Raketer som trillade ner i sverige.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av NIL » 21 oktober 2008, 13:32

Det var för mig en nyhet att V1-raketer trillade ner i sverige under det stora fosterländska kriget.
Jag utvecklar det inte vidare utan postar bara länken:
http://www.df.lth.se/~triad/rockets/

Om detta redan har varit uppe för diskussion tidigare så ber jag om ursäkt, kunde dock inte spåra någonting i historiken.

Not.
Jag struntar i framdrivningssättet Hans, för mig är dom raketer :)
Äh, det löser sig.

bojo
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 juli 2008, 19:37
Ort: Zonen

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av bojo » 21 oktober 2008, 13:41

En av de som trillade ned i Sverige finns i Arboga att beskåda

http://www.robotmuseum.se/Mappar%5CRobo ... 20bomb.pdf

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av Ola Häggström » 21 oktober 2008, 14:02

Oj, då har jag flyttat in mitt i händelsernas centrum...
Jag bor numera mittemellan Brösarps-V1:an och Baskemölladito.
Är det någon vänlig själ som har möjlighet att få fram koordinaterna så att jag kan gå dit och titta (nåja, blunda och känna historiens vingslag är väl det mesta jag kan vänta mig)...?

Ola Häggström

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av Hans » 21 oktober 2008, 14:19

@ NIL
Inga kommentarer. :P :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av predator » 24 oktober 2008, 09:10


gekadossa
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 januari 2008, 23:39
Ort: stockholm

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av gekadossa » 31 oktober 2008, 21:35

Hej!

Har inga koordinater men en Jörgen Lundberg boende på Stråe gård nära nedslagsplatsen vid Brösarp vet var gropen efter V.1:an finns.

Stora delar av denna och andra nedtrillande och ilandflutna V.1-delar finns i Tekniska Muséets ägo och många av dessa stod utställda i maskinhallen april - augusti 1994.

Bilder och beskrivning av flera delar finns på preservedaxisaircraft.com under rubriken Relics.

Vad som är intressantast är delarna av den försöksmodell som påträffades utanför Utlängan den 18 november 1943.
Den skiljer från "stridsversionen" på flera sätt, bl.a. satt vingarna längre fram och tryckluftstankarna var cylindriska istället för runda (Reichenberg hade iofs också cylindriska sådana).
Bensintank, vingbalk och bakre flygkroppsdel innehållande en enklare styrapparat och tryckluftstankar var vad som fiskades upp av denna. M-150 208 var serienumret.

Den V.1:a som står på Arboga Robotmuseum hittades lagrad i trakten av Cherbourg och sändes till Royal Aircraft Establishment efter kriget varifrån den fraktades till Sverige.
Den har en systermaskin på ett Australienskt museum, det skiljer bara 13 V.1-or mellan dom enligt serienumren.
Arbogaroboten är rätt kurios på ett sätt, den har en gammal typ av Argusmotor med en förstärkning på mitten av röret, f.ö. samma typ som satt på den nämnda försöksmodellen.

Baskemöllagrunkan kastades upp på land efter en storm och enligt pressbilderna fattades nospartiet också på denna.

Den som hamnade i Trunnerup lär ha kommit ner i en rätt flack bana och fältet där delarna spreds ut fanns kvar när jag var där 2001.

Allt jag vet om nedslagsplatsen vid Mosstofta var att den hamnade 100 meter norr om Mosstofta skola.

Ut och leta grejor, jag har anledning att tro att dom missat aluminiumpropellern åtminstone i Mosstofta.

Mvh

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av Hans » 2 november 2008, 21:12

Vaelkommen gekadossa,

Mycket intressant, toers man fraaga varfoer du har dessa kunskaper?

MVH

Hans

gekadossa
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 januari 2008, 23:39
Ort: stockholm

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av gekadossa » 4 november 2008, 22:55

Jag var sjukligt intresserad av V.1-orna i Sverige under några år i början på 90-talet, sög in allt jag kunde och samlade det i ett par pärmar.

