Wehrmach - Heer
-
Zarathustra
- Provmedlem
Wehrmach - Heer
Vad vad egentligen skillnaden mellan Wehrmach (OKW) och Heer (OKH)??
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Försvarsmakten o armén
OKW var Överkommandot (el kort o gott ledningen) för Försvarsmakten
OKH var Överkommandot/ledningen för armén
Mvh,

OKH var Överkommandot/ledningen för armén
Mvh,
Re: Wehrmach - Heer
Heer var ju en del inom Wehrmacht, liksom kreigsmarine och luftwaffe. Dessa hade alla överkommandon. OKW var alltså överkommandot för de olika delarna.Zarathustra skrev:Vad vad egentligen skillnaden mellan Wehrmach (OKW) och Heer (OKH)??
- Johan Elisson
- Medlem
- Anton Severin
- Medlem
Skulle tippa på OKL. Bombning av allierad sjöfart och Malta var ju i stort sett det enda man kunde göra för att störa de allierades krigsansträngningar i Medelhavet.Johan Elisson skrev:Följdfråga, någon som vet vilket av kommandona som hade hand om medelhavet?
Dessutom var det ju Fältmarskalk Kesselring som var högste höns i Italien och han tillhörde ju Luftwaffe.
- Kapten_Gars
- Medlem
Jag har för mig att OKW är NSDAPs skapelse och hade Hitler som chef, naturligtvis är OKH under i befälskedjan, men jag tror inte dte var så enkelt så de hade delat upp fronterna emellan sig utan många delar var dubbletter.Johan Elisson skrev:I teorin så var OKH underställt OKW, i praktiken var det så att OKH hade hand om östfronten, medan OKW skötte västfronten. Följdfråga, någon som vet vilket av kommandona som hade hand om medelhavet?
/Johan
Hitler tog beslut både på öst och västfronten.
Är jag helt ute å reser??
- Mathias Forsberg
- Medlem
-
M Corleone
- Medlem