Max Manus har fått en staty!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Max Manus har fått en staty!

Inlägg av Fredrik Andersson » 9 juni 2011, 20:00


Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av Daniel L » 9 juni 2011, 20:28

Tycker det är besynnerligt att man väljer att avbilda Manus i uniform.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av frodeh » 9 juni 2011, 20:37

Daniel L skrev:Tycker det är besynnerligt att man väljer att avbilda Manus i uniform.
For å gi ditt innlegg den ønskede effekt ber jeg deg om å begrunne det utsagnet.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av Daniel L » 9 juni 2011, 21:13

Opererade Max Manus någonsin i Norge i brittisk uniform? Har fått intrycket att han först bar brittisk uniform på norsk mark då kriget var slut. Jag är dock inte alltför väl insatt i hans historia så jag kan mycket väl ha helt fel här. Dock, motståndsrörelsens sätt att bedriva sin kamp var många gånger rätt så...smutsig (i brist på bättre ordval) och det upplevs lite som att man försöker undvika den aspekten genom att avbilda Manus i brittisk uniform.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av Fredrik Andersson » 9 juni 2011, 21:30

Är det så konstigt? Han tjänstgjorde väl i den brittiska armén även om han genomförde uppdrag i civila kläder. Men jag kan ju ha fel förstås.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av frodeh » 9 juni 2011, 22:36

Som jeg trodde. Norwegian Independent Company No. 1 (NORIC 1) som han tilhørte og var løytnant i brukte uniformen selv om den så aldri så britisk ut. Jeg tror den var i bruk til langt inn på 90-tallet i Norge. Det var problematisk å bruke uniformen i perioden på norsk territorium 40-45 -noe som vel er selvsagt, men på raid langs kysten hvor man aktivt søkte stridhandlinger var den brukt.
Den Max Manus som flest har minner av fra media og foto i Norge er nok av ham som uniformert, approbert og med norske tegn. :
Bild

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av jeger » 9 juni 2011, 23:28

Nå må dere slutte å synse eller tro, gå til kilden eller kildene!
Medlemmer av KP L ( Norwegian Independant Company No 1) opererte i Norge 1940-45 i norsk unifom, dvs britisk battledress med norske distingsjoner, (approbert som norsk uniform til 1940-1967), men ofte under sivile klær, ref se Max Manus bok "Det vil helst gå godt-Det blir alvor" side 147 som beskriver operasjonen mot det tyske skipet "Donau" i Oslo havn som ble plastrert med "limpets" og hvor det bl.a.heter..... "to mann i stivfrosne battledresser under arbeidsklærne.
Jeger

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av Daniel L » 10 juni 2011, 00:30

jeger skrev:Nå må dere slutte å synse eller tro, gå til kilden eller kildene!
Lugna ned dig. Jag skrev att jag mycket väl kunde ha fel. Det var som sagt det intryck jag hade fått, att de oftare än inte opererade i civila kläder och ej i uniform.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av jeger » 10 juni 2011, 03:14

Skulle jeg "lugna mig ned" etter at man har sett på prent at noen bruker ordet "smutsig" om den kamp man i Norge førte mot okkupanter og medløpere? Skam deg eller finn et bedre ord! Jeg kjente Max og vet hva stod for. Da han døde ble han riktignok nektet begravning på statens bekostning, men Hans Majestet Kongen (Harald 5) sendte som en spesiell honnør en avdeling av HMKGarde som æresvakt ved jordfestelsen i Asker hvor også jeg var til stede. Et spørsmål;-Tror du krigen i all dens gru var et slags "bollspell" med de forskjellige parter iført sine respektive nasjonaldrakter, les uniformer ?
Jeger

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av NIL » 10 juni 2011, 10:22

I det svenska språket så är ordet "smutsig' i bland synonymt med "okonventionell" och behöver inte vara något degraderande.
Äh, det löser sig.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Max Manus har fått en staty!

Inlägg av jeger » 24 december 2011, 15:33

Om Max Manus og bæring av uniform i det okkuperte Norge under WWII;-for dem som fortsatt måtte tvile;-
-I boken "Det vil helst gå godt-"-"Det blir alvor" -et dobbeltbinn av Max Manus om hans bragder i Norge 1940-45 finnes det på side 183 et foto av Max Manus og Gregers Gram ,fotografert i Norge under krigen, begge i britisk battledress og med stengun sammen med kontaktmannen Halvor Haddeland, jo det var i sannhet alvor!
Jeger

Skriv svar