Svensk soldat? En snabb fråga...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Svensk soldat? En snabb fråga...

Inlägg av panzerIV » 15 september 2008, 01:07

Hittade denna sida http://d2134644.u48.surftown.nu/copperm ... ?album=178 med mängder av bilder från en tysk Polisenhet, och hittade bla. den intressanta bild;

Bild

Är det inte en svensk soldat i mitten? Det ser ju onekligen ut som att det är någon slags gränsövergång i bakgrunden.

EDIT: Kollade runt lite mer på sidan och hittade även denna bild, helt klart svenska soldater. Ja, nu svarade jag ju kanske på min egen fråga, men det är mycket intressanta bilder i alla fall! :wink:
Bild

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Svensk soldat? En snabb fråga...

Inlägg av frodeh » 15 september 2008, 02:00

Bjørnefjell ca. 1941? Det ser ut som om dette er fra Tore Eggans samlinger. Bildene er formedentlig fra tilfangetagne tyskere i 1945.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svensk soldat? En snabb fråga...

Inlägg av B Hellqvist » 15 september 2008, 02:29

Tyskarna tillhör en polisenhet, och det verkar lite märkligt att de skulle vara tillfångatagna, i varje fall i den första bilden där de bär vapen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk soldat? En snabb fråga...

Inlägg av MD650 » 15 september 2008, 16:32

Den nedre bilden ser ut som en av snögallerierna i närheten av Riksgränsen.
:)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Svensk soldat? En snabb fråga...

Inlägg av Stefan » 15 september 2008, 20:20

B Hellqvist skrev:Tyskarna tillhör en polisenhet, och det verkar lite märkligt att de skulle vara tillfångatagna, i varje fall i den första bilden där de bär vapen.

Jag gissar att deras grejor, inklusive deras minnesalbum, togs ifrån dem när de togs tillfånga (whatever) i samband med krigsslutet och den allmänna kapitulationen.


I Danmark fick de åka hem, de släpptes igenom gränsen. Men de visiterades rutinmässigt vid gränsövergången, och i allmänhet tog man det mesta ifrån dem. Hörde jag på ett radioprogram.
Rationalen torde ha varit att allt som inte var personlig soldatutrustning "måste" de ha rövat i Danmark.


Jag vet inga detaljer om trupperna i Norge.

Skriv svar