Det skojigaste som kommit ut av det är att jag genom att studera avskjutningsramper i Zempin, avskjutningslistor från den 11/5-44 samt kvarvarande delar funnit de 2 av varandra oberoende orsaker till varför Brösarpbomben hamnade där.

Ska försöka publicera det i form av en haveriutredning någon gång.

Kul är det också när fler tycker samma sak är intressant så återkom gärna med eventuella funderingar.


Mvh!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av sveahk » 19 mars 2010, 15:32

Det här kanske intresserar - efter en hel del felskjutningar från Zempin, inte minst i riktning Sverige, skickades följande memorandum från Kdo. Rechlin (10.10.1944):
sverigeraket.jpg
Inga skjutningar över 100 km tillåts...
Hans K

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av Hexmaster » 19 mars 2010, 19:38

Intressant!

(FZG 76 = Flakzielgerät 76 = "luftvärns-övnings-maskin" ungefär = kodnamn för V-1. Ifall någon utsocknes skulle hitta hit. :))

Det var förvisso inte därför som man lät ge ut följande propagandablad även på svenska. Men intressant läsning ändå.
Bild
Att ökad räckvidd "utgör en logisk utveckling av det gamla" förfarandet finns inte mycket att anmärka på eftersom det var just vad västfrontens allt östligare läge krävde. Liksom att "startplatser långt inne på det tyska riksområdet" var en dygd av nödvändigheten.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av varjag » 19 mars 2010, 21:09

Den ökade räckvidden - räckte inte till.....men man hängde V-1:or under Heinkel 111 bombare. Som avfyrades över Nordsjön. Världens första ''stand-off'' kryssningsmissiler - även om träffsäkerheten var noll....man hoppades de skulle träffa England - det var allt. Varjag
Bilagor
800px-Fieseler_Fi103_debajo_de_un_Heinkel_111.jpg
800px-Fieseler_Fi103_debajo_de_un_Heinkel_111.jpg (48.12 KiB) Visad 5838 gånger

gekadossa
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 januari 2008, 23:39
Ort: stockholm

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av gekadossa » 20 mars 2010, 08:50

Hej!

Det var kul att få se dokumentet som handlar om räckviddsinskränkningen.

I Telex No. 36 från Karlshagen till Rechlin den9/9-1944 står följande att läsa:

"1) FZG 76:- verschossen: 26 Zellen davon 8 Zellen Zempin - 18 Zellen Karlshagen...8 Zielschuesse auf 225 km. H. 1500. (Zempin) - 4 erfuellt.-4 nicht erfuellt: 3 x Absturz ungeklärter Ursache, nach Schleuder, nach 184 km. (2x)..- 1x fliegt völlig ausser Kurs Richtung Bornholm. Nach 125 km verloren. (Landung in Schweden)."

Meddelandet sändes 2 dagar efter att missilen kraschat i Trunnerup, undrar hur man så snabbt fick reda på att den hamnat där?

V.1:an på bilden lär ska vara identisk med den som störtade 2 km VNV om Bodilskaer kyrka den 22:a augusti 1943.

Den var märkt V-83, V stod för Versuchsserie och för modellbyggaren kan det kanske vara intressant att veta att den var målad gul med svarta fält.

För 2 år sedan ordnade Henriette Ellberg på Tomelilla kommuns turistenhet en vandring till nedslagsplatsen utanför Brösarp, hon kanske har koordinaterna för denna.

Användarvisningsbild
Marcus L
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 april 2016, 14:00
Ort: Kalmar län

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av Marcus L » 12 april 2016, 14:25

Jag söker koordinater till nedslagsplatsen vid Mosstofta i Jämjö. Mosstofta skola finns ej sökbar. Någon som kan peka på adress eller plats?
Schönheit durch Kraft.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av predator » 12 april 2016, 21:19


Användarvisningsbild
Marcus L
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 april 2016, 14:00
Ort: Kalmar län

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av Marcus L » 13 april 2016, 08:43

Tack men tyvärr tillförde den länken ingen ny information. Jag letar fortfarande efter koordinater eller en detaljerad gångvägsbeskrivning till nedslagsplatsen i Mosstofta.
Schönheit durch Kraft.

Skriv svar