Frågorna hittas här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=818202 och http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1587657.svdSvenska lärare kan för lite om Förintelsen. Det menar myndigheten Forum för levande historia som låtit 5 000 lärare svara på kunskapsfrågor om Förintelsen. Bara två lärare hade alla rätt.
De 5 000 lärarna, som undervisar på mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet, fick svara på elva frågor om Förintelsen. 7 av 10 lärare hade fel på minst åtta av de elva frågorna och bara två av de 5 000 lärarna hade alla rätt. Bland annat visste bara tre procent av lärarna att mer än 80 procent av de judiska barnen i Europa dödades under andra världskriget och många trodde att lägrena Bergen-Belsen och Dachau var utrotningsläger.
I enkäten, som även berörde lärarnas inställning till undervisning om Förintelsen och andra folkmord och situationen i skolan, uppgav många av lärarna att de tyckte att kunskapsfrågorna var för svåra och detaljinriktade. Men enligt Forum för levande historia har professionella historiker bedömt frågorna som lämpliga för att fastställa lärarnas fördjupade kunskaper.
Undersökningen har fått Lärarnas riksförbund att reagera. Nästan hälften av de 5 000 lärarna uppger att de inte själva fått någon undervisning om Förintelsen under lärarutbildningen.
- Jag är inte förvånad. Våra medlemmar säger ständigt att de inte får tillräcklig ämnesutbildning, säger Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund.
Förbundet efterfrågar nu en bättre, mer ämnesorienterad lärarutbildning och mer ämnesfortbildning för lärarna.
- Vissa av de här frågorna byggde på ny forskning och det visar hur viktigt det är att lärare får del av ny forskning via fortbildningsinsatser. Läkare får till exempel utbildning i nya forskningsrön, säger Metta Fjelkner.
98 procent av lärarna som deltog i undersökningen tycker att undervisning om Förintelsen är viktig och många uppger att deras elever är intresserade av ämnet. Samtidigt har problemen med rasism, främlingsfientlighet och antisemitism på skolorna ökat de senaste tio åren enligt undersökningen. Bara drygt hälften av lärarna uppger att det aldrig har förekommit rasistisk, antisemitisk eller nynazistisk propaganda på deras skola.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 18168#null
Givetvis inte bra att lärare saknar kunskap. Framförallt i ett så viktigt ämne som förintelsen och historia rent allmänt. Jag själv tyckte inte frågorna var extremt svåra men jag kan förstå att man kan få några fel. Vad tycker ni om detta? Vad ska göras för att öka lärarnas kunskap?