Pansarstrider

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Pansarstrider

Inlägg av predator » 6 juni 2008, 11:11

Satt och läste om D-dagen i går. Och funderar på en sak.

När man läser att 40 tyska Panther går i strid och att dom sen "bara" slår ut 30 eller 40 vagnar på motståndarsidan. Tycker det låter ganska lite. Eller är det jag som missuppfattat det hela?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2813
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Pansar strider

Inlägg av ola » 6 juni 2008, 11:40

Hejsan Predator....

Nu vet jag inte själva anledningen varför detta blev som det blev.
Men jag kan gissa följande orsaker att det gick som det gick.

-Allierade hade långt fler stridsvagnar mot Tyskarna (dom producerade ju en hel del under slutet av kriget).
-Tyskarna hade ju ingen direkt luftskydd,därav kan allierade flyga in med raketer m.m. och slå ut tyskarna.
-Den direkta övermakten som allierade hade i material m.m.

-Sedan får man ju inte förglömma att Tyskarna led ju av kronisk bränslebrist så det övergavs många vagnar utan att kunna fullfölja sitt uppdrag.


//Ola

Johst
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2008, 22:35

Re: Pansar strider

Inlägg av Johst » 7 juni 2008, 23:51

predator skrev:Satt och läse om D.dagen i går. Och funderar på en sak.

När man läser att 40 Tyska panther går i strid och att dom sen "bara" slår ut 30 eller 40 vagnar på motstånarsida. Tycker det låter ganska lite. Eller är det jag som missuppfattat det hela?
Det handlar nog om hur många mål som uppenbarade sig (och hur fri sikt som rådde). Och hade de allierade bara 30-40 stridsvagnar i nämnda Pantherbataljons sektor torde det varit svårt att slå ut fler än så.
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Pansar strider

Inlägg av dc » 8 juni 2008, 00:52

Johst skrev:
predator skrev:Satt och läse om D.dagen i går. Och funderar på en sak.

När man läser att 40 Tyska panther går i strid och att dom sen "bara" slår ut 30 eller 40 vagnar på motstånarsida. Tycker det låter ganska lite. Eller är det jag som missuppfattat det hela?
Det handlar nog om hur många mål som uppenbarade sig (och hur fri sikt som rådde). Och hade de allierade bara 30-40 stridsvagnar i nämnda Pantherbataljons sektor torde det varit svårt att slå ut fler än så.
De allierade hade ofta problem med att slå ut fler tyska strv än vad tyskarna hade... Endast flyget nådda sådana siffror.Sovjeterna däremot var fantastiska på att bekämpa tyska strv, de slog allt som oftast ut många fler än tyskarna hade... Om tyskarna satte in 30 st i ett anfall så slog sovjeterna ut minst 80 av dessa :lol: :P
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Pansar strider

Inlägg av B Hellqvist » 8 juni 2008, 02:15

Förlusterna p.g.a. allierade markattackplan lär ha varit betydligt överdrivna.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Pansar strider

Inlägg av predator » 8 juni 2008, 10:54

Inte riktigt så jag menar. Om man en sektor ska gå till anfall och har 30 stridsvagnar av typ panther och dom alligerade anfaller med 150 så kan man läsa att dom lyckas slå ut 30 eller 32 vilket jag tycker är lite. det låter ju som att varje vagn då bara slår ut en eller två var.

Niklas Zetterling
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 december 2004, 21:40
Ort: Uppsala

Re: Pansar strider

Inlägg av Niklas Zetterling » 8 juni 2008, 12:42

Varför tycker du det låter lite? Jag tycker det låter ganska mycket. Slår varje vagn ut i snitt en motståndare per strid måste det betraktas som väldigt mycket.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Pansar strider

Inlägg av dc » 8 juni 2008, 14:34

B Hellqvist skrev:Förlusterna p.g.a. allierade markattackplan lär ha varit betydligt överdrivna.
Det är just den uppfattningen jag försökte föra fram. Stridsrapporterna kunde ju visa på att stora mängder pansar hade slagits ut av flyg. När man granskade i efterhand så krympte siffrorna ihop dramatiskt.

Jag bara (i ett försök att vara lustig) framförde att sovjeterna måste ha varit världsbäst på pansarbekämpning då de hela tiden slog ut massor med strv som tyskarna inte ens hade...

