Hitlers mustasch

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Hitlers mustasch

Inlägg av tommyjonason » 15 juli 2010, 16:22

Jag har ofta funderat på den. Den var ju synnerligen originell i sin form. Någon som kommer ihåg om den finns på de riktigt gamla fotona på Adolf? I så fall kan vi knappast anklaga honom för att ha stulit iden från Chaplin.
Ibland ser man foton på SA och SS män, och andra galningar, som följde sin mästares mustasch stil, minst sagt patetiskt.
Och den märklga hårklippningen man körde med Das Reich, med närmast renrakat i nacken och på sidorna. Inte var väl det något utbrett hår-mode i resten av Europa?

Nåväl, vad hände med färgen på hans mustasch? Återigen skulle man behöva studera bildbevisen.
Grånade den betänkligt med åren, eller behöll den sin svarta vigör?
Han kanske färgade den för han hade säkert ett gäng PR människor omkring sig.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av lampros » 15 juli 2010, 16:43

Det finns en annan Skalmantråd om detta ämne har jag för mig.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av Osprey » 15 juli 2010, 16:48

Det finns ju ett antal bilder på Hitler från WW1 och redan då hade han mustasch vill jag minnas, dock med mer konventionell form. Vad som sedan hände och när och varför mustaschen blev typiskt fyrkantig vet jag inte, kanske var det för att markera en mer egen särart..?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av lampros » 15 juli 2010, 17:16

Här finns alla möjliga och omöjliga aspekter på Hitlers snorbroms utredda, av inga mindre än hjärntrusten på ett visst forum:

viewtopic.php?f=28&t=34388

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5071
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av koroshiya » 15 juli 2010, 17:42

Själva håret är kanske en normandisk hårklippning?

Det här finns det nog mer än en tråd om på skalman och annorstädes.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av tommyjonason » 16 juli 2010, 13:53

Allt var nogrant utrett såg jag.
Det finns inte många ämnen kvar att diskutera kanske.
Men jag har aldrig sett någon av de handfulla svenska nazisterna med liknande utstyr. Det kanske skulle ha varit lite väl uppseendeväckande.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: 9 augusti 2010, 19:23

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av Hedmark » 9 augusti 2010, 19:55

Vad jag har hört och läst är detta, dock det låter lite otroligt nu när jag läste att han hade samma mustasch under första världskriget, är detta.

Han behövde ett mer uppseendeväckande utseende. Dåtidens inre krets som finansierade hans uppgång inom politiken hade en del idéer som han tog efter. Men jag kan inte styrka detta tyvärr.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av panzerIV » 25 augusti 2010, 12:23

tommyjonason skrev:Och den märklga hårklippningen man körde med Das Reich, med närmast renrakat i nacken och på sidorna. Inte var väl det något utbrett hår-mode i resten av Europa?
Jodå, den typen av frisyr var mycket vanlig i Europa, Amerika och andra delar av världen både innan och efter kriget(i alla fall en bra bit in på 50-talet).

KHT
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 maj 2011, 16:11

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av KHT » 15 juni 2011, 21:43

Han hade väl någon knävelborre eller något åt det hållet från början, men någonstans efter VK1 friserade han ner den till sin fyrkantiga "sorge-mustasch", eller någon annan titulering i liknande stil. Tror att det hade med nederlag och/eller förlust att göra. Någon form av symbol antar jag.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Hitlers mustasch

Inlägg av tommyjonason » 4 september 2011, 17:24

Hitler själv angav att han var tvungen att ha mustasch för att ta bort lite av effekten av sin stora näsa. Den var alldeles för stor tyckte han.
Var den det ?
Har vi någon som kan fixa en bild i Photo shop så vi kan avgöra om vi håller med Teppenfressern

Skriv svar