koncentrationsläger

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

koncentrationsläger

Inlägg av Anders Nyman » 10 februari 2009, 21:41

Var det bara i Tyskland som det fanns koncentrationsläger under Andra Världskriget eller fanns det i flera anndra länder också.. För jag kom på det nu i dag att jag av någon för något år sedan hört att det ska ha funnits ett i Norge också, kan det stämma. :oops:

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: koncentrationsläger

Inlägg av tyskaorden » 10 februari 2009, 22:15

Ja koncentrationsläger och krigsfångeläger fanns över hela det tyskockuperande Europa. Det mest kända i Norge är Grini http://sv.wikipedia.org/wiki/Grini

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: koncentrationsläger

Inlägg av Simon_HBG » 10 februari 2009, 22:39

Här finns en hyfsad sammanställning med de viktigaste:
http://www.omforintelsen.se/lager/

Listas i läger i 17 olika länder där..

Zeta
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 21 oktober 2005, 15:56
Ort: Stockholm

Re: koncentrationsläger

Inlägg av Zeta » 11 februari 2009, 14:35

Räknas inte de sovjetiska GULAG arbetslägren som koncentrationsläger också? Man brukar ofta missa faktumet att när det gäller arbetsläger så var sovjeter MINST lika duktiga på området som nazister. Eller gäller din fråga enbart de tyska lägren?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gulag

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: koncentrationsläger

Inlägg av Daniel L » 11 februari 2009, 17:42

Kroatien, Japan och USA hade också koncentrationsläger. Även om de amerikanska lägren kanske inte stämmer in på den allmänna bilden av koncentrationsläger så var de koncentrationsläger i ordets ursprungliga betydelse.

/Daniel

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: koncentrationsläger

Inlägg av Simon_HBG » 11 februari 2009, 18:58

Begreppet "koncentrationsläger" kan innefatta mycket beroende på hur man definierar detta, speciellt innan och under kriget användes begreppet mer allmänt för olika läger, därefter har det ju fått en mer negativ betydelse. Men i vilket fall skulle man nog kunna säga att bereppet omfattar olika former av läger där en viss grupp av personer hålls mer eller mindre under tvång. Så interneringsläger, fångläger, flyktingläger, genomgångsläger, etc, skulle kunna definieras som koncentrationsläger. Och isf kan man dra slutsatsena att koncentrationsläger i en eller annan skepnad fanns så gott som i varje land. T.ex. USA:s interneringsläger för japaner, GULAG i Sovjetunionen och Sveriges arbetskompanier.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: koncentrationsläger

Inlägg av tyskaorden » 11 februari 2009, 19:15

Ja det beror ju lite på definitionen, vet inte riktigt hur Anders Nyman tänkt där.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: koncentrationsläger

Inlägg av Anders Nyman » 11 februari 2009, 20:03

tyskaorden skrev:Ja det beror ju lite på definitionen, vet inte riktigt hur Anders Nyman tänkt där.
Jag hade väl ingen speciell tanke bakom min fråga, det var bara att jag kom på det igår att jag har hört talas om att det funnits ett i Norge. Men det som fanns i Norge var det ett koncentrations läger om man tänker på dessa koncentrations lägren som fanns i Tyskland. Eller var det mer som en förvaringsplats av obekvämt folk detta i Norge.. :oops:

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: koncentrationsläger

Inlägg av G:son » 11 februari 2009, 20:19

Anders Nyman skrev: Jag hade väl ingen speciell tanke bakom min fråga, det var bara att jag kom på det igår att jag har hört talas om att det funnits ett i Norge. Men det som fanns i Norge var det ett koncentrations läger om man tänker på dessa koncentrations lägren som fanns i Tyskland. Eller var det mer som en förvaringsplats av obekvämt folk detta i Norge.. :oops:
Lägren i Norge var inga "Vernichtungslager", d.v.s. förintelseläger, med gaskammare och dylikt, som man ofta tänker på, när man talar om koncentrationsläger. De var av karaktären internerings- och arbetsläger.

Begreppet "koncentrationsläger", eller "concentration camp", uppfanns, och de första lägren byggdes av britterna under boerkriget. Man förstod, att boerkrigarna simmade som fisken i vattnet på landsbygden, där de fick hjälp av befolkningen. Därför samlade man in boerbefolkningen i koncentrationsläger, så att fiskarna blev utan sitt vatten.