Hur en strid mellan säg 40 Panther och 150 Sherman artar sig beror nog till största delen på vilken terräng osv. Är det öppen mark och vagnarna möts front mot front på längre avstånd så kommer ju Panthervagnarna att slå ut betydande mängder Sherman på långt håll. Är det närstrid blir läget ett annat, med större chanser för Shermanvagnarna. Jag har sett siffror på ca 4-5 sherman för att besegra en Panther. Dock vet jag ej om sifforna gäller "blandad" strid eller en slags "typstrid".
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Pansar strider

Inlägg av predator » 8 juni 2008, 14:50

Sett lite olika siffror där med på hur många Sherman det behövs . Hör tal på 3, 4 till 8 för att slå ut en tank. Så det är nog lite olika på var man kämpar

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Pansar strider

Inlägg av Ola Häggström » 9 juni 2008, 00:01

predator skrev:Inte riktigt så jag menar. Om man en sektor ska gå till anfall och har 30 stridsvagnar av typ panther och dom alligerade anfaller med 150 så kan man läsa att dom lyckas slå ut 30 eller 32 vilket jag tycker är lite.
Ur den allierade pansarbesättningens synvinkel låter det rimligt att man börjar vika sig och dra sig tillbaka när var femte stridsvagn är utslagen.

De västallierade pansarbefälen hade alternativet att inte utplåna sina förband i anfallsstrid (till skillnad från sovjetiska kollegor).
predator skrev:Det låter ju som att varje vagn då bara slår ut en eller två var.
Kan ju bero på
1)att de inte täcker alla infartsvägar för det allierade anfallet
2)att de allierade inte fortsätter att köra fram vagnar där vagnar står nyligen utslagna
3)att de tyska vagnarna inte kunnat förflytta sig fritt för att fullt ut kunna utnyttjas (pga grovt artilleri före anfallet, allierat flyg, bränslebrist...)
4)att de tyska befälen prioriterat att bevara sina vagnar före att slåss till sista blodsdroppen.

Det är sannolikt inte så att 150 allierade stridsvagnar mötte 30 tyska i det aktuella anfallet...

Om det var så att samtliga 30 Panther gick förlorade och "bara" slog ut 32 allierade vagnar var det ju "lite" (men då bör man kanske ta en titt på författare och referenser innan man sväljer det).

Niklas Zetterling
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 december 2004, 21:40
Ort: Uppsala

Re: Pansar strider

Inlägg av Niklas Zetterling » 9 juni 2008, 07:15

Frågan skulle vara lättare att besvara om det framgår vilken verklig händelse det rör sig om.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Pansar strider

Inlägg av predator » 9 juni 2008, 09:58

Det är ifrån din bok niklas jag läste det i men ska ta och hitta sid nummret under dagen

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Pansar strider

Inlägg av Uruk-Hai » 11 juni 2008, 21:12

Om man besitter valplatsen efteråt går många vagnar att rädda och en hel del återinsätts i tjänst ganska snabbt.

De skador som allierat flyg gjorde var inte på själva stridsvagnarna utan på obepansrade följebilar med ammunition, drivmedel etc. Drivmedel var ju en bristvara ändå. Om jaktplan anfaller en kolonn så kör man in i skogen och sen tar det 2-3 timmar att vara redo för avmarsch igen pga fastkörningar, fordon som blockerar etc.

Johst
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2008, 22:35

Re: Pansar strider

Inlägg av Johst » 11 juni 2008, 23:05

dc skrev:
Johst skrev:
predator skrev:Satt och läse om D.dagen i går. Och funderar på en sak.

När man läser att 40 Tyska panther går i strid och att dom sen "bara" slår ut 30 eller 40 vagnar på motstånarsida. Tycker det låter ganska lite. Eller är det jag som missuppfattat det hela?
Det handlar nog om hur många mål som uppenbarade sig (och hur fri sikt som rådde). Och hade de allierade bara 30-40 stridsvagnar i nämnda Pantherbataljons sektor torde det varit svårt att slå ut fler än så.
De allierade hade ofta problem med att slå ut fler tyska strv än vad tyskarna hade... Endast flyget nådda sådana siffror.Sovjeterna däremot var fantastiska på att bekämpa tyska strv, de slog allt som oftast ut många fler än tyskarna hade... Om tyskarna satte in 30 st i ett anfall så slog sovjeterna ut minst 80 av dessa :lol: :P
Det vete fan om de allierade flyget verkligen slog ut det antal som påstås, nya siffror talar mer om att dessa temporärt blev försatta ur stridbart skick.

Men ryssarna var verkligen bäst, dom slog nog ut hela den tyska Pz IV produktionen 7-10 gånger om :D
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Re: Pansar strider

Inlägg av Belisarius » 24 juni 2008, 21:09

I tanke på att du nämner att det handlar om "Dagen D" också, vilket väl syftar på Overlord, är det värt att ha i tanke att det var oerhört trångt på vägarna ut ur brohuvudena. De tyska pansaranfallen sattes också in på en ganska liten sektor, så det är väl inte osannolikt att det helt enkelt inte fanns så många tillfällen då mål presenterade sig.

Amerikanska böcker nämner ganska ofta förhållandet 5:1 om M4 Shermans skulle ta sig an Panther- eller Tigerförband. Helst slapp de helt och hållet och lämnade över till attackflyget om vädret tillät, annars PV-fordon som M10 och M36.

Skriv svar