Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Jokke » 20 augusti 2008, 11:14

Svenska lärare kan för lite om Förintelsen. Det menar myndigheten Forum för levande historia som låtit 5 000 lärare svara på kunskapsfrågor om Förintelsen. Bara två lärare hade alla rätt.

De 5 000 lärarna, som undervisar på mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet, fick svara på elva frågor om Förintelsen. 7 av 10 lärare hade fel på minst åtta av de elva frågorna och bara två av de 5 000 lärarna hade alla rätt. Bland annat visste bara tre procent av lärarna att mer än 80 procent av de judiska barnen i Europa dödades under andra världskriget och många trodde att lägrena Bergen-Belsen och Dachau var utrotningsläger.

I enkäten, som även berörde lärarnas inställning till undervisning om Förintelsen och andra folkmord och situationen i skolan, uppgav många av lärarna att de tyckte att kunskapsfrågorna var för svåra och detaljinriktade. Men enligt Forum för levande historia har professionella historiker bedömt frågorna som lämpliga för att fastställa lärarnas fördjupade kunskaper.

Undersökningen har fått Lärarnas riksförbund att reagera. Nästan hälften av de 5 000 lärarna uppger att de inte själva fått någon undervisning om Förintelsen under lärarutbildningen.

- Jag är inte förvånad. Våra medlemmar säger ständigt att de inte får tillräcklig ämnesutbildning, säger Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund.

Förbundet efterfrågar nu en bättre, mer ämnesorienterad lärarutbildning och mer ämnesfortbildning för lärarna.

- Vissa av de här frågorna byggde på ny forskning och det visar hur viktigt det är att lärare får del av ny forskning via fortbildningsinsatser. Läkare får till exempel utbildning i nya forskningsrön, säger Metta Fjelkner.

98 procent av lärarna som deltog i undersökningen tycker att undervisning om Förintelsen är viktig och många uppger att deras elever är intresserade av ämnet. Samtidigt har problemen med rasism, främlingsfientlighet och antisemitism på skolorna ökat de senaste tio åren enligt undersökningen. Bara drygt hälften av lärarna uppger att det aldrig har förekommit rasistisk, antisemitisk eller nynazistisk propaganda på deras skola.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 18168#null
Frågorna hittas här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=818202 och http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1587657.svd

Givetvis inte bra att lärare saknar kunskap. Framförallt i ett så viktigt ämne som förintelsen och historia rent allmänt. Jag själv tyckte inte frågorna var extremt svåra men jag kan förstå att man kan få några fel. Vad tycker ni om detta? Vad ska göras för att öka lärarnas kunskap?
Senast redigerad av 1 Jokke, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13796
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Markus Holst » 20 augusti 2008, 12:09

Jag fick 8 rätt. Fråga 8 är en slamkrypare. Jag förstår inte skilnaden på altenrativ d och e. Betyder e att soldaten trots protesten fick deltaga i aktionen?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3792
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av millgard » 20 augusti 2008, 13:00

Problemet är snarare att detaljfrågor av denna grad inte säger mycket om varför förintelsen är viktig att ta upp. Betänker man att begreppet "lärare" inrymmer tex klasslärare i åk1 så är det väl inte konstigt att skillnaden mellan Bergen-Belsen och Auschwitz inte siter i ryggmärgen. En lärare har som bekant ett bredare uppdrag än att förmedla den exakta procentandelen av fångar i olika lägertyper i nazityskland. "Ha, ha dumma Greta som är lärare, hon kan för lite om förintelsen, skandal skandal!" Detta för att ha svarat fel på 7 av 12 slamkrypare som inte ens kan sägas vara särskilt viktiga frågor kring företeelsen "förintelsen".

Frågan är vad samma lärare vet om tyskarnas krig i Ryssland vid samma tid, om Gulag, eller om IB-affären eller om den politiska utvecklingen i Europa under 1950-talet eller om samma utveckling i Afrika under 50- och 60-talen. Skeenden som är minst lika betydelsefulla för dagens samhälle men som kanske inte är lika ideologiskt intressanta ur ett kortsiktigt inrikespolitiskt perspektiv. Krigen i Jugoslavien under 1990-talet är minst lika relevanta idag - vad vet genomsnittsläraren om detaljerna där?

