På något sätt är man ju inte förvånad. Jag hade givit väldigt mycket för att få höra vad sovjetiska soldater egentligen hade för tankar om mycket av det där. Det blir till att läsa boken, tack tack, dandersson98.
Det är ingen mening att fråga något om man inte också intresserar sig på ett något mer aktivt sätt. Jag googlade på "how did panzers fight" och fann det här.
http://www.lonesentry.com/tanktalk/index.html
Överst står surprise, i en lista över vad som är viktigt, och lite längre ner står hållpunkter som går att tolka som att bra skjutplatser var extremt viktigt. Hur gjorde man då om man var tvungen att anfalla, vilket man ju måste ha varit många gånger? Man måste ha letat efter platser längre fram i terrängen från vilka man skulle kunna få in skott i flanken på motståndaren, eller åtminstone ha kommit närmare. Sedan måste några av vagnarna i gruppen ha försökt ta sig dit utan fiendens vetskap. Vad sådant gäller, finns det instruktioner om någon typ av nedtryckande eld? Om några vagnar letar efter en bättre plats vill man kanske att de ska få stöd av andra under förflyttningen. Det är kanske här som rökgranater kommer in i bilden, vilka ju också nämns på länken ovan.
Det är förstås en väldigt svår fråga att svara på beroende på vilken typ av sammandrabbning man tänker sig. Vid Prokhorovka fanns det kanske inte tid till så mycket finesser, och ingen möjlighet till något fantastiskt manövrerande = linjen var för lång.
Några andra parametrar - om man har ett överlägset vapensystem behöver man kanske inte tänka så mycket, troligen blir man inte utslagen eftersom man har en massa pansar, och om något kommer ivägen är det bara att skjuta lite med jättekanonen.
Och för att återgå till infanteriet - hur kunde man anfalla ifall motståndaren hade en massa stridsvagnar? Det rimligaste för mig är att tro att man förlitade sig på motståndarens dumhet, och att man förde en försvarsstrid rent praktiskt sett. När antitankkanonerna hade skjutit bort motståndarens vagnar kunde man sedan börja röra sig. Men jag vet inte förstås. Kanske kunde man flytta dessa kanoner på ungefär samma vis som en stridsvagn, och leta efter bra skjutplatser längre fram i terrängen? Möjligt är det ju, men det känns inte väldigt troligt.
Så, det var lite lösa och pratiga funderingar från en som inte har tjänstgjort i någon stridsvagn, men åtminstone har tankat med några oktan öl