Nordland och Liebstandarte

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Nordland och Liebstandarte

Inlägg av Galadriel » 11 april 2002, 08:00

Dessa båda förband, det första bestående av 'utlänningar' bla många svenska, det andra ett elitförband, tycker jag påminner mycket om varandra. Både ryckte in där det behövdes och jag har för mig att båda slutade som livvakter utanför bunkern 1945.
Är dessa två igenligen samma?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 april 2002, 09:30

Nej, 1.SS-Panzer-Division Leibstandarte Adolf Hitler och 11.SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division Nordland är inte samma förband, dessutom så slutade SSLAH sina dagar i Österrike där de gav sig till amerikanerna. Jag är inte riktigt säker men är det inte Wiking du tänker på om du menar att de ryckte in på de "farligaste" frontavsnitten, Nordland var inte riktigt så bra. Men som du skrev så slutade Nordland sina dagar i Berlin där de verkligen kämpade en fanatisk strid.

/Johan

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 11 april 2002, 12:56

Njaaa...det finns inga direkta likhater mellan LAH och Nordland...

LAH var från början "Schusstruopp Adolf Hitler( med kraftig reservation för min dåliga tyska..) och var en liten livaktstyrka på ca 50 man. Denna organisation växte sedan fram till pansardivsionen Leibstandarte Adolf Hitler (LAH). De var ( iallafall i början) mycket hårda antagningsprov, mm för att få gå med i LAH.De stod även för livaktsskydd och hedersvakt kriget ut, även om huvuddelen var ute på de mest krävande fronterna. Om jag inte mins fel så sa Hitler vid ett tillfälle att de skulle leda alla stora anfall..

Nordland däremot var en frivlilliga pansargraniär division ( med "svensk kompaniet" med Göstha Person som chef...) de hade inget med LAH att göra (förutom att de både var Wffen SS förband), även de slogs på mycket pressade fronter. Nordland bestod av bl.a svenskar , ester, danskar och norrmän. Att Nordland var i Berlin slutet 1945 var av strategisk/taktisk skäl, inte som livvakter åt Hitler.

Division "Wiking" var en pansardivsion som hade liknande etnisk sammansättning som "Nordland", även mycket lik divisionsmärke.

Se diskussions även inläggen " Nordland" och " Waffen SS ett elitförband?"

Mr S

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 12 april 2002, 07:45

Tack för svaren! Var inte Wiking föregångaren till Nordland?

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 12 april 2002, 17:47

Skulle man kanske kunna säga...men Nordland [iersatte[/i] inte Wiking..
kolla in http://www.skalman.nu/waffen-ss/11.htm Mr S

Mattias
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 mars 2002, 11:00

Länk

Inlägg av Mattias » 12 april 2002, 22:16

Förbanden skiljer sig åt och kan näppeligen ses som likartade. Mycket kort förbandshistoria:

11:e SS-Freiwilligen-Panzergrenadier Division Nordland var en Waffen-SS division som sattes upp primärt bestående av icke tyskar. Nordland kom till under sommaren 1943 genom en sammanslagning av bl.a. Nordland regimentet (tidigare underställt Wiking), Freiwilligen Legion Norwegen och Freikorps Danmark. Nordland var från början ett antipartisan förband med operationsområde i Kroatien men förbandet hamnade dock snabbt på östfronten. Nordland var i stor utsträckning med i de strider som slutade med slaget om Berlin.

Embryot till vad som kom att bli 1:a SS-Panzer-Division Leibstandarte Adolf Hitler hette SS-Stabswache Berlin och bestod av en liten grupp underställda Joseph (Sepp) Dietrich . Tanken var att styrkan skulle tjäna som Hitlers personliga livvakt a la klassisk romersk förebild. Som kuriosa kan nämnas att truppen tjänstgjorde som hedersvakt under OS 1936. LAH deltog såsom stridande förband redan från början av kriget. LAH deltog mycket aktivt i fälttåget på balkan innan det var tid för Barbarossa.

I striderna kring Kharkov förlorade LAH nästan halva sin styrka. I samband Mussolinis debakel beordrades LAH till Italien men LAH hamnade snart på östfronten igen. Dagen D innbar att LAH sändes till Frankrike där man bl.a. deltog i Operation Goodwood. Förbandet utraderas i stort sett i uppehållande strider på västfronten. Efter återuppställning deltog LAH i slaget om Wien.

Det finns ack så mycket mer att skriva, speciellt om LAH, men det får bli en annan gång. Hur som helst, är man intresserad så finns det hyllmeter att läsa.

