Utåtriktad skrev: ↑13 maj 2011 01:07
R.I.P. Sjömän som bara kämpade för ert land!
Javisst är det tråkigt. Speciellt som övervattensflottan inte var speciellt nazifierad.
Men de var ju dödens lammungar ändå. Flottan hade en stående order att aldrig kapitulera. Så instruktionen var att slåss bokstavligen till det bittra slutet. De fick egentligen inte ens lämna ett sjunkande skepp. Även om i praktiken brukade de lämna ett sönderskjutet, redan sjunkande skepp.
Jag menar, skulle Tirpitz lyckas ta sig ut på öppet vatten, och råka ut för de slagfartyg som fjärrblockerade henne, så skulle ju så gott som alla dött ändå.
Ps. Det slår mig, att när Bismarcks besättning lämnade skeppet, så öppnade de bottenventilerna för att britterna inte skulle inse att Bismarck var knappast skadad inombords. Pansaret var så pass gott.
Men nu när jag VET att deras instruktion var att slåss till det bittra slutet, börjar jag misstänka att de öppnade bottenventilerna så de fick en god förevändning att få lämna skeppet... Vad skulle de göra annars när skeppet bokstavligen sjönk under deras fötter?
Deras otur är att britterna såg ett ubåtsperiskop, tog inga risker och stack, och de allra flesta omkom då istället i det kalla vattnet.