Att historia inte är obligatoriskt på gymnasiet är mycket illa, men det är mycket som försvinner förutom detaljer kring förintelsen, och kanske förmågan att analysera nutiden utifrån dåtid och hur man analyserade sin samtid då är viktigare?

Utan att förringa förintelsen på något vis så är ett vitt perspektiv och sammanhangsförståelse alltid det som får stryka på foten när politiker eller intressegrupper vill knipa billiga poäng och synas i media såhär dagarna före skolstart. Eller såklart, det är ju en ren SLUMP att detta kommer nu, eller hur?

Och självklart spökar ju SD i faggorna - ämnet är ju aktuellt för riksdagspartierna såhär i startgroparna för nästa valrörelse - så kan man få till kopplingen SD-rasism-nazism-förintelse så är det ju poäng för hemmalaget.


Alltså: Det är beklagligt att inte alla som arbetar med barn i skolan kan tillräckligt mycket om viktiga historiska skeenden, men denna kunskap bör mätas med mer relevanta frågor och historieämnet återinföras som ett obligatorium på alla stadier i skolan. Och självklart borde lärare få fortbildning i enlighet med förändrade uppdrag i skolan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2008, 15:08

Vilken dum undersökning. Att Gulag inte hade med förintelsen att göra borde alla fixat (39% av lärarna hade svarat att Gulag var ett utrotningsläger), men de övriga var tämligen hårklyveri-aktiga. Dåliga kunskaper om förintelsen mäts inte på detta sätt.

Sen handlar rapportens 106 sidor om väldigt mycket mer, inställning till nazistiska elever, etnisk mångfald i skolan, det mångkulturella samhället osv. Av DN:s sida får man intrycket att det var 13 frågor varav 11 om den judiska förintelsen, i själva verket var det 78 frågor.

Edit: 178 frågor, inklusive personuppgifter.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Wooster » 20 augusti 2008, 15:29

Markus Holst skrev:Jag fick 8 rätt. Fråga 8 är en slamkrypare. Jag förstår inte skilnaden på altenrativ d och e. Betyder e att soldaten trots protesten fick deltaga i aktionen?
Vad innebär dessutom "vägra"? Har svårt att tro att "ingenting" skulle hända om man vägra lyda en direkt order (oberoende om det rör avrättningar eller något annat) - eller är det just det man menar?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5938
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Sarvi » 20 augusti 2008, 15:50

Hur många rätta enkätsvar skulle DN:s reporter haft? :wink:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Wooster » 20 augusti 2008, 15:56

Eller för den delen de anställda på Forum för levande historia...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av B Hellqvist » 20 augusti 2008, 19:21

Jag klarade lägren, sedan körde jag på resten (även om jag valde närmaste alternativ på ett par av dem) . Tur att man inte är lärare... Ni har rätt; många av frågorna är inte särskilt enkla, och även om inte jag är direkt okunnig om förintelsen, så var de svåra. Begär man motsvarande kunskaper om andra händelser under andra världskriget? Tror inte det...

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Jokke » 20 augusti 2008, 19:41

Hexmaster skrev:Vilken dum undersökning. Att Gulag inte hade med förintelsen att göra borde alla fixat (39% av lärarna hade svarat att Gulag var ett utrotningsläger), men de övriga var tämligen hårklyveri-aktiga. Dåliga kunskaper om förintelsen mäts inte på detta sätt.

Sen handlar rapportens 106 sidor om väldigt mycket mer, inställning till nazistiska elever, etnisk mångfald i skolan, det mångkulturella samhället osv. Av DN:s sida får man intrycket att det var 13 frågor varav 11 om den judiska förintelsen, i själva verket var det 78 frågor.
Hur ska man mäta kunskaper om förintelsen? Jag tycker en lärare bör utan svårighet kunna pricka in ganska bra på dessa frågor, men givetvis borde det inte vara något krav att kunna alla. Men att "7 av 10 lärare hade fel på minst åtta av de elva frågorna" om förintelsen är alldeles för dåligt.
B Hellqvist skrev: Begär man motsvarande kunskaper om andra händelser under andra världskriget? Tror inte det...
Vilka händelser behövs lika mycket kunskap om? Anledning till att förintelsen är viktig att ha kunskap om beror på att nazismen ökar bland unga.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Per Andersson » 20 augusti 2008, 20:10

Väldigt få av de ställda frågorna hjälper oss att besvara de frågor som borde vara centrala i undervisningen om Förintelsen: varför hände det, hur hände det, och hur kan vi se om det kan vara på väg att hända igen?