Mattias

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Mr S

Inlägg av Fläsket » 5 augusti 2002, 18:35

Enligt "Waffen SS, asfaltssoldaterna" (J.Keegan, Aldus Förlag,1974)
började Leibstandarte som "Stosstruppe Adolf Hitler" dvs Stöttrupp ordagrant, eller genombrottsförband, ett namn taget från de speciellt utvalda enheter som löedde de sista försöken till tysk offensiv i första världskriget.
Stosstruppe Hitlers första operation var att vandalisera ett kommunistiskt tryckeri under kuppförsöket 1923...

Inte så ärorikt kanske, men all vår början bliver svår. :D

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 7 augusti 2002, 10:34

Galadriel skrev:Tack för svaren! Var inte Wiking föregångaren till Nordland?
Enligt boken Kursk - världens största pansarslag så var Nordland ett pansargrenadjärsregemente inom Wiking, som bröts ut och bildade så att säga grundplåten till Nordlanddivisionen.

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Nordland

Inlägg av Richard R » 7 augusti 2002, 15:33

Hej!

Tänkte bara nämna helt kort att Nordland, som mkt riktigt "avstyckades" från div. Wiking, egentligen var tänkt att ingå i en division som skulle hetat "WARÄGER" -- Varjager. Ett namn som Himmler visste betydde/tilltalade de nordiska frivilliga. Däremot var Hitler inte förtjust i namnet och det slutgiltiga förslaget blev därför just div. Nordland.

Tack för mig!

Richard R. :aliengray

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Waräger

Inlägg av Fläsket » 9 augusti 2002, 11:54

Sagda division dök upp i ett aningn tvivelaktig sammanhang.
För endel år sedan strövade jag runt på nätet sniokandes efter info om mindre kända SS-enheter och kom att hitta en amerikans ganska pronazistisk site där man hade gjort en lista över der divisioner som Himmler minsann planerat att sätta upp där just Waräger ingick som nummer 45 eller 50 eller liknande.
Nu har jag tyvärr inte kvar URLen och inte har jag heller läst ett dugg i någon litteratur om vad Himmler riktigt hade tänkt sätta upp av Waffen SS efter kriget.

Med viss sannolikhet alltså baera önsketänkande från sitens författare, men en intressant tanke: Om Nazisterna lyckats välta europa och sitta vid makten, hur hade deras väpnade styrkor då utvecklats?

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Waräger

Inlägg av Hans Rosenberg » 9 augusti 2002, 14:07

Jag hittade denna sida:

http://www.geocities.com/Athens/Acropol ... a-oob.html

I listan ingår 45 divisioner, varav de sista sju enligt sidan endast var papperskonstruktioner. Den 45:e påstås ha kallats Waräger.

Som kuriosa kan nämnas att övriga, enligt sidan, skulle ha hetat:

39. Andreas Höfer
40. Feldherrnhalle
41. Kalevala
42. Niedersachsen
43. Reichsmarschall
44. Wallenstein

Jag vet för lite om ämnet för att kunna ha någon åsikt om huruvida detta stämmer, så det vore intressant om någon kunde bekräfta/dementera uppgifterna.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 10 augusti 2002, 12:13

Feldtherrnhalle låter långsökt.
Fanns ju redan en division med det namnet som var ett Wehrmachtförband.
Förväntades bli byggd kring en kärna av SA-medlemmar. (Fanns det inte ett SA-regemente med detta namn som deltog i fälttåget i Polen?)

Heinz Guderian nämner i Panxer Leader att 106e Pz-brigaden hette Feldtherrenhalle med.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 10 augusti 2002, 12:43

Fläsket skrev:Fanns ju redan en division med det namnet som var ett Wehrmachtförband.
Det fanns till och med en Panzerkorps Feldherrnhalle, två divisioner och två brigader.
Fläsket skrev:(Fanns det inte ett SA-regemente med detta namn som deltog i fälttåget i Polen?)
Nej, SA-Standarte Feldherrnhalle slogs aldrig som en enhet (dock deltog man i inmarschen i Österrike ifall jag inte minns fel). Soldaterna från detta SAs elit förband gick i huvudsakt till fallskärmstrupperna och i mindre utsträckning till Infanterie-Regiment 271 i februrari 1939.

/Marcus

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 10 augusti 2002, 12:47

Å tusan?
Att det fanns två divisioner hade jag lite koll på. (Trodde FHH2 sattes upp efter att ettan pulvriserats av de dynamiska ryssarna)
Vilka är brigaderna?

Det fanns väl en Grossdeutschland kår med?
Führer Begleit och Führer Grenadier uppgraderades till divisioner (på pappret iallafall) och ingick i denna.
Kurmarkdivisionen var också kopplad till Grossdeutschland på något sätt vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 10 augusti 2002, 12:52

Fläsket skrev:Vilka är brigaderna?
106 & 109.
Fläsket skrev:Det fanns väl en Grossdeutschland kår med?
Jadå.

/Marcus

Skriv svar