Chalchin Gol

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Kraxpelax
Tidigare medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 28 mars 2007, 13:26
Ort: Kraxpelax

Inlägg av Kraxpelax » 28 mars 2007, 13:51

Jess, Engelbrekt, Röda Armén var hemma på slättmark, men inte i skog. Ett litet men talande exempel har vi från finsk-ryska fortsättningskriget, då den svenskspråkiga avdelta bataljon 18 under major Backström, ett förband som ansågs hålla utmärkt kvalitet, stötte samman med sovjetiska gardesförband, alltså även det elittrupper, under ett motanfall i Karelen på sommaren 1944. Backströms mannar drev ut ryssarna ur ett avsnitt med skogsterräng, men sedan tog slätmark vid, och där var det stopp.( - Under operationen mot Manchuriet 1945, ryssarnas bäst ledda kampanj under hela kriget, vilken inte alls leddes av Zjukov utan av de mindre kända generalerna Meretskov och Malinovskij, fixade man även skogsterräng med kompetens och en hel del fiffighet. Bland annat använde man sina stridsvagnar för att fälla träd - vilken sedan användes för improviserat vägbygge av enklaste slag.)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 28 mars 2007, 14:25

Kraxpelax skrev:Slaget var av aktningsvärda dimensioner, involverande runt 150 000 man inalles. Det faktum att Röda Armén spöade skiten ur japanerna säger just ingenting med tanke på att Röda Armén hade runt trefaldig övermakt i manskap och vapen, trefaldiga förluster plus överlägset bättre förbindelselinjer samt det förhållandet att den japanska militärledningen ansåg det omstridda territoriet alltför obetydligt för att sända förstärkningar. - Vid den här tiden kunde ryssarna inte kriga, så enkelt är det. (1945 hade de lärt sig. Då mötte de japsen igen och tog hela Manchuriet på 8 dagar i andra världskrigets samtidigt mest okända och mest framgångsrika stora operation som dessutom var den sista av dem alla.)
Kul se en stenålderstråd vakna till liv. Jag ifrågasätter det där om förbindelselinjer....för ryssarna måste det ha varit oerhört svårt (och skickligt) - att koncentrera styrkor till denna avlägsna trakt i Mongoliet, det fanns inga vägar och närmaste järnväg var flera hundra kilometer borta, hur japanerna hade det vet jag inte - men även på modernas mongoliska kartor - är Ghalkin Gol, en ytterst 'avlägsen plats'. Varjag

Kraxpelax
Tidigare medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 28 mars 2007, 13:26
Ort: Kraxpelax

Inlägg av Kraxpelax » 28 mars 2007, 20:54

Ryssarna byggde en järnväg till kirigsskådeplatsen under själva slaget.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 mars 2007, 12:11

Kraxpelax skrev:Ryssarna byggde en järnväg till kirigsskådeplatsen under själva slaget.
Jag borde ha gissat det :roll: - vet du sträckningen och mera detaljer om järnvägen? Det måste ha varit ett 'blixtbygge' som knappast kan ha färdigställts under själva slaget - alla Gulagfångarna till trots :roll: ....Varjag

Kraxpelax
Tidigare medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 28 mars 2007, 13:26
Ort: Kraxpelax

Inlägg av Kraxpelax » 29 mars 2007, 15:19

Jag kan inte detaljerna. Det byggdes i alla fall med anledning av själva konflikten om vi säger så, troligen under ett längre föregående eskaleringsskede. - Mycket var ryssarna dåliga på, men jätteprojekt i blixttempo var en gren de bemästrade som ingen annan. Kan tillägga att ansvaret på sov jetiska sidan var tvådelat, striderna fördes av Zjukov, underhållet sköttes av en viss general Sjtein, som tycks ha gjort ett klart godkänt jobb. Ingen tycks veta vad det senare blev av honom. Om japanerna får sägas att de bet ifrån sig bra mot den trefaldiga övermakten.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 april 2007, 05:04

Googlade lite om järnvägen...du har alldeles rätt, 1939 (ospecificerade datum) drogs en 236 km's bibana från Burzya på Transsib till Choybalsan i NÖ Mongoliet som måste ha varit ovärderlig för den ryska uppladdningen. Från Choybalsan till den egentliga fronten vid Ghalkin Gol - var det ytterligare 360 km supporterad av en enda 'landsväg', ett problem som Sjukov tycks ha klarat med 1600 lastbilar och ett tusental tankbilar...

The fighting went on. Between late May and July 25th the Japanese suffered some 5,000 casualties along a thirty kilometer front. Russian losses were higher, but the Red Army could call on greater manpower resources. The real battle was logistics, and here, Zhukov excelled. His nearest base, on the Trans-Siberian Railway, was 465 miles away across dirt roads. Zhukov estimated his needs at 18,000 tons of artillery shells alone, plus fuel and lubricants, food, and everything else needed to sustain modern warfare. Over the months, Zhukov built up a fleet of 2,600 trucks, including 1,000 fuel trucks.

Intressant bild av rysk effektivitet när det krävdes, Varjag

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 2 april 2007, 20:25

De hade väl i det närmaste totalt lufherravälde också, vilket måsta vara viktigt på en slätt. Var ju ett gäng äss ifrån Spanien som dirket hamnad där.

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 14 april 2007, 23:13

Det finns minst tre MYCKET intressanta häften om dessa konflikter.
Dessa är utgivna av Military Chronicle (dom två första) och Frontline Illustration (den tredje).
Dom är på mella 65 och 96 sidor och mycket väl illustrerade (mellan en o två foton per sida samt kartor och färgplancher), texten är tyvärr endast på ryska men bildtexterna är på engelska.
Den första behandlar strderna vid Lake Khasan 1938 och dom två andra striderna vid Chalchin Gol/Halha floden (även kallad "The Nomonhan incident") 1939.
Dessa häften (liksom alla andra jag sett från dessa två förlag) rekomenderas varmt!

Öken-Erik
Bilagor
Bild 182.jpg
Bild 182.jpg (72.31 KiB) Visad 1120 gånger
Bild 182.jpg
Bild 182.jpg (72.31 KiB) Visad 1120 gånger
Bild 184.jpg
Bild 184.jpg (81.06 KiB) Visad 1123 gånger

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 14 april 2007, 23:21

OJOJOJ, jag är ingen riktig fena på det här.
Alltså 182 är den första, 183 den andra och 184 den tredje....

Öken-Erik :oops:
Bilagor
Bild 183.jpg
Bild 183.jpg (74.37 KiB) Visad 1119 gånger

Skriv svar