Frågorna påminde närmast om ett gammalt dåligt prov i historia, då man skulle rapa upp exakt rätt detaljkunskap vid exakt rätt tidpunkt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av B Hellqvist » 20 augusti 2008, 20:12

Jokke skrev:
B Hellqvist skrev: Begär man motsvarande kunskaper om andra händelser under andra världskriget? Tror inte det...
Vilka händelser behövs lika mycket kunskap om? Anledning till att förintelsen är viktig att ha kunskap om beror på att nazismen ökar bland unga.
Vad är viktigast? Att kunna rabbla procenttal, eller att förstå mekanismerna varför extrema ideologier växer fram? Problemet med undervisningen om andra världskriget till stor del enbart kommit att handla om förintelsen, medan kunskaperna om varför kriget bröt ut och vilka följder det har än idag verkar komma i tredje hand. Risken finns att elever bara lär sig att:

1) Judar förintades.
2) Förintelsen hände för länge sedan.
3) Tyskar är dumma.
4) Nazister är ännu dummare.
5) Inget av det har att göra något med vår värld idag, egentligen. (Detta skrivs ur en tänkt tonårings perspektiv.)

På andra fora (HQ, KF) tycker man att undersökningen luktar budgetfiskeri och lobbyism. En HQ-medlem som faktiskt är lärare och gjort hela undersökningen tyckte att den var konstigt skriven:
Itliden skrev:Jag deltog i undersökningen när den genomfördes och hade bara ett fel, men jag minns att jag reagerade på hur udda frågorna var. Detta här är mitt specialområde och många svar kunde jag endast av en tillfällighet trots att jag vid det här laget besökt otaliga läger och läst många hyllmeter om förintelsen. Det är uppenbart att man valt frågor för att ingen skall kunna svara på dem.
Det skulle vara roligt att formulera liknande detaljfrågor i ämnet och låta forskarna på Levande Historia svara själva. Detta är ett alldeles för viktigt och allvarligt område för att slarvas till på det här viset. Jag är övertygad om att historielärare generellt är skickliga i att bemöta förnekarna trots att kunskaperna på många andra områden ofta brister.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2008, 20:35

B Hellqvist skrev:På andra fora (HQ, KF) tycker man att undersökningen luktar budgetfiskeri och lobbyism.
Jomenvisst, självklart. Eller åtminstone pockande efter uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av tyskaorden » 20 augusti 2008, 21:51

Måste säga att utifrån dessa frågor döma ut lärarnas kunskaper om Förintelsen är ohederligt. Sådan detaljkunskap lär man helt enkelt inte ut på historieutbildningen. Och som många konstaterat, för vilket annat historiskt skede kräver man motsvarande detaljkunskaper?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Belisarius » 20 augusti 2008, 22:22

Är det någon som har resterande frågor från formuläret? Kan ju vara intressant för att se vad Forum för levande historia vill undersöka egentligen...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2008, 22:59

Belisarius skrev:Är det någon som har resterande frågor från formuläret?
Finns på hemsidan - första sidan (f.n.), länk till PDF:
http://www.levandehistoria.se/

Jag skrev ovan att det var 78 frågor. Det var fel, ser jag nu. Det är 178, men de första är personuppgifter (födelseår, kön, år som lärare). De som berör strikt kunskap är nog inte fler än de nämnda, övriga är bedömningar ("Föräldrars attityder till undervisning om Förintelsen" - Mycket negativa till mycket positiva, den stilen) eller hur många timmar man lagt ner på undervisningen, vad skolledningen tycker, med mera. Sen är det några frågor om undervisning om rasbiologi. Därefter några frågor som inte har med Förintelsen att göra: ska flickor få bära slöja, religiösa friskolor bra/dåligt. Och så till sist en sida med påståenden att ta ställning till.

Att de femtusen lärarna "fick svara på elva frågor om Förintelsen" är alltså helt fel.

Skriv svar