 1941, the USSR and the United Kingdom signed the Treaty on Joint Action in the War against Germany. It was on this basis that the Soviet Union was granted credits totaling £10 million for a period of five years, and deliveries of arms and strategic materials (including petroleum products, especially high-octane aviation gasoline) began immediately.tommyjonason skrev:Och Ryssarna fick fler hundra Hurricanes och andra flygplan, men om man lyckades få fram högoktanig bensin vet jag inte.
http://www.oilru.com/or/43/900/
MVH
Hans