/G:son

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: koncentrationsläger

Inlägg av Simon_HBG » 11 februari 2009, 23:11

Anders Nyman skrev:Jag hade väl ingen speciell tanke bakom min fråga, det var bara att jag kom på det igår att jag har hört talas om att det funnits ett i Norge. Men det som fanns i Norge var det ett koncentrations läger om man tänker på dessa koncentrations lägren som fanns i Tyskland. Eller var det mer som en förvaringsplats av obekvämt folk detta i Norge.. :oops:
De läger för politiska fångar som fanns i Norge definierades som Polizeihäftlingslager eller Strafgefengenenlager (enbart Falstad) även om det fanns planer på att upprätta ett Konzentrationslager (Mysen). Administrativt låg de under Säkerhetspolisen vilket inte var fallet med KZ-lägren runt om i Europa. För krigsfångar fanns sedan Stalag. Även om begreppet konzentrationslager inte användes av tyskarna själva på lägren för politiska fångar i Norge så är det inte helt fel, jag skulle definiera dem som sådana.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: koncentrationsläger

Inlägg av Anders Nyman » 12 februari 2009, 09:14

Det finns en Stadsdel här i Borlänge som är byggd under den tiden när det var Brinnande krig i Europa, å denna stadsdel fick samma namn som detta läger som fanns i Norge (Grini).. Men jag vet tyvärr inte varför de satt samma namn på stadsdelen Grini som detta läger. :oops:

Användarvisningsbild
robertm
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 31 juli 2005, 22:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: koncentrationsläger

Inlägg av robertm » 13 februari 2009, 10:11

Koncentrationsläger är egentligen ett rätt allmänt begrepp. Debn korrekta termen för de läger där Judar m fl massmördas är Förintelseläger, och de låg väl till stor del i Polen.
Koncentrationslägerkonceptet anses väl ha utvecklats av Britterna i sina afrikanska kolonier. Grundidén är att man samlar ihop befolkningen i ett område till stora läger där det är lättare att övervaka dem. På så vis kan man t ex försvåra för en gerilla att få stöd av befolkningen.
Sen har man överfört beteckningen på alla möjliga slags läger där man samlar ihop en massa människor för att bevaka dem. Förutom tyskarnas alla koncentrationsläger av olika slag så hade ryssarna sitt Gulag med arbetsläger, Finnarna samlade rysk befolkning i Östkarelen i koncentrationsläger och USA internerade sin befolkning av japanskättlingar i koncentrationsläger.

Levnadsstandarden i olika länder och olika typer av läger kunde förstås variera vilt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7174
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: koncentrationsläger

Inlägg av sonderling » 13 februari 2009, 13:49

Anders Nyman skrev:Var det bara i Tyskland som det fanns koncentrationsläger under Andra Världskriget eller fanns det i flera anndra länder också.. För jag kom på det nu i dag att jag av någon för något år sedan hört att det ska ha funnits ett i Norge också, kan det stämma. :oops:
När vi pratar koncentrationsläger i egentlig mening dvs nazistiska sådana så var de utanför själva Tyskland mest uppsamlingsläger för transport till Öst. Grini i Norge har ju nämnts, Teresienstadt i Tjeckien är ett annat och sedan fanns det några i Frankrike också och här har jag totalt glömt vad ett heter som man kanske kan få hjälp med. Och det är ett som låg i ett funkishöghus i ett förortsområde utanför Paris. Såg en dokumentär som kändes helt surealistisk då husen ser modärna ut och dessutom fortfarande används som bostäder men som under VK2 användes som uppsamlingsläger för judar. (Som att göra ett KZ-läger på Henriksdalsringen i Nacka ungefär.)

När vi är inne på "lika kålsupar teorin" angående "koncentrationsläger" för Amerikanska-Japaner kan det ju vara intressant att veta att England internerade Italienare och Tyskar i läger under krigets första år.
Jag anser egentligen att interneringsläger är den korrekta benämningen på detta svarta kapitel i de allierades kamp mot nazismen. Allt annat känns som ett försök att på nått sätt likställa de två sidorna mot varandra, som att tyskarna var ju inte så dumma egentligen se på bara på USA, och så är det ju inte. :roll:

Sonderling

Användarvisningsbild
robertm
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 31 juli 2005, 22:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: koncentrationsläger

Inlägg av robertm » 13 februari 2009, 14:59

Ursäkta, men jag var inte på något vis inne på någon "lika goa kålsupare"-teori. Som sagt så var ju syftena med och levnadsomständigheterna i ett amerikanskt läger för Amerikan-Japaner och ett tyskt läger för Judar himmelsvida.

Som lite av språkfascist så blir jag däremot störd när man låter betydelsen i ett ord glida iväg, med allmän förvirring som följd. Så att man helt riktigt kan kalla svenska arbetsläger för kommunister, eller finska läger för ryssar, för koncentrationsläger, men få folk att ascociera till tyska förintelseläger snarare än till USAs läger för japanska ättlingar.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: koncentrationsläger

Inlägg av Daniel L » 13 februari 2009, 20:53

Sonderling, jag tror inte var på menat att omnämnandet skulle vara något försök till "lika goda kålsupare" av någon som nämnde USA etcetera i tråden. Mig inkluderat. Men nu var det ju så att det var koncentrationsläger som efterfrågades och inte förintelseläger, vilket man vanligtvis gör skillnad mellan. Det må vara missvisande att låta läger för exempelvis japaner i England gå under samma benämning som tyska uppsamlingsläger för judar, samtidigt var Tyskland på intet sätt unikt. Läger i Kroatien kan nämnas som exempel.

/Daniel

Skriv svar