hej, jag har funnit utmärkta sidor om sveriges ställning under andra världskriget både genom google men framförallt här på forumet kanske 20topics som jag har använt.
Dock så har informasion mellan sveriges och rysslands relationer under kriget inte funnits och jag skulle vilja be om era synpunkter på dessa relationer och vad de var för typ av relationer, eller om ni har nå källor på det här.
tack
John Hedblom.
Sökes Info om sverige och rysslands relationer
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Sökes Info om sverige och rysslands relationer
Kan tyvärr inte tillföra så mycket men ett tips kan ju vara att leta upp Alexandra Kollontajs memoarer (hon var ambassadör i Stockholm mellan 1930-1945). Jag har själv inte läst dem, men vad jag har hört ska dem vara bra, tar både upp personliga problem, förhållande mellan Sverige och Sovjetunionen och situationen i Sovjetunionen.
/Martin
/Martin
Rekommenderas också memoarerna "På Vakt" av UD:s kabinettsekreterare , Erik Boheman, som hade många kontakter med ryssarna, även som förhandlare i Moskva. Han karakteriserar förbindelserna med Sovjet, även efter "midsommarkrisen 1941" med Engelbrektsdivisionen, som "normala".Martin Lundvall skrev:Kan tyvärr inte tillföra så mycket men ett tips kan ju vara att leta upp Alexandra Kollontajs memoarer (hon var ambassadör i Stockholm mellan 1930-1945). Jag har själv inte läst dem, men vad jag har hört ska dem vara bra, tar både upp personliga problem, förhållande mellan Sverige och Sovjetunionen och situationen i Sovjetunionen. /Martin
Leif Björkmans "Svenska vinterkriget" ger en god bild av Sveriges relation i början av VK2